R Rolle85 skrev:
Mm tyvärr är de sällan en bra affär att köpa nytt batteri men krasst är det dit marknaden går och tillverkarna kommer successivt fasa ut bensinklipparna. Idag kör du ju ett och samma batteri till flera av trädgårdsmaskinerna men livslängden blir aldrig densamma. Tänk dig att förr sälja en Klippo som håller i 25 år mot en batteridriven som håller 3 år. Tillverkarna måste jubla och från ett miljöperspektiv kan man ju fundera hur ”rent” det är att byta klippare oftare..
Det finns ju ytterligare ett alternativ - elklippare med sladd.Jag kör en stiga multiklipp (46cm klippbredd) sedan minst 10 år. Har alla fördelar som batterimaskinerna. Visst, det är ett bök med sladden, ibland kan man bli riktigt frustrerad över hur den kan fastna, etc. Har lyckas klippa av två sladdar genom åren. Men samtidigt - att lägga ut minst 4-5000 för en motsvarande batterimaskin dessutom med tveksam livslängd - just nu kör jag på med sladdmaskinen...
 
Jag körde med sladd som ungdom när jag bodde hemma. Det lovade jag mig att aldrig göra igen :)
 
A
R Rolle85 skrev:
Jag körde med sladd som ungdom när jag bodde hemma. Det lovade jag mig att aldrig göra igen :)
flymo?
 
Jag har i dagarna kört min ärvda elgräsklippare till tippen. Min far köpte den på 70-talet... en tysk modell med stark motor som klarade den kuperade trädgården. Nu hade plasthöljet spruckigt och uppsamlaren var reparerad med ståltråd och silvertejp men motorn spann som en katt. Har inköpt en batteridriven Bosch med uppsamlare. Tvivlar på att den kommer att hålla i 50 år...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag har haft allt från Gardena handjagare till Flymo, åkgräsklippare, Klippo med Briggs & Stratton och Honda, Stiga osv osv. Jag kan nu konstatera att de batteridrivna blivit såpass bra att man nu kan överge sin bensindrivna. Dock är jag såklart övertygad om att livslängden inte kommer i närheten av en bensindriven maskin som har ett däck i aluminium.
 
B
Köpte en ryobi 36v klippare för 10år sedan som rullar på utan problem fortfarande. Tomten är på 550kvm så det är inte så stor yta men batteriet har inte sackat ihop mer än att jag fortfarande kan klippa mattan utan att ladda. Ibland när jag klipper kortare eller att gräset är högt så får jag ta en liten paus men för det jag lagt ut på klipparen är jag grymt nöjd.
 
  • Gilla
Vgt
  • Laddar…
Aha, jag hade faktiskt en Ryobi 36v men den gick hädan efter en säsong då batteriet stod i ett kallförråd på vintern :/
 
R Rolle85 skrev:
Jag körde med sladd som ungdom när jag bodde hemma. Det lovade jag mig att aldrig göra igen :)
Nu ska du inte vara sån. Sladdklippare är underskattat, man slipper räckviddsångest ;) eller komma ihåg att ladda. Elen i sladden tar aldrig slut, om man nu inte kör över den :D

Nåväl jag hamnar säkert i batteriträsket snart jag också, ska bara fundera på vilket verktyg som man ska lägga höstens verktygsbudet på.

Apropå battriklippare - är det nån som hunnit köpa eller testa Stihls? De verkar ha lanserat en hel serie batterimaskiner (inkl gräsklippare) i år.
 
Nu blir jag aningen förbryllad, många batteriklippare verkar se nästan Exakt likadana it, det enda som skiljer är typ färg. Snapper, Greenworks, Powerworks har alla exakt samma design..? Har alla tillverkare gått till samma leverantör i Kina och bara satt sitt egna varumärke på tro..?
 
Som nybliven gräsklipparbatteriägare undrar jag om man skall ladda upp batteriet ett par gånger under vintern - så som jag fått råd att göra med elcykelbatteriet - om jag inte använder cykeln under längre tid?
 
B
Det bör väl inte stå tomt över vintern men tror jag har haft det fulladdat och sen laddat det en gång extra i någon minut på vintern. Oklart om det gör ngn skillnad men det känns bättre så iaf
 
  • Gilla
mattias.rask
  • Laddar…
Litiumjonbatterier mår väl bäst av att förvaras med låg laddning, cirka 40-50 %.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Efter 4-5 (?)säsonger är nu vårt 80V batteri till Multicip 47 sae helt slut. Den är tillverkad mars 2017, men minns inte när vi köpte den. På landet behövdes två laddningar redan från början, men förra året behövdes det fyra och ibland räckte inte ens det. Tomten hemmavid klarade sig knappt på en laddning till slut. Misstänker att köra flera laddningar tätt på inte är riktigt bra för batteriet.

Köpte ett piratbatteri på 4 Ah för 2400:-, vi får sem om det räcker en säsong....
 
Tyvärr misshandlas batteriet till klippare. Ligger ofta på en hylla i ett kallt förråd och kapacitet sjunker. Gör man det i 2-3 år så är batteriet slut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.