timmelstad skrev:
Det smidigaste ur ett gråzonsperspektiv måste ju vara att uppföra det som ekonomibyggnad först, med okejande från kommun och allt, och sen "tillföra" bastudelen bara...
Men för att få det som en ekonomibyggnad måste manha en aktiv skogsfastighet/jordbruksfastighet.
 
Sen ska man inte heller glömma att det här är ett publikt forum, där även byggnadsinspektörer och politiker utan större problem kan vara inne och läsa på. Och kan dom då koppla ett svart bygge till en tråd här o se att man med uppsåt byggt olovligt så kan det mycket väl hända att ärendet hanteras annorlunda.
 
Mikael_L skrev:
Och jag har uppfattningen att Ricken rätt ofta har örnkoll på läget i sådana här frågor, så jag skulle i första hand tro att det är sant, tills motsatsen är bevisad, typ. :)
Tack, jo jag brukar läsa på innan jag skriver något.
 
Gillar gråzonsperspektivet nåt oerhört, verkar kanske kunna funka utan pappersexicis eventuellt med ett fjuttigt telefonsamtal till bygglovshandläggaren ;-)

Har nu byggt upp tillräckligt med självförtroende tack vare alla underbara svar från er vilket värmer !!!

Hoppas det inte raseras efter den förmodligen låååååånga diskusion som kommer i dagarna med handläggarn.

Tänkte forumela min ståndpunkt si som såhär: Ekonomibyggnad 5-10 kvm invändig yta.
Byggd på plint, som gjutes på galvaniserade stålrör som dedslages med slägga 1,5-2 meten (minipårling).
Lösvirke, plåttak en dörr ett fönster.

Behöver man trots allt tramsa med bygganmälan skriftligt och strandskyddsdispans tror ni ??

Fastigheten är en aktiv rörelse (näringfastighet).

// SP
 
Ricken skrev:
Men för att få det som en ekonomibyggnad måste manha en aktiv skogsfastighet/jordbruksfastighet.
Jag var av uppfattningen att så är fallet. Men eftersom AP refererar till näringsverksamhet nu blir jag fundersam om det är något annat. Det är väl taxeringskoden som styr oavsett gissar jag...
 
Det finns fall där till exempel hästupffödare fåt sina ekonomibyggnader klassade som svartbyggen. Sen beror det kanske på vad som menas med näringsverksamhet, men jag är väldigt skeptisk.
 
Denna fastighet är taxerad såsom 120 Lantbruksenhet, bebyggd och är aktiv.

Hugger ut 400-500 meter om året dvs inriktning skogsbruk.

Vill som sagt ha en bod å fila sågen i men ska ja vara helt ärlig så vill man ju även

kunna basta och tvätta sig ren i ån eftter hårt slit i skogen.

/AP
 
Kolla om strandskydd råder utmed ån. Det brukar det göra. Ekonomibyggnader för jord-och skogs-brukets behov kan få dispens från strandskyddet men du kan ha att bevisa att byggnaden behövs och att den behöver läggas vid ån. Att du vill ha en bastu i ekonomibyggnaden kommer troligen inte att beaktas som skäl för att medge placeringen. Ekonomibygganden kräver inte bygglov men däremot strandskyddsdispens. Även om kommunen ger dispens kan länsstyrelsen som överprövar dispenserna vägra den.

Att du vill kunna basta väger lätt mot att din bastu kan vara ivägen för svampplockare och terrängcyklister som vill fram i "din" skog.
 
Redigerat:
Man får nog ta å stängsla in mé ståltråd, sätta upp no tresspassing etc.

Tycker varken om svampplockare eller cyklister men gillar att basta.

/ AP
 
Strandskyddsdispens kommer säkerligen krävas för din byggnad. Strandskyddsdispens kommer säkerligen ej heller att beviljas eftersom det inte finns särskilda skäl att bevilja dispens för den.

När en sådan dispens beviljas idag skall generellt en "fri passage" lämnas på minst ett antal tiotal meter. Det är plural på tiotal, dvs minst 20 meter.

Ekonomibyggnad är undantagna från strandskyddsdispens om den för sin funktion måste stå inom strandskyddsområde. Det är inte denna, inte skogstuga för skogsburk heller.

Enda chansen är att hävda att platsen är "redan i ianspråkstagen". Vilket betyder inom tomten. OBS! Tomt och fastighet är INTE samma sak. För att avgöra krävs tomtkarta.

Angående bygglov är det 15kvm inom samlad bebyggelse eller DP. Utom DP och samlad bebyggelse får man bygga komplementsbyggnader och mindre tillbyggnader utan krav på bygglov. Kommunen kan i ett beslut ha fattat vad som menas med "mindre komplementsbyggnader"
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.