13 310 läst · 45 svar
13k läst
45 svar
Bastu blir inte varm?
Det låter som tre samverkande problem. Om jag skall göra en rangordning så är det största problemet att det finns springor. Hur är väggarna uppbyggda för övrigt? Om det är utvändig och invändig panel med vindpapp emellan så håller det värmen extremt mycket bättre än om det är bara ett lager.
Och innertak gör stor nytta. Om du ser till att det är dubbla lager både i tak och väggar och framför allt ser till att det inte finns några springor någonstans så håller bastun kvar värmen betydligt bättre.
Eftersom bastun är så liten kan den förmodligen klara sig med en så liten kamin som Laxen. Men det förutsätter att det inte blåser rakt igenom den.
Och innertak gör stor nytta. Om du ser till att det är dubbla lager både i tak och väggar och framför allt ser till att det inte finns några springor någonstans så håller bastun kvar värmen betydligt bättre.
Eftersom bastun är så liten kan den förmodligen klara sig med en så liten kamin som Laxen. Men det förutsätter att det inte blåser rakt igenom den.
Vill inte vara den som sågar men ibland måste man.
Ska du ha en vedeldad bastu så släng det där bojsänket till kamin i sjön och skaffa ett riktigt aggregat så kan använda bastun till mer än att skapa lite kondens mellan skinkorna.
Med det sagt så behöver inte bastun vara supertät eller isolerad för att få upp tempen till lagom nivå.
Utan bygg ett innertak och se till att du kan få in syre till kaminen vid golvnivå och sen är det vara o elda i harvian eller tylö'n tills du är nöjd.
Ska du ha en vedeldad bastu så släng det där bojsänket till kamin i sjön och skaffa ett riktigt aggregat så kan använda bastun till mer än att skapa lite kondens mellan skinkorna.
Med det sagt så behöver inte bastun vara supertät eller isolerad för att få upp tempen till lagom nivå.
Utan bygg ett innertak och se till att du kan få in syre till kaminen vid golvnivå och sen är det vara o elda i harvian eller tylö'n tills du är nöjd.
Om något så kan du i så fall som pimpning testa att installera en kanal för sekundär förbränningsluft. Förslagsvis med hjälp av ett fastsvetsat rör som mynnar längre in i kaminen. Googla på "secondary combustion".JohannesP skrev:
Annars är det nog egentligen som Lutte säger även om jag ogillar att slänga saker i sjön. Har man inte tid och pengar så brukar man ha ork och då kan det ju vara värt att experimentera och testa alternativa lösningar om man nu har köpt Laxen i säcken.
Enligt Harvias riktlinjer motsvarar 1 m2 fönsteryta ytterligare 1 m3 luft som ska värmas upp, dvs man adderar 1 kubikmeter volym för varje kvadratmeter glas när man dimensionerar aggregatet. Eftersom man räknar ungefär 1 kW per kubikmeter så kan det göra rätt mycket.Fulkemisten skrev:
Jag har för skojs skull räknat lite på det här. Inte för att skriva någon på näsan utan för att jag gillar räkneexempel.
Om vi tänker oss att JohannesPs bastu är 3,5 kvadratmeter så ger det en luftvolym på 7 kubik vid 2 meter takhöjd. Enligt Harvias dimensioneringsguide så skall man lägga till 1,2 kubikmeter för varje oisolerad kvadratmeter väggyta. Om vi tänker oss ett rum på 1,9 x 1,9 meter så blir det med två meter i takhöjd 1,9 x 2 x 4 = 15,2 kvadratmeter + 3,5 kvadratmeter takyta. Golvet struntar vi i, värme stiger uppåt.
Multiplicera detta med 1,2 och vi får en dimensioneringsvolym på hela 7 + 15,2 x 1,2 + 3,5 x 1,2 = 29,44 kubikmeter. Det här gör att bastun som den är nu har ett effektbehov av ca 30 kW om vi räknar på 1 kW per kubikmeter.
Björkved har tydligen ett energiinnehåll på ca 5 kW per kilo eller ungefär 3,5 kW per stort vedträ. Det här köper jag att det knappast gäller som någon slags standard men vi säger ungefär så för att kunna räkna i överkant. Jag skulle tro att man får in typ 2-3 vedträn åt gången i Laxen och kanske att man skulle kunna elda 6-9 trän i timmen om man späntar riktigt duktigt. Då ger det en effekt på 21 - 31,5 kW. Det är ju tillräckligt. Vid 100% verkningsgrad.
En modern kamin har verkningsgrader upp emot 80% men snarare runt 70%. Laxen och Ugglan är enligt min erfarenhet plåtlådor helt utan rökgasbafflar eller effektiv sekundärluftsintag som sett likadana ut sedan kanske 30 eller 40-talet? Enligt tillverkarens hemsida har "Nya krav på kaminer börjat gälla från juli 2013" och de avvaktar "besked om huruvida våra kaminer uppfyller de nya kraven". Detta skulle kunna betyda att de ej har en särskilt effektiv förbränning alls utan skickar en hel del värme och oförbrända rökgaser rakt upp och ut, men nu spekulerar jag bara. Låt oss försiktigt gissa att Laxen har en verkningsgrad mellan kanske 25-50%?
I så fall skulle den beräknade effekten bli mellan 5 - 15 kW? Det räcker således knappast i nuvarande oisolerad konfiguration, med två Laxen så kanske...
Om man istället tänker oss att vi isolerar alla väggar och taket ordentligt men behåller 1-2 kvadratmeter fönster så skulle det i optimalfallet kunna räcka då det ger en dimensioneringsvolym på ungefär 9-10 kubikmeter. Detta förstås förutsatt att alla mina beräkningar och antaganden är korrekta och att man eldar riktigt duktigt med snustorr björk.
Eller?
Om vi tänker oss att JohannesPs bastu är 3,5 kvadratmeter så ger det en luftvolym på 7 kubik vid 2 meter takhöjd. Enligt Harvias dimensioneringsguide så skall man lägga till 1,2 kubikmeter för varje oisolerad kvadratmeter väggyta. Om vi tänker oss ett rum på 1,9 x 1,9 meter så blir det med två meter i takhöjd 1,9 x 2 x 4 = 15,2 kvadratmeter + 3,5 kvadratmeter takyta. Golvet struntar vi i, värme stiger uppåt.
Multiplicera detta med 1,2 och vi får en dimensioneringsvolym på hela 7 + 15,2 x 1,2 + 3,5 x 1,2 = 29,44 kubikmeter. Det här gör att bastun som den är nu har ett effektbehov av ca 30 kW om vi räknar på 1 kW per kubikmeter.
Björkved har tydligen ett energiinnehåll på ca 5 kW per kilo eller ungefär 3,5 kW per stort vedträ. Det här köper jag att det knappast gäller som någon slags standard men vi säger ungefär så för att kunna räkna i överkant. Jag skulle tro att man får in typ 2-3 vedträn åt gången i Laxen och kanske att man skulle kunna elda 6-9 trän i timmen om man späntar riktigt duktigt. Då ger det en effekt på 21 - 31,5 kW. Det är ju tillräckligt. Vid 100% verkningsgrad.
En modern kamin har verkningsgrader upp emot 80% men snarare runt 70%. Laxen och Ugglan är enligt min erfarenhet plåtlådor helt utan rökgasbafflar eller effektiv sekundärluftsintag som sett likadana ut sedan kanske 30 eller 40-talet? Enligt tillverkarens hemsida har "Nya krav på kaminer börjat gälla från juli 2013" och de avvaktar "besked om huruvida våra kaminer uppfyller de nya kraven". Detta skulle kunna betyda att de ej har en särskilt effektiv förbränning alls utan skickar en hel del värme och oförbrända rökgaser rakt upp och ut, men nu spekulerar jag bara. Låt oss försiktigt gissa att Laxen har en verkningsgrad mellan kanske 25-50%?
I så fall skulle den beräknade effekten bli mellan 5 - 15 kW? Det räcker således knappast i nuvarande oisolerad konfiguration, med två Laxen så kanske...
Om man istället tänker oss att vi isolerar alla väggar och taket ordentligt men behåller 1-2 kvadratmeter fönster så skulle det i optimalfallet kunna räcka då det ger en dimensioneringsvolym på ungefär 9-10 kubikmeter. Detta förstås förutsatt att alla mina beräkningar och antaganden är korrekta och att man eldar riktigt duktigt med snustorr björk.
Eller?
Ingen mening att hymla. Laxen kan funka om man isolerar men du kan inte bjuda över dina finska vänner på bastuL Lutte skrev:Vill inte vara den som sågar men ibland måste man.
Ska du ha en vedeldad bastu så släng det där bojsänket till kamin i sjön och skaffa ett riktigt aggregat så kan använda bastun till mer än att skapa lite kondens mellan skinkorna.
Med det sagt så behöver inte bastun vara supertät eller isolerad för att få upp tempen till lagom nivå.
Utan bygg ett innertak och se till att du kan få in syre till kaminen vid golvnivå och sen är det vara o elda i harvian eller tylö'n tills du är nöjd.
Jag säger inte emot. Får inköpa ett större agg. Jag visste inte att det var skillnader på aggreget när jag köpte det.Fulkemisten skrev:Jag har för skojs skull räknat lite på det här. Inte för att skriva någon på näsan utan för att jag gillar räkneexempel.
Om vi tänker oss att JohannesPs bastu är 3,5 kvadratmeter så ger det en luftvolym på 7 kubik vid 2 meter takhöjd. Enligt Harvias dimensioneringsguide så skall man lägga till 1,2 kubikmeter för varje oisolerad kvadratmeter väggyta. Om vi tänker oss ett rum på 1,9 x 1,9 meter så blir det med två meter i takhöjd 1,9 x 2 x 4 = 15,2 kvadratmeter + 3,5 kvadratmeter takyta. Golvet struntar vi i, värme stiger uppåt.
Multiplicera detta med 1,2 och vi får en dimensioneringsvolym på hela 7 + 15,2 x 1,2 + 3,5 x 1,2 = 29,44 kubikmeter. Det här gör att bastun som den är nu har ett effektbehov av ca 30 kW om vi räknar på 1 kW per kubikmeter.
Björkved har tydligen ett energiinnehåll på ca 5 kW per kilo eller ungefär 3,5 kW per stort vedträ. Det här köper jag att det knappast gäller som någon slags standard men vi säger ungefär så för att kunna räkna i överkant. Jag skulle tro att man får in typ 2-3 vedträn åt gången i Laxen och kanske att man skulle kunna elda 6-9 trän i timmen om man späntar riktigt duktigt. Då ger det en effekt på 21 - 31,5 kW. Det är ju tillräckligt. Vid 100% verkningsgrad.
En modern kamin har verkningsgrader upp emot 80% men snarare runt 70%. Laxen och Ugglan är enligt min erfarenhet plåtlådor helt utan rökgasbafflar eller effektiv sekundärluftsintag som sett likadana ut sedan kanske 30 eller 40-talet? Enligt tillverkarens hemsida har "Nya krav på kaminer börjat gälla från juli 2013" och de avvaktar "besked om huruvida våra kaminer uppfyller de nya kraven". Detta skulle kunna betyda att de ej har en särskilt effektiv förbränning alls utan skickar en hel del värme och oförbrända rökgaser rakt upp och ut, men nu spekulerar jag bara. Låt oss försiktigt gissa att Laxen har en verkningsgrad mellan kanske 25-50%?
I så fall skulle den beräknade effekten bli mellan 5 - 15 kW? Det räcker således knappast i nuvarande oisolerad konfiguration, med två Laxen så kanske...
Om man istället tänker oss att vi isolerar alla väggar och taket ordentligt men behåller 1-2 kvadratmeter fönster så skulle det i optimalfallet kunna räcka då det ger en dimensioneringsvolym på ungefär 9-10 kubikmeter. Detta förstås förutsatt att alla mina beräkningar och antaganden är korrekta och att man eldar riktigt duktigt med snustorr björk.
Eller?
Jag tror den analysen är korrekt. Vi har en Ugglan i en minibastu. För att det ska bli varmt måste man elda mycket hårt, med luckan på glänt hela tiden och kraftigt drag. Då tror jag en stor del av värmen försvinner rakt ut i skorstenen.Fulkemisten skrev:En modern kamin har verkningsgrader upp emot 80% men snarare runt 70%. Laxen och Ugglan är enligt min erfarenhet plåtlådor helt utan rökgasbafflar eller effektiv sekundärluftsintag som sett likadana ut sedan kanske 30 eller 40-talet? Enligt tillverkarens hemsida har "Nya krav på kaminer börjat gälla från juli 2013" och de avvaktar "besked om huruvida våra kaminer uppfyller de nya kraven". Detta skulle kunna betyda att de ej har en särskilt effektiv förbränning alls utan skickar en hel del värme och oförbrända rökgaser rakt upp och ut, men nu spekulerar jag bara. Låt oss försiktigt gissa att Laxen har en verkningsgrad mellan kanske 25-50%?
Att göra en dubbelkrök ( s-form ) på skorstenen, skulle möjligen förbättra effektiviteten en del, men utan bra isolering i väggar och tak, är det nog inte tillräckligt.
Jag märkte att när man hade luckan öppen blev det riktigt bra dragF f91jsw skrev:
Vill minnas att det gick att få bra värme i militärens tält även mitt i norrländska vintern, med bara vedkaminen. Allra bäst blev det om man tog tilluft genom ett rör utifrån och fram under kaminen.
Vissa testade också att bygga en tältbastu genom att sätta upp dubbla lager tält (tror det var ett tolvmanna inuti ett tjugomanna, men det är andrahandsuppgifter) och med ingångarna förskjutna för att få en luftsluss.
Hursomhelst, gick det att få upp rejäl värme i ett tält, borde det gå i din bastu också.
Vissa testade också att bygga en tältbastu genom att sätta upp dubbla lager tält (tror det var ett tolvmanna inuti ett tjugomanna, men det är andrahandsuppgifter) och med ingångarna förskjutna för att få en luftsluss.
Hursomhelst, gick det att få upp rejäl värme i ett tält, borde det gå i din bastu också.