M -MH- skrev:
Det var en intressant aspekt, ni tycker man skall vänta tills det börjar gå sönder alltså?

Jag är lite sen på bollen i det, tror det var 10:e januari som det skulle vara omröstning. Mest ville jag få en liten heads-up om vad morsan rimligen kan få för avgiftshöjning. Vore ju tråkigt om hon måste flytta till ... säg något barn? :p
Ja vänta skulle jag göra till dess det börjar gå sönder för ofta/ stora reparationer.
Men skulle börja lägga av pengar till det redan nu i form av en hyreshöjning redan nu.
Dock inte alls lika stor som om man gjorde stambytet.

Men med det sagt, det kan ju vara så att nu är det verkligen dags. Det har varit flera reparationer , kanske tom nån större en och har man då inte pengar i kassan att täcka det, så får man låna . Det kan då bli totalt sett dyrare att försöka skjuta på det ytterligare.

Hur läget är med den saken bör frågas på stämman.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen hyresrätt, det finns således ingen hyra att höja.
 
  • Gilla
john68 och 5 till
  • Laddar…
Det kanske är så att man ville påpeka användningen av ett felaktigt begrepp.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att konsulter, besiktningsmän, rörmokare, förvaltare, rörinspektörer och annat yrkesfolk tycker det är dags att byta handlar om något annat, att de naturligtvis rekommenderar att ta bort gammalt junk och vill fakturera för besväret att utreda stambytet och faktiskt utföra det. De har ett ekonomiskt egenintresse av att man ofta - för ofta - stambyter.
Nåja, i den här föreningen kom det undersökande företaget fram till att det inte behövdes något byte eller renovering av stammarna utan att det borde räcka med spolning samt filma med några års mellanrum för att se när det skulle bli dags.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, i den här föreningen kom det undersökande företaget fram till att det inte behövdes något byte eller renovering av stammarna utan att det borde räcka med spolning samt filma med några års mellanrum för att se när det skulle bli dags.
Min poäng är att man ska vara särskilt vaksam när någon vill ha pengar av en. Det är det upplägget som korrumperar. Inte för att jag menar att yrkesmannen behöver vara ondsint, bara att folk tenderar att komma fram till saker som (ekonomiskt) gynnar dem.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min poäng är att man ska vara särskilt vaksam när någon vill ha pengar av en. Det är det upplägget som korrumperar. Inte för att jag menar att yrkesmannen behöver vara ondsint, bara att folk tenderar att komma fram till saker som (ekonomiskt) gynnar dem.
Absolut men jag tyckte du var lite väl kategorisk.
 
Hur gammal är föreningen?
När gjordes stambyte senast?
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Absolut men jag tyckte du var lite väl kategorisk.
Det är ett textbaserat forum så det blir lätt lite kantigt i kommunikationen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Hur gammal är föreningen?
Föreningen är från 1961 och har 228 lägenheter. Huset det gäller är byggt 1970.
 
M -MH- skrev:
Föreningen är från 1961 och har 228 lägenheter. Huset det gäller är byggt 1970.
Då är det något som måste göras.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Föreningen är från 1961 och har 228 lägenheter. Huset det gäller är byggt 1970.
1970, knepigt år. Tänker på PVC-rör av typen äggskalsrör.

Men vi har en hel del plaströr från kring 1976 i föreningen som jag bor i. De är underligt nog i gott skick. Det kan man inte säga om kvarvarande gjutjärnsrör från tidigt 1900-tal...
 
Nominell Teknisk livslängd på avloppsrör är 50 år +- 10 år.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nominell Teknisk livslängd på avloppsrör är 50 år +- 10 år.
Vad menas med det?
 
A A-Man_08 skrev:
Vad menas med det?
Att ett avloppsrör i regel kan förväntas hålla i 40 till 60 år, lite beroende på hur det används :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.