Parafinolja finns på Ikea.

/Magnus
 
Vad skall man använda på ASP lavar Parafin eller lavskyddsoljan ?
 
bimbosorken skrev:
Vad skall man använda på ASP lavar Parafin eller lavskyddsoljan ?
Vad jag vet så är lavskyddsolja = paraffinolja. Möjligtvis kan handlaren kräma ur några kronor extra för att det är en bastuprodukt... :-/

Använd mineralolja av typen paraffinolja, ej vegetabilisk olja som med tiden härskar och luktar okul (smörsyra etc.).
 
Var själv lite orolig för att oljan skulle härskna men har inte märkt något av det. Det finns även bastuoljor som är vegetabiliska så det har nog ingen betydelse. Paraffinolja låter som en bra ide, använder Barnolja för personlig rengöring och det är ju en paraffinolja.
 
Låter troligt.
 
JayJay skrev:
Finns det någon som har använt bastuolja på panel och lavar? Typ Resolut enligt bif bild. Vitsen är att det skall ge en yta som är tåligare och lättre att rengöra. Undrar om ytan ändrar karaktär efter behandlingen, dvs om den matta träkänslan försvinner och blir glasig.
Jag oljade in mina lavar och det blev inte bra, den matta träkänslan försvann och blev mörkare och ser skitigt ut :@
 
Resultat av obehandlade abachilavar efter 12 år och synnerligen flitig användning: som nya!
Jag tvättar dem med vanlig grönsåpa.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.