Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan ingenting om lera så säger direkt det som lerfantaster säkert glatt avfärdar: det verkar vara ett synnerligen illa lämpat material för ett utrymme där man gärna blaskar med vatten.

Gräv ur jorden, lägg ett lager med grus utan 0-fraktion, hitta några rejäla stenar för golvet att vila på och lägg sen trallgolv. Sten och trä – fina naturmaterial de med.
Vet du inget om hur lergolv fungerar, skriv då inget om det. Håll dig till dina kunskaper.

Lera i ett badrum är bland de bästa material man kan ha, det kan hantera fukten som moderna byggmaterial inte klarar av. Därav så mycket fuktproblem i moderna badrum. Så att ha lera i en bastu är ett bra val. Bara man vet hur man gör ett lergolv så det tål lite slitage. Men det är inte nå svårighet att göra.
 
Bjor Bjor skrev:
Vet du inget om hur lergolv fungerar, skriv då inget om det. Håll dig till dina kunskaper.

Lera i ett badrum är bland de bästa material man kan ha, det kan hantera fukten som moderna byggmaterial inte klarar av. Därav så mycket fuktproblem i moderna badrum. Så att ha lera i en bastu är ett bra val. Bara man vet hur man gör ett lergolv så det tål lite slitage. Men det är inte nå svårighet att göra.
Mja..... förr var det vanligt med jord/lergolv i bastur och det ville ju bli gyttja av det när man badade. Därför lade man ut plankor att gå på. Jag tror inte leran har blivit annorlunda sedan dess.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
T Tony Dahlgren skrev:
Tvättad Makadam eller hasopor för att fylla upp går på en skön slant, sen har vi sockel som ska byggas av nån slags tegel, sten eller liknade . Det ska fixas lera och material till själva lerlagret, som förvisso inte är dyra men tar mkt tid att införskaffa och färdigställa.
+ ev hyra av maskin att blanda lera i...
men behövs det fyllas upp om det ska trallgolv ovanför? Om du ska pressa kostnader så skippa fyllnaden. Se bara till att kanterna inte rasar
 
Bjor Bjor skrev:
Vet du inget om hur lergolv fungerar, skriv då inget om det.
Det gjorde jag väl på det stora hela inte heller. TS frågade (för fyra år sedan) även om alternativa sätt att bygga på. Det var sådana jag diskuterade, med en ursprunglig friskrivning om att jag inte kunde något om just lerdelen i frågan.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Mja..... förr var det vanligt med jord/lergolv i bastur och det ville ju bli gyttja av det när man badade. Därför lade man ut plankor att gå på. Jag tror inte leran har blivit annorlunda sedan dess.
Du tror att lergolv är ren lera?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gjorde jag väl på det stora hela inte heller. TS frågade (för fyra år sedan) även om alternativa sätt att bygga på. Det var sådana jag diskuterade, med en ursprunglig friskrivning om att jag inte kunde något om just lerdelen i frågan.
Varför då skriva om du inte kan nå om lergolv? Bättre då som du skrev efter det med ett alternativ till lergolv.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.