Har en Herkules 2 cyl, 3hk, 50l tank som går i 30 min sen lägger ner när den försöker komma up över 7 bar. Om jag väntar en liten stund funkar skiten igen.
Har lämnat in den fått en helt ny men samma sak igen.

Först trodde jag det kunde vara sladden som satt på på den va för klen 3g 1.0 så jag satte på en 3g 1.5, funkade icke. Jag har en byggcentral ute i garaget så jag köpte en CEE 16 till vanlig stick propp sladd http://www.jula.se/grenuttag-2-vags-127465 för jag tänkte kanske den skulle funka bättre på en sån, men icke.

Sedan skruvade jag isär lådan där överhettnings skyddet sitter för o kolla om den va ok, jag hittade en annan grej som ser ut som en kondensator (rund vit grej med 2 sladdar), det står 400v på den, nu undrar jag om det e en 400v motor dom har byggt om till 230v o om det går att bygga om den till 400v eftersom jag har 400v i byggcentralen ?

Såg på jula dom har strömbrytare till den som klarar 400v o det kommer behövas nya sladdar + stickpropp.

Det är kompressorn fast det står herkules på min.
http://www.nuair.it/portal/images/stories/compressori/mecafer/bicvlub/VDC_ING.png
 
  • SDC10568.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C
Märkningen på kondensatorn indikerar bara vad den tål, inte vad den "måste ha".

Menar du att den går och går i 30 minuter utan att komma upp i tryck? Isåfall är den kass, förmodligen motorn som överhettas och ett motorskydd som löser ut.
 
??

Kompressorn går ju bara då trycket ska "byggas" upp.
Om det nu är fel på självaste kompressorn, varför öppna upp den så garantin inte gäller?.
 
cheetah1: den funkar i 30 min sen när den ska upp över 6bar vill den inte o slutar att funka innan den fått svalna av. Släpper jag allt tryck i den så startar den direkt o sen slutar igen vid 6bar.

Timor: Den funkar inte som den ska för den lägger av helt efter man haft igång den i 30min. Garantin är inget problem för jag jobbade innan på bauhaus och känner fortfarande lite folk där + att dom kan inte se jag har öppnat den, finns inga garanti märkningar på den.
 
Högst troligt blir den "överhettad" och stannar för det.
Min bror en sån eller en liknande och den stannar när den blir för varm och har gått länge. Han löser det med en burk kylspray.

Skall man använda en kompressor mycket måste man nog upp en eller två prisklasser för att få grejer som håller att köras konstant.
 
C
Det är inte tryckvakten som är felinställd bara då?
 
cheetah1 skrev:
Det är inte tryckvakten som är felinställd bara då?
nej, den laddar som den ska typ 10 gånger i rad o sen blir skitet för varm o man hör att motorn först saktar sen lägger ner att vrida runt men försöker ändå.
 
C
Hm, det låter ju som att den nyper. Är det olja i som det ska?
 
cheetah1 skrev:
Hm, det låter ju som att den nyper. Är det olja i som det ska?

yes den har olja. Jag har haft 2 st nu o båda har haft samma problem. Tror inte den nyper pga om man släpper ut all luft startar den direkt.

Vad jag tror det är (kan vara helt ute o cyklar) att det är en 400v motor den har byggt om så den funkar på 230 1-fas, det är precis som att den inte får kräm nog att orka. Sätter jag in den i huset nät startar den inte om där lite tryck i den, man måste tömma den helt för den ska starta.

Tack för alla svar cheetah1 d^_^b
 
Med tanke på den monterade kondensatorn, är det säkert en enfasmaskin.
 
Göran.W
Det är en hobby maskin som ska gå max 15 minuter på 1 timme för att inte övehettas.
Den slutar att funka för att den håller på att värme nypa och när man sen släpper ut trycket så minskar motståndet och och kylningen blir bättre iom det högre flödet tills den börjar komma upp i tryck igen då nyper den igen.
Det är inget fel på kompressorn den används bara till för luft krävade saker som bläster, slipmaskin eller liknade.
Ska man köra såna saker mer än några få minuter får man köpa en som tåler kontinuerlig drift tex http://www.jula.se/luftkompressor-b3800-b-50-l-125312
Står säkert något i manualen om max driftstid.
Ibland står det tex ED 25% vilket betyder att den får gå max 15 minuter per timme med gämt fördelade vilo perioder.
 
Göran.W skrev:
Det är en hobby maskin som ska gå max 15 minuter på 1 timme för att inte övehettas.
Den slutar att funka för att den håller på att värme nypa och när man sen släpper ut trycket så minskar motståndet och och kylningen blir bättre iom det högre flödet tills den börjar komma upp i tryck igen då nyper den igen.
Det är inget fel på kompressorn den används bara till för luft krävade saker som bläster, slipmaskin eller liknade.
Ska man köra såna saker mer än några få minuter får man köpa en som tåler kontinuerlig drift tex [länk]
Står säkert något i manualen om max driftstid.
Ibland står det tex ED 25% vilket betyder att den får gå max 15 minuter per timme med gämt fördelade vilo perioder.
Va lite inne på det oxå efter jag kollat på jula lite, som du säger några står det kontinuerlig drift och andra inte. För väll sälja den på blocket. Har en en annan som jag fick när släkting sålde sin plantskola men den väger säkert ett ton och jag vet ej hur jag ska lasta av/på den.

Tack för alla svar o jag hoppas att den här tråden hjälper fler.
 
Göran.W
Du kan ju prova att sätta någon fläkt som blåser på cylindrarna och kyler dom för det kanske räcker.
Att lasta en gamal kompressor kan var styvt för dom väger bly men det är riktig kvalite.
Att lasta av är inga problem för där hjälper Newton till:rolleyes:
 
Jag har en Herkules 24l tror det är 2hp som tål att gå konstant på fullt tryck 8bar. Märkligt att den större "bättre" inte skall kunna göra det.

Att kolla upp om kompressorn kan gå konstant är något jag missat hittills men kommer definitivt kolla det i fortsättningen. Jag har helt enkelt haft tur då eller är det så att de flesta klarar att gå konstant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.