koffer skrev:
Alltså är 4000liter lagom.
185liter vedmagasin*18=3330
Menas det att på ett ilägg kan värma upp 3330liter i teorin???
Du glömde x2 i min formel, (dubbla "svanen")
Teoretiskt kan 185l ved värma 3300l vatten ca 50º om du har bra ved, men har du möjlighet så skulle jag absolut installerat 6,5 m3 till den pannan om du har plats för det.
Då kan du alltid elda två inlägg efter varandra och antagligen kommer du ha bra marginal oxå, dvs tankarna kan svälja två ilägg även om de inte är helt urladdade.
 
Hardley Worthit skrev:
Köp den största ackumulatorvolymen som ryms och du har råd med. Man kan aldrig få för stor volym på en ackumulator.
Jag får plats med2*2000L
Och har tänkt mig en baxi 50kw
 
Gabbe1 skrev:
Du glömde x2 i min formel, (dubbla "svanen")
Teoretiskt kan 185l ved värma 3300l vatten ca 50º om du har bra ved, men har du möjlighet så skulle jag absolut installerat 6,5 m3 till den pannan om du har plats för det.
Då kan du alltid elda två inlägg efter varandra och antagligen kommer du ha bra marginal oxå, dvs tankarna kan svälja två ilägg även om de inte är helt urladdade.
Vad har du för anläggning?
Hur mycket yta värmer du?
 
koffer skrev:
Vad har du för anläggning?
Hur mycket yta värmer du?
Jag värmer 300m2 med fjärrvärme och braskamin ;)

Men "dubbla svanen" är en allmänt vedertagen tumregel för att få en hyfsat bekväm vedanläggning och inget hokus pokus som jag själv hittat på.
 
Jag har en baxi 50kw med 2500l acktank och en 500l tank i huset.Värmer 190m2 hus + 60m2 garage.
Eldar varje dag när det har varit kallare än 0 gradigt

Pannan är jag jättenöjd med, men skulle vilja ha mycket mer ackvolym.Men det ska det bli på sikt,måste bara göra plats för mer tankar.
 
Jag har en Innova 50kw sedan maj 2009 som eldas mot en acktank på 5.4 kbm, fungerar kanon. Det är lagom att elda ett ilägg när temperaturen i mitten på acktanken är 40-50 grader.

När jag startade Innovan första gången så ville inte rökgasfläkten starta, utan den "brummade". Tog bort den och såg att själva fläkthjulet gick emot fläkthuset så jag fick lossa på skruven och skjuta in den 5 mm, dålig leveranskontroll.

I förra huset hade jag en Orlan 18kw, köpt 2005 och den fungerade också fint under dom 4 år jag eldade den.
Jag kan nämna att den hade lika mycket "svetsloppor" som Innovan ;).

/Peter
 
Från panna med 185 l eldstad får man ut 180-200 kWh, Laddas tanken 50° (40-90°) så klarar den pannan att ladda drygt 3000 L på ett ilägg.. Får ut ca 1 kWh/L eldstadsvolym
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.