Hej.

Jag har nyligen konverterat elvärme till vattenburen i huset. Jag har även köpt och installerat en begagnad baxi solo plus 30 kw och ställt den ute i ett pannrum i garaget som når huset via en kulvert.
Har laddomat 21 och två tankar i garaget på 1500 l sammanlagt, och en 500 l tank med beredare i källaren i huset. Använder en termomat 2 som styr kulverten.

Nyligen har jag fått problem med att få upp temperaturen i pannan. Den går som mest upp till 70 grader, och jag får elda kontinuerligt varje dag för att få upp temperaturen till runt 60 grader i tankarna.

Efterförbränningskammaren/skålen har börjat ge efter men jag har lyckats laga ihop den tillfälligt. Är det något som kan bidra till att jag inte kommer upp i temp? Jag har sotat pannan och det är bra fläkt när jag öppnar luckan.

Någon som kan bidra med lite tips om vad det kan vara för fel?

Jag kan ta givetvis ta foto på anläggningen och lägga ut om det behövs.
 
tillägg: Enda tillvägagångssättet för att få högre temp i pannan är om jag stänger av fläkten och låter askluckan vara på glänt några cm. Förbannat konstigt.
 
Om det har fungerat tidigare så kan det kanske vara termostaten i laddomaten som spökar.
 
Vad har du för rökgaser? Sitter det något direktspjäll på pannan? Går det åt mera ved nu eller är det bara effekten som är lägre?
 
Det är inte så att du inte har rökgastermostat?
Min saknade det och stängde inte av fläkten/laddomaten för än pannan gick under en viss temperatur. Då kyler ju fläkten pannan med kall luft och termostaten drar varmt vatten från tankarna son kyls av.
Har du inte det, så bör du skaffa det.
 
Jo jag har allt rökgastermostat. Lyssnade lite på laddomaten, tror att det är något fel på den, lät inte som att den gick.

Men ska de påverka att pannan inte kommer upp i temp?
 
Vad har du för vedkvalitet? Med dålig rötgran eller för fuktig ved kan man få ditt fenomen. Annars kollar du termostaten och backventilen i laddomaten, eventuell SYR-ventil etc. Pannan har du sotat men man kan kolla primär-/sekundärluftkanalerna också. blås rent med tryckluft.
 
Redigerat:
kulle
Kanske backventilen i laddomaten som fastnat i öppet läge ?
Pumpen i laddomaten bör ju fungera annars hade du snart överhettat pannan.
 
Öppet direktspjäll?
Kallare väder?
Stort hus?
 
Jag laddar upp lite bilder på anläggningen strax.

Stängt direktspjäll, idag är det lika varmt som för en månad sen, stort hus men kan inte vara en anledning till att pannan inte överstiger 65 grader.
 
kulle
Men har du kollat det som tipsats innan ?
Termostaten och backventilen i laddomaten ?
Och även som jannez skrev: en syr ventil som står öppen eller öppnar för tidigt kyler pannan.
 
Hade en röris här för någon vecka sen som bytte termostat. Backventilen däremot vet jag inte hur jag ska kolla?
Syr ventil, är det samma sak som en termisk säkerhetsventil? Hur tar jag reda på om det är den som spökar?
 
Jag tror att den nya är på 78 grader.
Rörisen plockade först bort den gamla och sa att jag kunde elda under tiden innan han kom tillbaks och satte in den nya, vilket jag också gjorde. Visst, det tog längre tid att få upp pannan i temp, men tillslut var jag uppe i 90-95 grader. Tillslut så slog överhettningssäkringen på och dagen efter kom han och satte in den nya termostaten. Sedan dess har jag haft svårt o få upp tempen i pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.