sveno skrev:
Strisak, jag svarar, även om du inte frågade just mig... :)
Det var väl tur att du svarade eftersom jag har några månader kvar till pannbytet och inte vet så mycket om förbrukningen ännu. Men man kan ju alltid räkna. En kubik olja = 10000 kWh = 8-10 kubik ved beroende på kvalitet.

Jag betalade själv 140 kr/m3 (al) + 900 kr i transport. Köpte 25 kubik så det blev alltså totalt 4,400 kr eller cirka 175 kr/m3. Till det har jag cirka 15 kubikmeter egen ved (alm + poppel). Så nästa vinter är tryggad.
 
Strisak skrev:
Pratade lite med en kille som installerar Baxis grejer. Han tyckte jag skulle satsa på en Innova 20 istället för Bonus. 1500-2000 liters ack-volym till det.
Det låter rätt klokt. Enda nackdelen med innova 20 är att den inte tar halvmetersved. Det är iofs både en för- och nackdel. Fördelen är att kortare ved torkar fortare. Nackdelen är att det är mer jobb med att kapa och klyva kortare ved.
 
perf skrev:
Jag betalade själv 140 kr/m3 (al) + 900 kr i transport. Köpte 25 kubik så det blev alltså totalt 4,400 kr eller cirka 175 kr/m3. Till det har jag cirka 15 kubikmeter egen ved (alm + poppel). Så nästa vinter är tryggad.
Smart. Jag var inte så förutseende att jag köpte ved innan jag köpte panna. :) Jag hade tur och fick tag i 10m[sup]3[/sup] torr björkved mitt i vintern. Al är trevlig ved. Energivärdet är kanske inte på topp, men den torkar grymt fort.
 
Har också fällt träd i vinter, stora bamsingar. Är uppsågat i kubbar men inte klyvt. Funderar på att hyra en för minst en helg eller helt enkelt köpa in en. För att fuska lite i början på eldningssäsongen (om allt hinner installeras tills dess) så tänkte jag köpa in en 10 kubik kapad och kluven ved som har torkat. Lite dyrare, jag vet, men har massor av jobb framför mig med allt annat som skall fixas. Såg att man kunde få tag i sådan ved från 250-350:- per kubik exkl. frakt och givetvis beroende på trädslag.
 
Strisak, klyv veden så fort som möjligt. Den torkar fortare om den är kluven, särskilt om det är grov ved som ju får lite barkyta i förhållande till klyvyta. Det lönar sig speciellt att klyva björkved eftersom näver är i princip vattentätt.
 
sveno skrev:
Smart. Jag var inte så förutseende att jag köpte ved innan jag köpte panna. :) Jag hade tur och fick tag i 10m[sup]3[/sup] torr björkved mitt i vintern. Al är trevlig ved. Energivärdet är kanske inte på topp, men den torkar grymt fort.
Egentligen var det försent att ordna ved vintern före pannbytet. Jag skulle helst vilja haft veden ett år tidigare för att den ska bil lagom torr. Jag har hanteras brasved (35cm) i ett antal år, och den veden låter jag alltid ligga ett år ute och sedan ett år under tak (i logen).

Håller även med dig om alens fördelar. Håller man sig till rimliga dimensioner är den dessutom väldigt lättkluven. En nackdel är dock att en del tenderar att vrida sig när de växer vilket gör att det inte går att kapa jämntjocka bitar. Å andra sidan blir den ju luftigt och bra i vedstacken. Energiinnehållet ska man nog inte hänga upp sig på så mycket. I och med att alen torkar snabbt så kompenserar det säkert för en del av skillnaden.
 
Jag är lite kluven. :) Känslan när man står och tittar på den snygga vedtraven är svårslagen, men veckorna efter så har jag en tom känsla i kroppen. Jag vet liksom inte vad jag ska göra med all den fritid som jag helt plötsligt fått. Under vedandet så går ju varje ledig minut till veden.
 
sveno skrev:
Jag är lite kluven. :)  Känslan när man står och tittar på den snygga vedtraven är svårslagen, men veckorna efter så har jag en tom känsla i kroppen. Jag vet liksom inte vad jag ska göra med all den fritid som jag helt plötsligt fått.
Brukar väl inte vara speciellt svårt att bli av med fritiden om man är hus ägare. ;) ;) ;)
 
Hej.
Tack för alla svar,gällande Täljstensspisen är det så att pannan skall stå i garaget,detta gör att vi får två skortenar ,skorstenen i huset kostar 20000 kr minst att instalera,en snygg täljstensspis kostar 45000 monterat och klar.det är en möbel som är vacker att titta på,underbar att elda i.Kan inte sätta en en plåtkamin för 10000 kronor till en sådan dyr skorsten.

Men pannan blir nog en Baxi Bonus 30. med solceller 12m2 på taket,Totala uppvärmningsytan blir 200 m2 nybygt välisolerat.Ett ftx ventilationssystem ser till att det inte blir massa förluster när huset ventileras..

Samt ett garage pannrum på 75 m2.

MVH Putte,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.