Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, jag menar ett fel, att nolla och skyddsjord har kontakt med varandra någonstans. Det gör att JFBn trippar av normal belastningsström i nollan. Så för att komma vidare bör man göra ett isolationsprov av din anläggning, och kanske även mäta eventuella läckströmmar från bastuaggregatet. Fler gissningar kräver utförlig beskrivning av din anläggning, vad som ligger på denna JFB etc.

Tusen tack för tipset.
Det gör det rätt mycket lättare att felsöka.
Men jag drar mig också till minnes att jord och nolla sitter ihop på vägen ut till denna central. Det är en 4-ledare ut till uthuset där bastun finns och jag minns att installatören nämnde något om att det inte är helt rätt men fungerar ändå.
Kan det vara det som spökar?
 
Det är inget problem med fyrledarkabeln om din JFB är rätt installerad i änden den matar dvs delarna i uthuset. Jag förutsätter att den ingår i en central där ute annars blir det galet i de flesta normala fallen.

Är det rätt gjort kan du om du har en multimeter göra en grov första felsökning av problemet Bo nämner. Slå av JFB och mät resistans mellan jord och nolla i någon del som ligger efter JFB. Får du annat än i princip avbrott vid den mätningen får du söka efter fel/hopkopplingar mellan PE och N.
 
G
Jakob Gawlik Jakob Gawlik skrev:
Uppenbarligen är ett gammalt tylö-aggregat och jfb en dålig kombo…
Mitt aggregat tuffar på när det är uppskruvat till max, men jfb löser när jag skruvar ner värmen till 1a eller 2a klicket på termostaten på manöverpanelen.

Aggregatet är inte använt på ett tag, men jag har svårt att se att fukt skulle få aggregatet att funka på Max men inte annars…

det är ett tylö typ8s med en ts16 manöverpanel.
Någon som har en idé?
Jag har exakt samma problem. Aggregatet har ingen nolla ansluten. Manöverpanelen sitter integrerad i underkant på aggregatet. Har inte "orkat" felsöka då vi för närvarande inte använer bastun, inte med dagens elpriser;). Aggregatet har tre slingor som sitter ihop i ena änden, Y utan noll? Förstår inte hełler hur det då kan fler lägen än på och av. Men som sagt inte orkat kolla men det är lite irriterande:thinking:. Kopplas en fas bort av termostaten vid mindre än max?
 
Du har alltså problemet att JFBn löser när bastuaggregatet går på en lägre effekt, men inte på max effekt? Y-koppling utan ansluten nolla ger max två effektlägen. Har din termostat fler lägen än två? I det lägre läget, utan ansluten nolla, blir två värmeelement seriekopplade mellan 400 V och ger tillsammans halva maxeffekten.

Kanske beror både ditt och Jakobs problem på att värmeelementen utvidgar sig olika vid halv effekt som gör att ett läckage träder fram. Detta är enkelt att kontrollera, men kräver en dyr läckströmstång. Med lite tur kan man se något med ohmmätning med en enkel multimeter men man får vara kvick att bryta all ström och sedan ohmmäta elementen mot jord innan de hinner svalna.

Det måste finnas bastuaggregat på marknaden som kan hålla tätt!!
 
G
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har alltså problemet att JFBn löser när bastuaggregatet går på en lägre effekt, men inte på max effekt? Y-koppling utan ansluten nolla ger max två effektlägen. Har din termostat fler lägen än två? I det lägre läget, utan ansluten nolla, blir två värmeelement seriekopplade mellan 400 V och ger tillsammans halva maxeffekten.

Kanske beror både ditt och Jakobs problem på att värmeelementen utvidgar sig olika vid halv effekt som gör att ett läckage träder fram. Detta är enkelt att kontrollera, men kräver en dyr läckströmstång. Med lite tur kan man se något med ohmmätning med en enkel multimeter men man får vara kvick att bryta all ström och sedan ohmmäta elementen mot jord innan de hinner svalna.

Det måste finnas bastuaggregat på marknaden som kan hålla tätt!!
Ja, jfb löser inte på max och som du skriver kan det ju bara vara tot tre lägen, av-halv-max.
 
Jakob Gawlik Jakob Gawlik skrev:
men jfb löser när jag skruvar ner värmen till 1a eller 2a klicket på termostaten på manöverpanelen.
G OMathson skrev:
Jag har exakt samma problem.
Jag fick för mig att JFBn löste efter en stund, men det kan ha varit en annan tråd...
Om det är så att JFBn löser i samma ögonblick som termostaten bryter/växlar ned så är det mer troligen kontaktstudsar eller ljusbågar i termostaten som får JFBn ur balans. Då kanske det inte händer varje gång?
 
G
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag fick för mig att JFBn löste efter en stund, men det kan ha varit en annan tråd...
Om det är så att JFBn löser i samma ögonblick som termostaten bryter/växlar ned så är det mer troligen kontaktstudsar eller ljusbågar i termostaten som får JFBn ur balans. Då kanske det inte händer varje gång?
Aldrig på max men varje gång när termostaten växlar till mellanläget.
 
När jag satte igång bastun idag fungerade den på alla lägena. Efter en stund började den lösa ut på halv-läget och sedan på lägsta. Men på Max-läget funkar det klockrent. Jag har kopplat bort jordfelsbrytaren nu och ska felsöka efter kvällens bastande.

Det är väldigt inkonsekvent det här felet..
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.