Jag har börjat fundera lite på vad jag ska göra med mitt värmesystem....

Jag har en Euronom Allbränslepanna från -96 som jag har en gammal förugn ansluten till.
Eldar alltså enbart med ved + att jag har en varmvatten beredare som går in automatiskt när jag inte eldar.
Så jag behöver aldrig elda för att ha varmvatten, så min eldningsperiod är ungefär från Nov-Mars.
Jag har inte nån acctank inkopplad.
Tycker det funkar bra som det är idag eldar 1 gång per dag i förugnen nä det inte är så kallt och när det blir riktigt kallt så får jag elda morgon & kväll för att det ska vara varmt & skönt inne. (Runt 22-23 grader)

Men nu är det så att förugnen börjar bli dålig + att keramiken är kass i den. Och ny keramik kostar ca 4000:- Och jag vet inte om jag tycker det är värt att lägga på den eftersom den är ganska sliten i övrigt oxå?

Så har jag funderat på om jag ska sluta använda förugnen & istället satsa på att koppla in 2 st? tankar och elda i pannan istället?
Vilket tror ni är bäst?

Det jag är lite rädd för är att jag måste elda mkt mer om jag bara använder pannan? Att jag får springa upp & ner i pannrummet?
Som det är idag med förugnen så behöver jag ju endast gå ner en gång per dag, ibland 2 gånger & fylla upp förugnen. Vilket jag tycker är väldigt smidigt, då jag har begränsat med tid och inte kan vara hemma bara för att jag "måste" elda.

Vad ska jag göra?
Alla tips är välkomna!

Jag vet i övrigt inte så mkt om min panna, då den rdan var i huset när vi köpt det.
Är det en bra panna?
 
Ligg o lura på www.blocket .se Brukar dyka upp kompletta vedanläggningar för en inte allt för stor peng.d^_^b
 
vedeldning utan tankar är inte något bra alternativ. Du bör ha en tank att elda emot. Du kommer märka enorm skillnad. Du kan elda på bättre. Utan tank är det som att du handlar mat nör du behöver äta. Med tank så kan du fylla frysen och inte handla på ett tag. Bor du dessutom en bit ifrån affären så är det mumma med storhandel. :D Du kommer inte att ångra dej. Finns många fina tankar beg att köpa då det byts mot pumpar runt om i vårt land. En liten vedpanna med tank och laddsystem är alltid bättre än grym panna utan tank o laddsystem. Min panna är från 88 och är bara på 25kw. För mej är den för liten MEN tack vare 3 tankar på sammanlagt 2,3m3 så eldar jag vidare. Klart jag vill ha en större panna o större tank men det kostar. Skulle jag investera mer i systemet skulle jag satsa på sol och eller mera tankar. Inte panna.
 
Men om du är nöjd idag så varför ändra på ett vinnande koncept? En ny förugn kostar inte mycket ändå i jämförelse med acc+laddsystem osv. Framför allt är det ett sjuhelsikes jobb att forsla in och koppla.

En kenjon-ugn är ju inte precis jättedyr och funkar gör de ju finns en del av dem på blocket där det står att de är i nyckick ;)
 
Allt är relativt med att bo i hus. Finns cash? Kan cash läggas på värme istället för ett kaklat badrum?
Tankar är ju bättre i långa loppet men visst, det kostar lite mera. Personligen hade jag hellre skaffat 1st 500L och laddkoppel än en förugn.En bra grund.
 
Glömde att skriva i första inlägget att jag har en tank men den är inte inkopplad.
Laddkoppel? Vad är det?

Men alltså säg att jag skaffar en tank till, så jag får 1000 L och sen enbart eldar i pannan.
Hur mkt måste ja elda då? Jämfört me hur jag eldar idag när jag har förugnen inkopplad?
 
Hur mycket ved gör du av med per dag när du eldar i förugnen? Hur stort vedutrymmet är i pannan avgör hur många gånger du behöver lägga i per dygn, för du kommer ju att göra av med ungefär samma volym ved om du eldar i pannan.
 
Idag har jag max 2 ilägg per dygn vintertid i förugnen, och jag gissar att den rymmer minst dubbelt kanske ännu mer än vad jag får i pannan på ett ilägg.

Med andra ord så skulle ja få springa ner & lägga i många fler gånger om jag elda i pannan?
Vilket är svårt när man är på jobbet?
Hur gör ni andra som eldar med ved och inte har förugn eller en superstor panna & jobbar hela dagarna......hur eldar ni?
 
Jag har en tank på 1500 liter och en klen panna på 20-25 kW. Jag gör eld när jag kommer eld när jag kommer hem och fyller sen på med 1- 1,5 timmes mellanrum tills jag lägger mig. Då håller jag värmen i huset tills jag kommer hem från jobbet nästa dag, även om det är -20 ute.

Hur det kommer funka för dig beror på hur mycket energi ditt hus kräver, vilken temperatur du vill ha inne och vilken effekt din panna har. Men du kommer inte kunna få samma bekvämlighet som du har nu med max två besök i pannrummet per dag på vintern. Då måste du skaffa en annan panna med större vedutrymme.
 
Laddkoppel är tex Laddomat 21 och kostar några lök plus inkoppling som även den kan gå på några lök om du inte gör det själv.

Jag kollade för skojs skull på det berömda blocket och kenjon gav några träffar så nog finns det beggade för bara några tusen.

Ligger pannrummet i källaren är det absolut inte fel att förugnen värmer även där, jag saknar värmen när jag inte eldar med min förugn, skulle behöva installera många element för att kompensera för den.
 
ny förugn kostar runt 15,000 finns säkert många beg på blocket.. kolla på www.kenjonugnen.se
tror att du får göra bra många ilägg i din befintliga panna..
då ja hade förugn köpte ja eldfast bruk o lagade den själv,..
 
kolla om du kan laga din ugn med eldfast tegel och bruk. Eller köp en begagnad förugn. Det verkar vara den bekvämaste lösningen för dig tycker jag.
 
Nyman-81 skrev:
Men alltså säg att jag skaffar en tank till, så jag får 1000 L och sen enbart eldar i pannan.
Hur mkt måste ja elda då? Jämfört me hur jag eldar idag när jag har förugnen inkopplad?
Har du gratis ved så är det ingen vinst att koppla in tanken men om du skulle vilja minska på vedförbrukningen så ska du koppla tanken till systemet. Förugn är slösaktig (max 70% i verkningsgrad) när den bara står och pyr dag efter dag när det inte är riktigt kallt ute. Det värme som bara försvinner ut genom skorstenen skulle du kunna ladda i tanken och få vedförbrukningen ner ca 10-15%. Det går bra att ha tank till förugn men inte livsnödvändigt :).
Nu vet jag inte hur stor är dit hus och dit värmebehov men med en liten panna och anpassad ackumulatortank kan det bli så att du eldar hela kvällen och det kanske räcker till nästa kväll du kommer hem. Det kan bli 3-4 besök i pannrummet per kväll. Vedförbrukningen kommer att minska och under vår och höst kan du elda bara varannan dag i stället för att pyrelda i förugnen varje dag. På sommaren 1 gång i vecka bara för varmvatten?
Du kan ladda max 30kW i en 500 liters akumulatortank. Hur mycket din panna kan producera finns det skrivet i pannans instruktion eller på en skyllt som brukar sitta på pannan.
gaia
 
Är egentligen det hela sanningen om förugnens effektivitet? Jag tror många förugnar är rätt effektiva (de har bla förvärmd sekundärluft och hög förbränningstemp) och det som i själva verket blir det stora uppköpet i vedförbrukning är pannan (i detta fall värmeväxlaren).

Jag kan utan att ljuga säga att jag troligen har för effektiv förbränning då jag får ut för låg RGT med min förugn. Men iom att det brinner hela tiden så kan inte fukten få fäste (resonerar jag iaf :rolleyes: )
 
v-g skrev:
Är egentligen det hela sanningen om förugnens effektivitet? :rolleyes: )
Hade själv en stor Kenjon och det var bara vid riktigt kyla som den trivdes bra när huset behövde mycket värme. I övrig tid över nolan så reglerade den lufttillförsel av och till ( bromsade/reglerade värmeproduktion efter husets behov) och det var mest pyreldning med låga RGT som resultat men med förluster då mycket av brännbara gaser gick genom skorsten oförbrända. Det var riktigt illa med sot och tjära. En akumulatortank skulle jämna ut toppar och dalar men vi hade ingen.

Vi eldade upp ca 45 m3 under eldningssäsongen ( utan sommarvatten) och nu med panna +acktank eldar vi upp ca 35 per år och får varmvatten på sommaren på köpet. Ingen noggrann beräkning men en märkbart skillnad blev det för vår del.

Man kan bli lurad av låg RTG om man pyreldar i perioder. Om din förugn är bättre samspelt med pannan och husets behov så kanske får du mindre pyrperioder men jag har svårt att se att verkningsgraden blir bättre än i bästa fall 70% just på grund av att man måste strypa elden för att inte koka pannan. När du stryper brinnande brasa så får du förluster direkt .....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.