redarn redarn skrev:
Jag skulle säga så här.

Både beslut av förvaltningsmyndigheter och domstolar blir bindande om de inte överklagas inom rätt tid.

Beslut av högsta domstolen och högsta förvaltningsdomstolen, och i några få speciella fall andra instanser, kan inte överklagas.

Vissa myndighetsbeslut kan inte praktiskt överklagas för att överklagan inte hinns med. Tex. polismans beslut att genomföra kroppsvisitation eller husrannsakan. De kan klagas på men inte i sak överklagas då de redan utförts.
Ja du har så klart rätt i det och jag får säga att du uttrycker det hela på ett bättre sätt än vad jag försökt skriva i tre inlägg nu.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
redarn redarn skrev:
Både beslut av förvaltningsmyndigheter och domstolar blir bindande om de inte överklagas inom rätt tid.
Ett myndighetsbeslutet som överklagas torde vara bindande fram tills dess att en domstol upphäver beslutet.
 
P pmd skrev:
Ett myndighetsbeslutet som överklagas torde vara bindande fram tills dess att en domstol upphäver beslutet.
Ofta brukar myndighetsbeslut vinna laga kraft efter att klagotiden gått ut, men det finns exempel på där myndighetsbeslut får rättsverkan i och med att dom fattas. Exempelvis besluts om inte kan överklagas, eller beslut som i praktiken inte kan överklagas innan dom verkställts (t.ex. Paludan och hans demonstrationstillstånd).
 
  • Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Dessutom, även när myndigheter fattar beslut så är det jurister som gör det.
Nej, de flesta förvaltningsrättsliga beslut fattas av andra än jurister. Allt ifrån kommunala politiskt tillsatta nämnder till enskilda myndighetshandläggare med delegation fattar sådana beslut. De får också som sagt laga kraft om de inte överklagas, och i praktiken ibland ändå som ovan visats.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
H
G gaidin skrev:
Jag har båten utomlands och är i Sverige och jobbar just nu.
Min sambo bor dock på båten och har koll. Jag hoppas att ingen anmäler den som "upphittad" :D
G gaidin skrev:
Jag har båten utomlands och är i Sverige och jobbar just nu.
Min sambo bor dock på båten och har koll. Jag hoppas att ingen anmäler den som "upphittad" :D
Jag la i min båt i maj.
Sen har vädret vart piss så jag har inte sett till min båt sen juni.
Kanske inte är kvar 😅
I vår hamn vill dom inte att båtarna låses på grund av brandrisken.

Har båten när vi åker å badar eller tar en fisketur vart år.
Men den ligger stor del utan att jag är ned till den.
Gått bra i 16 år nu.
Flyter än.

Underbart med självläns
 
C
H Hallerudsbo skrev:
Jag la i min båt i maj.
Sen har vädret vart piss så jag har inte sett till min båt sen juni.
Kanske inte är kvar 😅
I vår hamn vill dom inte att båtarna låses på grund av brandrisken.

Har båten när vi åker å badar eller tar en fisketur vart år.
Men den ligger stor del utan att jag är ned till den.
Gått bra i 16 år nu.
Flyter än.

Underbart med självläns
Sådana,har vi i vår hamn med. Dom ska inte ha båt tycker jag. Det är mer som kan hända än att det regnar. Tampar kan gå av med mera. Det är då andra båtar som kan skadas . Har man inte vett att kolla sin båt ska man inte ha båt.
 
  • Haha
perra i skogen
  • Laddar…
P
Händer sånt ofta i den båthamn där du har din båt?
 
H
C C.Ö skrev:
Sådana,har vi i vår hamn med. Dom ska inte ha båt tycker jag. Det är mer som kan hända än att det regnar. Tampar kan gå av med mera. Det är då andra båtar som kan skadas . Har man inte vett att kolla sin båt ska man inte ha båt.
Ja så kan det kanske vara.
Men då jag jobbar borta en stor del så blir det när jag har tid.
Tur att det ingår i Båtvakten att se över tamparna för båtarna om någon har lossat då. Tur för mig.
 
H Hallerudsbo skrev:
Ja så kan det kanske vara.
Men då jag jobbar borta en stor del så blir det när jag har tid.
Tur att det ingår i Båtvakten att se över tamparna för båtarna om någon har lossat då. Tur för mig.
Tur för dig att ingen fått för sig att anmäla båten till polisen som upphittad...då hade du blivit av med den enligt flera skribenter i den här tråden.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
H
Ja är väl så.
Kanske ska va lag på att har man båt så måste man se till båten 1 gång i veckan annars så får vem som helst ta den.
 
  • Haha
Paxman
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Händer sånt ofta i den båthamn där du har din båt?
Ja några gånger varje år
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Sådana,har vi i vår hamn med. Dom ska inte ha båt tycker jag. Det är mer som kan hända än att det regnar. Tampar kan gå av med mera. Det är då andra båtar som kan skadas . Har man inte vett att kolla sin båt ska man inte ha båt.
Jag har inte sett min båt sedan sista maj, skall jag inte ha båt menar du?
Det finns gott om sätt att säkra sin båt på. Ett av sätten är att ha den i en hamn där det finns andra människor emellanåt som ser över förtöjning o s v.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Jo det är bindande, (mer eller mindre) endast i det fall en domstol anser att en myndighet tolkat lagen fel kan beslutet ändras (ofta sker det genom återhänvisning och förnyad handläggning på myndigheten i fråga). Att du har möjlighet att överklaga ett beslut innebär inte att det inte skulle vara bindande. Jag har i tidigare inlägg till och med visat för dig hur ett direkt lagstridigt beslut som fattas av en myndighet ändå är juridiskt bindande för den person beslutet meddelats. Och då har vi inte ens gått in på de olika typer av myndighetsbeslut som inte kan överklagas.
...och i slutänden är det domstolen som gör tolkningen som gör det bindande.

redarn redarn skrev:
Både beslut av förvaltningsmyndigheter och domstolar blir bindande om de inte överklagas inom rätt tid.

Vissa myndighetsbeslut kan inte praktiskt överklagas för att överklagan inte hinns med. Tex. polismans beslut att genomföra kroppsvisitation eller husrannsakan. De kan klagas på men inte i sak överklagas då de redan utförts.
Exakt. I exemplet med poliserna så kan man dock fortfarande pröva i domstol, och få kompensation om polisen gjort fel, och till och med en påföljd för polisen (i teorin, i alla fall...).

P pmd skrev:
Ett myndighetsbeslutet som överklagas torde vara bindande fram tills dess att en domstol upphäver beslutet.
Nej, det vinner inte laga kraft förrän hela processen rullat klart.

Men, tillbaka till ämnet: Du kan inte stjäla en båt även om en polis säger att det är OK.
 
P Paxman skrev:
Tur för dig att ingen fått för sig att anmäla båten till polisen som upphittad...då hade du blivit av med den enligt flera skribenter i den här tråden.
Viss skillnad ändå att ha båten på sin betalda båtplats jämfört med att bara ha förtöjt den vid annans brygga utan tillstånd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
...och i slutänden är det domstolen som gör tolkningen som gör det bindande.
Nej, inte alltid som sagt. Besluten blir bindande oavsett om domstol är med i processen eller inte.
T Troberg skrev:
Exakt. I exemplet med poliserna så kan man dock fortfarande pröva i domstol, och få kompensation om polisen gjort fel, och till och med en påföljd för polisen (i teorin, i alla fall...).
Ja det kan du, men det inkorrekta beslutet som fattats är fortfarande bindande för dig, eller var åtminstone. Som Paludan och demonstrationstillståndet, eller Paludan och inreseförbudet eller när SVT började ta upp licensavgifter för folk som hade internet.
T Troberg skrev:
Nej, det vinner inte laga kraft förrän hela processen rullat klart.
Vilket är en process som oftast inte innefattar någon domstol alls.
T Troberg skrev:
Men, tillbaka till ämnet: Du kan inte stjäla en båt även om en polis säger att det är OK.
Här är vi däremot eniga. Förr eller senare torde båten anses som övergiven enligt idéen om res derelictae men det är inte nödvändigtvis polisens bedömning. Vi har ju dock det faktum att polisen hanterar upphittat gods, så helt ute och svamlar behöver kanske inte polismannen heller vara. Men i stort håller jag med dig, den där snuten gick nog lite väl långt i sina uttalanden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.