svartjobbarn skrev:
Ytterligare en dum fråga kanske!!
Ni menar alltså att man inte ska ha någon diffusionspärr i väggarna i bastun eller har jag fattat fel?? Jag ska även ha vatten indraget i bastun!! Om man kaklar en vägg i bastun fuktsäkrar man som man gör i det vanliga badrummet eller???
Jag tycker man ska skippa diffspärr i bastuväggarna och köra board som fuktskydd. Det blir lite suspekt att ha dubbla diffspärrar; en i bastun o en i ytterväggen.

kai_robert kör efter Tylös recept som föreskriver öppen isolering som hålls fast med läkt o najtråd. Lite "underkill" för min smak, men jag tror definitivt inte Tylö tipsar sina kunder om dumheter.

Samtidigt tipsar ama om en mkt intressant lösning som jag tror på spec. för oisolerade bastuhus, där man vill/måste ha isolerade väggar.

OK, vad är slutsatsen? Jo, att experterna är mkt oense hur man ska bygga väggarna i bastun! Tyvärr måste du fatta ett beslut själv.

För klinkersgolv o socklar o väggar vill jag rekommendera att du våtrumssäkrar som i badrummet. (Mapei, Casco, Kiilto, mfl, nästan ingen nämnd, nästan ingen glömd...)

Lycka till med beslutsnojan! ;)

 
Jag kan väl bara lyfta på hatten och säga vad skulle man göra utan er och detta forum :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.