Rörgubben var här förut och kollade på laddomaten, den funkade förutom att den bara går att ställa i läge 1. Säkerhetsventilen var det inte heller något fel på enligt han.

Hur kan panntemperaturen gå från över 90 grader för fyra veckor sedan till knappt 65 grader idag?
 
Men vad har du för rökgastemp och går det åt mer ved nu? Energin måste ju ta vägen någonstans. Endera eldar du för kråkorna eller också ger inte pannan någon effekt. Ytterligheterna skulle kunna vara att du kyler bort det men det skulle du märka.
 
Har inte nån rökgastermometer ännu tyvärr. Förstår inte vart energin tar vägen. Jag får elda som en tok för att få pannan till 70 grader, men när jag stänger by-pass spjället så sjunker tempen sakta mot 60 grader.

Nån som kan se om rördragningen ser okej ut på de bilder jag postat på föregående sida?

En fundering jag har är varför tankarna laddas, just nu 55 grader i toppen, trots att laddomaten inte skall öppna förrän vattnet överstiger 78 grader?
 
Eftersom det har fungerat tidigare så är det väl inte troligt att själva rördragningen är problemet. Så det borde vara antingen något med eldningen. Ved, förbränning eller totalt igensotad panna. Eller så är det något med laddningen. Har du testat att strypa vattnet från tankarna till laddomaten för att tvinga vattnet att cirkulera enbart i pannan.
 
kulle
Om rörnisse nu var där och uteslöt något fel på laddomaten , så kunde han väl tagit en snabb titt på vad det annars kunde vara.
Som det nu är så låter det ju väldigt troligt som mattiaz säger att något med förbränningen är tokigt.
Du får försöka se om underförbränningen kommer igång när du eldar och att by-pass spjället verkligen håller tätt.
Något strul med underförbräningen verkar det ju vara eftersom den inte kommer igång när du stänger by-pass spjället och tempen bara sjunker.
 
Om du får upp pannan i 95 grader utan termostat ena dagen och med termostat nästa dag kommer den upp i 60 grader borde det vara nåt med termostaten eller laddomaten.
 
C
andcar2 skrev:
Jag tror att den nya är på 78 grader.
Rörisen plockade först bort den gamla och sa att jag kunde elda under tiden innan han kom tillbaks och satte in den nya, vilket jag också gjorde. Visst, det tog längre tid att få upp pannan i temp, men tillslut var jag uppe i 90-95 grader. Tillslut så slog överhettningssäkringen på och dagen efter kom han och satte in den nya termostaten. Sedan dess har jag haft svårt o få upp tempen i pannan.
Har du återställt överhettningssäkringen........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.