Är det någon som eldar ved i en bonus 30 panna samt även provat den med pellets.

Vi skall bygga nytt hus och det här med uppvärmningen är litet huvudbry.
Huset blir 210 m2 samt att garaget blir 75.´Kommer troligtvis att värma huset med en Baxi Bonus 30 kopplad till två ack tankar,samt även ha solfångare på taket för varmvattnet på sommaren. Men det är ett krav från den kvinliga avdelningen i familjen om att man skall ha ett alternativ till vedeldningen , pellets, därför Bonuspannan.Men huvuddelen skall vara ved.

Ventilationen i huset skall ett ftx system ta hand om.
Men det kommer även att instaleras en Tulikivi spis i huset för mys värme.

Bergvärme har vi tittat lite på med det blir dyrt.

MVH Patrik


 
jag eldar pellets med en sådan sedan 1,5 år och är mycket nöjd. Tycker inte den är särskilt svårsotad heller.
Någon annan fundering?
 
Ja.

Men det går fort att göra.
 
Om du tänker ha vedpanna så blir en täljstensspis "onödig". Vad jag menar är att du klarar dig lika bra med en enklare och billigare vedspis för mysbrasor. En täljstensspis är mycket bra för att värma med men det gör du ju i pannan...
 
En dyr täljstensspis kanske är onödig, men nån slags kamin kan vara bra att ha om man inte har prefekt ventilation i huset. Det torkar upp på ett helt annat sätt, bland annat för att den suger ut en del av luften (om man nu inte har tilluft utifrån). Själv ska jag byta från olja till ved i pannrummet under sommaren, men tänker garanterat fortsätta att elda i murspisen av just det här skälet (och mysfaktorn förstås, det är ju inte lika mysigt att sitta i pannrummet och titta på vedpannan).
 
perf skrev:
En dyr täljstensspis kanske är onödig, men nån slags kamin kan vara bra att ha om man inte har prefekt ventilation i huset. Det torkar upp på ett helt annat sätt, bland annat för att den suger ut en del av luften (om man nu inte har tilluft utifrån). Själv ska jag byta från olja till ved i pannrummet under sommaren, men tänker garanterat fortsätta att elda i murspisen av just det här skälet (och mysfaktorn förstås, det är ju inte lika mysigt att sitta i pannrummet och titta på vedpannan).
Så där sa jag också innan jag hade fått in pannan. :) Exakt så, men byt ut murspis mot kakelugn. Det blev inte riktigt så ändå. Ok, det händer att vi eldar lite i vedspisen eller kakelugnen, men det är mycket mindre än vi trodde.

Av någon underlig anledning har klimatet i hela huset blivit bättre sedan oljepannan byttes mot vedpanna. Dels stinker det inte av olja längre. När oljepannan och oljetanken inte längre fanns i huset så tyckte både jag och sambon att det lukade bättre i hela huset. Vi har höjt inomhustempen några grader och det gör nog att det blivit lite bättre fart på luftomsättningen. Sen kan det vara lite psykologiskt också.
 
Glömde säga att naturligtvis blir det bra mycket bättre fart på ventilationen om man eldar i en eldstad i vardagsrummet också. Vedförbränning förbrukar massor av luft.
 
Ja, det är klart att man inte kommer att elda lika mycket i murspisen. Hitills har vi haft en grundtemp på cirka 19.5 grader för att ha lite incitament att elda ved i keddyspisen. Det har ju varit billigare än olja. Det har blivit över 10 kubik ved om året. Men i fortsättningen blir det ju tvärtom. Pannan kommer att elda ved med mycket bättre verkningsgrad, så det det blir billigare att elda i pannrummet. Så vi kommer säkert att höja grundtemperaturen och elda mindre mysved.
Fast jag måste säga att den senaste vintern har varit lite tråkig. För att synka in oljeförbrukningen så att oljan tar slut lagom till pannbytet så har vi inte eldat något ved den här vintern. Livet känns tomt på något sätt :)
 
perf skrev:
... så har vi inte eldat något ved den här vintern. Livet känns tomt på något sätt :)
;D Jag känner igen det där. Man är väl knäpp, men en hel vinter skulle jag aldrig klara utan att elda. Mitt liv känns tomt om jag inte har eldat på tre dagar.
 
Skönt att man inte är ensam. Vad omgivningen tycker får man nog tåla. Jag har kollegor som tycker att jag satsar på förlegad teknik. Förstår inte riktigt vad det är som är förlegat, är det ackumuleringen av värme, den sugade fläkten, keramiken, blågågetekniken, eller lambdastyrningen?
 
Personligen så tycker jag att det hör förra årtusendet till att göra värme av högt förädlad energi som kan driva datorer och tvättmaskiner. Eller använda ett bränsle som man kan driva bilar och lastbilar med. Elda upp olja... Där kan man börja prata om förlegad teknik.
 
För att inte tala om priset. Genom att byta från olja till ved sänker jag min uppvärmningskostnad från 25000 till 5000 kr/år.
 
Vad ger du för veden i kubikmeterpris? Hur ofta eldar du i pannan? Vad får du för årsförbrukning i kubikmeter?
Många frågor, men kollar lite för jag har inte bestämt vilken panna jag skall köpa än.
 
Strisak, jag svarar, även om du inte frågade just mig... :)

I år gav jag 150 kr/m[sup]3[/sup], travad, bra björkved. Till det tillkommer ett par hundringar i frakt. Sotning går på en tusing per år. Vedmaskinerna drar el för en hundring, högt räknat. Sågkedjeolja och handskar gick på ett par hundra. I runda slängar går värmen på drygt 6000 kr per år nu.

Jag bränner ungefär 30m[sup]3[/sup] per år. Före vedpannan installerades så gjorde vi av med mellan 25000 och 30000 kWh per år. Man bör ta hänsyn till att vi höjde tempen inne med minst 3 grader när vi gick över till ved och att vi stödeldade ett par, tre kubikmeter ved i kakelugn och vedspis före. Värmen kostade minst 25000kr per år förr och det hade varit mycket mer med samma inomhus- och varmvattenkomfort som vi har nu.

Huset är från 1908, stående timmer och spånfylld regelstomme, 150m[sup]2[/sup] boyta (22-23grader) + 40m[sup]2[/sup] källare (15 grader). Pannan är Baxi Solo Innova 30, vilket är i princip samma som Bonus 30, fast med tjockare plåt och större vedmagasin, kopplat till 1500 liter ackumulatortankar (ska bli mer). Jag eldar oftast en gång per dygn, lite oftare när det är kallt och varannan dag på sommaren.
 
Pratade lite med en kille som installerar Baxis grejer. Han tyckte jag skulle satsa på en Innova 20 istället för Bonus. 1500-2000 liters ack-volym till det. Med min boyta idag på snart 120kvm så tyckte han det skulle räcka. Menade att jag bara skulle behöva elda en gång/dag, förutom kallaste månaderna, med det upplägget. Sommaren inte alls vanligtvis. Jag bor i skåne. Han uppskattade grovt att åtgången på ved skulle bli ca: 15 kubik. Glömde givetvis att fråga om skorstensdimensionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.