Finns det någon som har använt bastuolja på panel och lavar? Typ Resolut enligt bif bild. Vitsen är att det skall ge en yta som är tåligare och lättre att rengöra. Undrar om ytan ändrar karaktär efter behandlingen, dvs om den matta träkänslan försvinner och blir glasig.
 
  • Resolut_bastuolja.jpg
jag har använt denna olja och den mörkade inte mina lavar nåt alls, blev inte heller glansiga, har lavar av asp.

mvh Kai
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
kai_robert skrev:
jag har använt denna olja och den mörkade inte mina lavar nåt alls, blev inte heller glansiga, har lavar av asp.

mvh Kai
låter bra, jag ska köra asp jag med.
 
Låter hoppfullt! Jag strök faktiskt panel och lavar ikväll... Får se i morgon hur det ser ut. Luktade lite men det går väl bort efter några brännor.
 
Jag använde paraffinolja till mina asplavar. Den är luktfri.

Tikkurila har bastulavsskydd (=paraffinolja), 300 ml för ca 70 spänn. Färgaffären säljer paraffinolja på enlitersflaskor till samma pris, kanske var det 78 spänn när jag tänker efter.
 
Måste man stryka lavarna? Man sitter ju på en handduk ... & ren är man ju också ;). Min bastu är pytteliten - för bara en som mej eller ev istället två benrangel ... På något sätt skulle det kännas väldigt skönt att späka sig på obehandlad lav. Väggarna blir dock bastufärgsmålade.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Handduken är inte vattentät. Lavarna blir inte fläckade lika fort som utan handduk, men även handdukar släpper igenom svett/fett från huden osv.

/ama
 
Oljan har väl en smutsavvisande funktion vad jag har förstått, det blir alltså lite lättare att göra rent lavarna emellanåt. Den är ju inget måste men som jag ser det kan det vara vettigt att olja in lavar,ryggstöd osv. dock inte väggar och tak.
 
yonna skrev:
Måste man stryka lavarna? Man sitter ju på en handduk ... & ren är man ju också  ;). Min bastu är pytteliten - för bara en som mej eller ev istället två benrangel ... På något sätt skulle det kännas väldigt skönt att späka sig på obehandlad lav. Väggarna blir dock bastufärgsmålade.
Det är inte fråga om att måla lavarna med olja utan mer att olja in dem. Det blir kanonfint och lite hållbarare.

Du oljar väl in ekparketten hemma och går sedan i strumplästen på golvet?  ::) No big difference!
 
Ska man bara olja in lavar & ryggstöd, eller tar man hela väggarna & dörkarmen?
 
CarMan skrev:
Ska man bara olja in lavar & ryggstöd, eller tar man hela väggarna & dörkarmen?
Hej, Tikkurila (Dickursby) har 2 produkter, bastulavsolja och panelskydd. De rekommenderar att man oljar in lavar/ryggstöd och sedan behandlar panelen med panelskydd som påminner om vanlig genomskinlig mattlack. Så har jag gjort och jag tycker det är bra.

Varför man inte skulle kunna olja panelen kan jag inte riktigt svara på. Att panelskyddet inte funkar på lavarna är rätt uppenbart, det blir för "lackigt". Som sagt, jag har följt anvisningarna o inte funderat så mkt på varför.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Jag strök Resolut-oljan på väggar och lavar. Gissar att panelen kan mörkna lite olika om den är behandlad eller ej, och tog därför all panel. Gick bara åt en halv liter på ca 14m2. (1liter kostade 103kr.) Den gick in helt och hållet och ytan är som den var före behandlingen. Lite lukt fanns efteråt men jag körde bastun några timmar och sedan var den borta. Dock kanske det inte luktar riktigt lika mycket trä som tidigare. Lavarna blir nog helt riktigt skitiga även med handduk vad det lider, framförallt den nedre efter lite spring med skitiga fötter...
 
eller som jag, ta bilen över gränsen å köpa pöltööljuu å tapio på samma resa ;)
 
Köpte rapsolja på Överskott, 5 kr och oljat mina lavar med men det är klart jag har bara furu i dom, men man luktar gott efter bastubadet ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.