H
Står i min instruktionsbok att man ska plocka om stenarna ofta, byta ut dom som är trasiga.
Men inte att man ska byta dom varja år.
 
  • Gilla
Tamak och 1 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Fullständig osanning. Stenar skall bytas ofta - rekomendationen är varje år. Det är väl lite i överkant, men använder man bastun mycket så löns det definitivt att byta stenar med några års mellanrum.
Nu har DU helt fel, vilket även några andra här ovan har påpekat! Stenar av " dålig kvalitet" behöver bytas när de har spruckit sönder i smågrus, men vanliga bastustenar spricker bara lite och det räcker med att plocka ur och ta bort ev stenflisor vid behov. Det finns inget i stenarna i sig, som har något att göra med hur varmt det blir i luften, så när man gör rent, så går det utmärkt att återanvända ALLA stenar, som har rätt storlek!
I en vedeldad bastu är det lämpligt att plocka ur alla stenarna varje gång det är dags för sotning och då kontrollera att det inte ligger " grus" ovanpå eldstaden, som kan verka isolerande. I en elektrisk kamin, så är det oftast öppet i botten, så " gruset" följer med vattnet ( det som kommer igenom) och ramlar ner på golvet, så där är problemet mindre om man har dålig kvalitet på stenen.
 
Redigerat:
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om elementen bara blir diskret orange skulle jag säga att det är fel drivspänning eller något annat elektriskt problem. Kontrollera hur det är kopplat.

Har det någonsin fungerat bra?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Skit i stenarna. Man måste kolla så det är inkopplat korrekt. Nån effektvakt lär det väl inte handla om heller för de slår väl av den förbrukare som drar mycket ström helt?
 
Hur länge räcker ett bastu aggregat? Det kanske är dags att byta ut det?
 
Hitta nån kopplingspunkt och mät. Kanske helst med tångamperemeter, troligen har något element i aggregatet gett upp, går troligen att byta. Med 8 kw borde det bli varmare om du inte har en bastu utan väggar
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
T
V Vardon skrev:
Hitta nån kopplingspunkt och mät. Kanske helst med tångamperemeter, troligen har något element i aggregatet gett upp, går troligen att byta. Med 8 kw borde det bli varmare om du inte har en bastu utan väggar
Ja, vårt gamla aggregat var på 6kW i en bastu på ca 12 kvm och hälften glasväggar.

Edit: det som bara kom upp i 55 grader, alltså.
 
V Vardon skrev:
Med 8 kw borde det bli varmare om du inte har en bastu utan väggar
Ja mät att aggregatet drar den ström det ska och därmed producerar den värme som ska produceras. Jag tror på felaktigt aggregat. Antingen att det inte levererar full effekt eller att en felaktig termostat gör att det inte levererar "hela tiden".

Att ett stenbyte skulle göra någon märkbar skillnad på bastutemperaturen kan du glömma påstår jag.

Kan du inte mäta på ett "vettigt" sätt kan det kanske vara möjligt att slå av alla andra grupper och bara lämna aggregatet på. Då kan du i alla fall se på elmätaren vad aggregatet drar just då och kanske även se om "glöden" blir starkare, vilket skulle kunna innebära att någon form av effektvakt begränsar vid normal drift.
 
yonna yonna skrev:
Hur länge räcker ett bastu aggregat? Det kanske är dags att byta ut det?
Så länge det drar den ström det ska. :D
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
H
yonna yonna skrev:
Hur länge räcker ett bastu aggregat? Det kanske är dags att byta ut det?
hur långt är ett snöre?
Det beror väl helt på hur ofta det har vart i bruk.

Tror bastun svärfar har räcker aggregatet lång tid i då det vart i bruk 2 gånger på 10 år.
 
H Hallerudsbo skrev:
Det beror väl helt på hur ofta det har vart i bruk.
Bara nyfiken! 2-3 ggr/veckan i 16 år utom de mest heta sommarveckorna.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så länge det drar den ström det ska. :D
Det är helt OK att skratta åt detta, vilket naturligtvis smilyn inbjuder till, men min mening är faktiskt helt allvarlig.

Drar ett "värmeelement" den ström det ska dra, producerar det även den värme det ska. Sen kan det ju behöva bytas av andra skäl men rent uppvärmningsmässigt räcker det att veta att det drar korrekt ström för att man även ska veta att det ger korrekt värme. Säkert självklart för de allra flesta, men utifrån andra trådar här, lika säkert inte självklart för alla.
 
  • Gilla
Mr RibEye och 2 till
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar.

Jag tolkar det just nu som att stenarna (eftersom de är hela och fina) får stanna kvar men läggas ner lite luftigare.

Ni har övertygat mig om att det nog är så att aggregatet inte får tillräckligt med ström - det låter sannolikt när man tänker på symptomen men också det faktum att förra ägaren var lite av en MacGyver när det kom till el. Korrekt och säkert men ibland lite kreativt och ovanliga lösningar...

Jag ska se om jag kan komma fram till själv hur mycket effekt den får annars får en elekriker göra en översyn på installationen. Som steg två får det sedan bli ett eventuellt byte av aggregat.

Än en gång; tack allihop för ert engagemang!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bowser
Vet att du skrev att elementen blir svagt orange.. vet ju dock inte ifall du mena alla eller bara ett, därför skriver jag nu att kontrollera säkringarna ifall du har diazed. Dessa kan se hela ut tills man skruvar ur dem.
I mitt förra hus blev bastun bara ljummen och då var det säkring som gått som såg hel ut från utsidan sett.
 
Steg ett är ju som sagt att titta hur den är inkopplad och mäta så man har spänning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.