jag är nu i jakt efter ett aggregat till bastun. Om man köper ett enfas aggregat, är det då bara att koppla in som en vanlig dammsugare till en kontakt?
jag tänkte mig i så fall den här eller nåt likande..

https://outl1.se/bastuaggregat-4-5kw
 
Galt
Nej. Det där China Export märkta aggregatet är knappast avsett eller lämpligt för den svenska marknaden. Du kan inte belasta varken vanliga väggutag, dina säkringar eller ledningarna däremellan med 20A som aggregatet vill ha. Säkringen kommer att gå och om du åtgärdar att säkringen går så brinner huset upp istället.
Bastuaggregat ska vara trefas, avsedda för den nordiska marknaden och installeras av någon som har tillräckliga kunskaper, förslagsvis en elektriker.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M munspelarn skrev:
jag är nu i jakt efter ett aggregat till bastun. Om man köper ett enfas aggregat, är det då bara att koppla in som en vanlig dammsugare till en kontakt?
jag tänkte mig i så fall den här eller nåt likande..

[länk]
Enfasaggregat har jag aldrig hört taslas om....står ju iofs att det är 20A
Normalt sett är ett elsystem med vanligt uttag dimensionerat för 10A - så det kommer inte funka att bara "plugga in".
Så nej skulle jag säga: Köp inte det där...tycker det är på gränsen till lurendrejeri av Outl1 att sälja det tom...

Men om man uppgraderar hela elsystemet från gruppcentral och framåt, med grövre kabel, säkringar osv så klarar man kanske det där, ev får man kika på om ett annat uttag behövs också, ett Schuko I en bastu med kontinuerligt 20A låter vanskligt.

Man kan kanske behöva byta huvudsäkring också (beroende på om du har 25A eller mer) och/eller skaffa en lastbalanserare så värmepump osv som går delvis på samma fas inte drar huvudsäkringen. Då kommer troligen dessa prioriteras så bastuaggregatet inte går samtidigt - dvs under vintern kan du kanske inte använda det.

Jag tror dock det skulle bli mycket billigare att låta elektrikern installera trefas alt tvåfas och köpa ett riktigt aggregat för det....säkrare skulle det iaf bli.
 
Schucko kan inte användas över 16A.
 
  • Gilla
Galt och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Schucko kan inte användas över 16A.
Nu står det iofs inte explicit att den kan "pluggas in" bara: "Anslutning 220 V 1-fas - Säkring 20,5 A" [220v sic!]
Så det är troligen en fast anslutning som avses, på det viset friskriver dom nog sig från det ansvaret, problemet är väl att en del konsumenter kommer "skruva på en vanlig "sladd" och plugga in :(
 
Out1 har väl ett 400-aggregat för bara nån hundring till, ta ett sånt isf de blir billigare än alla följdfel du får om du kör 20A på en fas bara. Harvia har annars agg utan utvändig kontrollpanel som inte heller är så dyra, lite ojämnare temp men man lär sig snabbt hur vreden ska stå.
 
Aha, jag tror det blir ett 3-fas aggregat iaf, jag har fått nys på ett jag kanske kan använda..:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.