useless useless skrev:
Om du är rädd att dammet kan börja brinna så spelar det väl ingen roll om infravärmaren sitter i vägguttaget eller dosan i taket?
Själva uttaget 'orkar' 2300W och det ska inte kunna börja brinna av att det är lite damm i rummet.
Nähe okej tack. Trodde "sågdamm" kunde brinna, hade fel... Ehh känner mig dum nu.
 
Som sagt var, köp en lagom stor golvstående infravärmare med stickpropp och luta dig tillbaks i värmen.
 
Yes ska göra det :)
 
Merin Merin skrev:
Alla säkringar delar hela lägenhetens ström och hjälps åt typ? Vad är hela lägenhetens ström
Hur stor effekt (med dina ord ström) som kan tas ut i hela lägenheten kan vi inte veta.
Det beror på huvudsäkringarna och om det är en fas eller två eller tre som matas in l lägenhetens elcentral.
Huvudsäkringarna sitter nog i ett låst skåp ute i trapphuset eller i källaren, för att ni lägenhetsinnehavare inte skall kunna greja med dem.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur stor effekt (med dina ord ström) som kan tas ut i hela lägenheten kan vi inte veta.
Det beror på huvudsäkringarna och om det är en fas eller två eller tre som matas in l lägenhetens elcentral.
Huvudsäkringarna sitter nog i ett låst skåp ute i trapphuset eller i källaren, för att ni lägenhetsinnehavare inte skall kunna greja med dem.
Intresting :)
 
2000 watt på infravärmen är maxeffekt
 
Varför just 2000? Uttaget är ju avsäkrat 10A.
 
Cheesen
Merin Merin skrev:
Kan även tillägga att man borde få en bas kurs inom el när man flyttar hemifrån, man måste kunna sånt här ju i sitt liv och har svårt att tro att majoriteten av folket vet? Har redan orsakat två livsfarliga incidenter tidigare...

Inte råkas din vippbrutna lampa vara en av incidenterna?

När jag gick i grundskolan så fick man en basutbildning i ellära på tekniken i åttan. Där fick man bland annat lära sig vad man inte får göra samt hur man byter en glödlampa och dess hållare. Visste inte att man slutat med detta.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Inte råkas din vippbrutna lampa vara en av incidenterna?

När jag gick i grundskolan så fick man en basutbildning i ellära på tekniken i åttan. Där fick man bland annat lära sig vad man inte får göra samt hur man byter en glödlampa och dess hållare. Visste inte att man slutat med detta.
Haha nejdå! Varför känns det som min "vippströmbrytarprojekt" är dömd för att misslyckas. De är ju bara koppla på två kablar och hoppas på de bästa ;)
 
Merin Merin skrev:
Haha nejdå! Varför känns det som min "vippströmbrytarprojekt" är dömd för att misslyckas. De är ju bara koppla på två kablar och hoppas på de bästa ;)

:thinking::confused::thumbdown:
 
  • Haha
Merin
  • Laddar…
Merin Merin skrev:
Nähe okej tack. Trodde "sågdamm" kunde brinna, hade fel... Ehh känner mig dum nu.
Nejdå, du tänker, det är bra. Snickerier mm är ur elektrisk synvinkel ett utrymme med förhöjd brandrisk. Att man sågar i sitt uterum ibland gör det dock inte till ett utrymme med förhöjd brandrisk. Däremot ska man naturligtvis tänka på att inte fylla uttaget med sågspån, det är en brandrisk. Så skydda uttaget och infravärmen när du sågar. En placering av värmaren i taket underlättar ju detta.
 
  • Gilla
DLo och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Nejdå, du tänker, det är bra. Snickerier mm är ur elektrisk synvinkel ett utrymme med förhöjd brandrisk. Att man sågar i sitt uterum ibland gör det dock inte till ett utrymme med förhöjd brandrisk. Däremot ska man naturligtvis tänka på att inte fylla uttaget med sågspån, det är en brandrisk. Så skydda uttaget och infravärmen när du sågar. En placering av värmaren i taket underlättar ju detta.
Tack Johan för ett bra och utförligt svar!
 
Tänkte bara uppdatera med att jag testade infravärme av en golvtyp med stickpropp, helt jävla värdelös värmer inte ens. Vad har andra för erfarenhet?

Får återgå till att anlita en elektriker och sätta upp väggmonterade. Fick en offert på 5k är det normalt pris? Jag har redan en kabel för infravärme draget ut till balkongen, och de finns en ström knapp för den på/av, trodde de skulle vara ett enkelt jobb (som när jag skarvar en sladd för lampa, men kanske är ute och cyklar som jag alltid gör).
 
Du bör ta ett sådant litet jobb på löpande räkning. Det borde inte ta mer än ett par timmar. Glöm inte kolla timpris innan samt om du kan få rot. Sen tillkommer servicebil, resekostnad ock kanske nått mer.
 
T tgr_se skrev:
Du bör ta ett sådant litet jobb på löpande räkning. Det borde inte ta mer än ett par timmar. Glöm inte kolla timpris innan samt om du kan få rot. Sen tillkommer servicebil, resekostnad ock kanske nått mer.
Juste de finns rot också. Okej ska ta timpris tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.