Fulkemisten
Hoppas TS lät bli att riva ut köket men tror tyvärr inte det...
 
B Bebopin skrev:
Vi kommer snart få tillträde till våran nya lägenhet där det finns ett original 50-tals kök i fint skick.

Våran första tanke och plan var att ta bort det gamla köket (självklart helst sälja eller skänka bort) och sätta dit ett nytt Ikea kök. Framförallt för att det inte riktigt är våran stil och för att vi har tänkt att riva väggen mellan kök och matrum och ha ett ”L-format” kök istället.

Men det kan ju ändå vara värt att kolla på möjligheterna att ha kvar/anpassa det gamla köket. Måla luckor osv är ju inga problem men att göra det till ett ”L-format kök” kräver ju en hel del arbete. Även att det ska höjas upp osv.

Värt att nämna är att det också går en ventilationstrumma längs med överskåpen som är ca. 30 x 30 cm, vilket innebär att vi kommer att få sätta 60 cm höga skåp under ventilationen och ha en täcksida över om vi byter kök.

Tanken är sen att oavsett nytt eller gammalt kök ha kylskåp och frys till vänster om köket på kortsidan.

Har ingen direkt konkret fråga, utan är väl mest intresserad av att höra era tankar och idéer! :)
Köket på bilden är 80-90-tal.
 
BirgitS
C ctornell skrev:
Köket på bilden är 80-90-tal.
Det tror jag inte eftersom det är överfalsade luckor och lådfronter samt stora synliga gångjärn.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag inte eftersom det är överfalsade luckor och lådfronter samt stora synliga gångjärn.
Det har du rätt i, men det är hårt renoverat.
 
BirgitS
C ctornell skrev:
Det har du rätt i, men det är hårt renoverat.
Okej, jag tycker det är ovanligt lite renoverat eftersom det är ursprungshöjden, sittarbetsplats, originalkakel. redalådor, teakhandtag och teaklister. Sen är det ju ommålat flera gånger, ny blandare och fick knoppar i stället för handtag på 70-talet.
 
Fulkemisten
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag tycker det är ovanligt lite renoverat eftersom det är ursprungshöjden, sittarbetsplats, originalkakel. redalådor, teakhandtag och teaklister. Sen är det ju ommålat flera gånger, ny blandare och fick knoppar i stället för handtag på 70-talet.
Att plocka bort beslagen och sätta knoppar i ett sånt här fint kök ÄR att renovera det ovanligt HÅRT...
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Att plocka bort beslagen och sätta knoppar i ett sånt här fint kök ÄR att renovera det ovanligt HÅRT...
Det var ungefär vad jag menade också.
 
BirgitS
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Att plocka bort beslagen och sätta knoppar i ett sånt här fint kök ÄR att renovera det ovanligt HÅRT...
Okej Vad kallar du då det för när man byter ut kakel, bänkskiva och höjer bänkskåpen?
Att byta tillbaks knopparna är ju ett litet jobb jämfört med att återställa annat.
 
Fulkemisten
BirgitS BirgitS skrev:
Okej Vad kallar du då det för när man byter ut kakel, bänkskiva och höjer bänkskåpen?
Att byta tillbaks knopparna är ju ett litet jobb jämfört med att återställa annat.
Hård/oförsiktig renovering har enligt mig inget med arbetsinsatsen att göra utan definieras av aktiva val man gör. Höjning av bänkskivan och återställande med rostfri diskbänk/perstorpsskiva är för mig i det här fallet likvärdigt med handlingen "att höja diskbänken" så att den blir bekvämare att arbeta vid. Byta ut förnicklade beslag mot knoppar i plast/trä är hård och oförsiktig renovering. Som tur är är alla olika och det är ett fritt land...
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.