Kan någon snäll själ förklara för mig hur mycket ström ett eluttag klarar av på nyproducerade lägenheter samt hur fördelningen av strömmen sker i ett vägguttag med 2 uttag? Man måste vara Einstein för hitta basic svar om elfrågor.

Jag vill installera billiga Jula infravärme i min balkong 2000 watt totalt och de finns ett vägguttag i min balkong som redan har el.
Ett öppet eluttag på en texturerad vägg med ett skyddslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mitt elskåp står de nr 41 vardagsrum/balkong. Men de står även nr 40 infravärme och den är avstängd så fattar noll? De finns redan ström där ute vad är nr 40 till ska de komma ström från himmeln när jag slår på den?
Elskåp med säkringar märkta med nummer 39 till 44, säkring 40 är av och 41 är på, förmodligen kopplat till en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan även tillägga att man borde få en bas kurs inom el när man flyttar hemifrån, man måste kunna sånt här ju i sitt liv och har svårt att tro att majoriteten av folket vet? Har redan orsakat två livsfarliga incidenter tidigare...
 
A
Gällande om uttaget klarar 2000W så beror det på vilka andra prylar du har i vardagsrummet som drar ström samtidigt. Antagligen är det inga problem om du inte har någon fet stereo eller kanske dammsugaren kan orsaka att en säkring går vid samtida belastning.


För säkring 40:
Ger mig på en killgissning att du behöver titta uppåt mot taket på balkongen för att se om det sitter någon dosa eller låda där.
 
Utan att veta mer hur det ser ut på din balkong så är det korta svaret att det är säkrat med 10A i din central (beteckningen C10 på dina säkringar) och då är maximalt effektuttag 230*10=2300watt.
 
  • Gilla
Plicto
  • Laddar…
Till ett uttag kan du koppla något som drar 10A/2300W. Oftast är flera uttag kopplade till samma säkring, så du kan inte dra så mycket från flera samtidigt. Den totala belastningen får inte heller överstiga den som huvudsäkringarna tål.

Om en säkring är märkt 'infravärme' så finns det kanske redan en separat matning tänkt för infravärme där ute? Dock slutar den troligen i en kopplingsdosa förffast installation i eller strax under taket. Eller så kanske det redan sitter värmare där?
 
  • Gilla
Merin och 1 till
  • Laddar…
Tack då förstår jag 2300w max och de spelar ingen roll med antal uttag!

Jag har nu inspekterat balkongen tak och väggar ordentligt hittar ingen dosa? När lägenheten köptes den var den redo för infravärme, visste inte vad de innebärde dock.

Kan det vara så om jag slår på infravärme så får eluttaget jag skickade bild mer ström? Asså 2300 x 2.. Eller det funkar kanske inte så? :crysmile:
 
useless useless skrev:
Till ett uttag kan du koppla något som drar 10A/2300W. Oftast är flera uttag kopplade till samma säkring, så du kan inte dra så mycket från flera samtidigt. Den totala belastningen får inte heller överstiga den som huvudsäkringarna tål.

Om en säkring är märkt 'infravärme' så finns det kanske redan en separat matning tänkt för infravärme där ute? Dock slutar den troligen i en kopplingsdosa förffast installation i eller strax under taket. Eller så kanske det redan sitter värmare där?
Läste om ditt inlägg flera gånger för de var väldigt intressant, förstår jag rätt:
1 vägguttag (i mitt fal bild 1) = 2300 w
1 säkring (i mitt fall bild 2, tex benämning 41) =??
Alla säkringar delar hela lägenhetens ström och hjälps åt typ? Vad är hela lägenhetens ström
 
Fairlane
Nej så fungerar det inte.
Det uttaget är kopplat till den säkringen, tillsammans med lite uttag i vardagsrummet. Man kopplar inte in ett uttag på två säkringar.

Kan det sitta något precis innanför dörren till balkongen, något man kan ta ström ifrån till en infravärmare ute?

Annars fråga grannarna/styrelsen. Det ser nog likadant ut i fler lägenheter.

Sen blir man lite nyfiken på vad du gjort som varit livsfarligt. Håller du till till stockproppar bör du vara hyfsat säker.
 
  • Gilla
Merin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej så fungerar det inte.
Det uttaget är kopplat till den säkringen, tillsammans med lite uttag i vardagsrummet. Man kopplar inte in ett uttag på två säkringar.

Kan det sitta något precis innanför dörren till balkongen, något man kan ta ström ifrån till en infravärmare ute?

Annars fråga grannarna/styrelsen. Det ser nog likadant ut i fler lägenheter.

Sen blir man lite nyfiken på vad du gjort som varit livsfarligt. Håller du till till stockproppar bör du vara hyfsat säker.
Du hade helt rätt de fanns tydligen ett på/av knapp på insidan av dörren. Och i balkongen på taket fanns de ett 2 cm hål igenfyllt med silikon. De är mynningen på ett föredraget vp-rör för elen till infravärme.

Måste jag alltså anlita en elektriker för få detta gjort? Är inte de onödigt när man köper billiga infravärme från Jula...
 
Om du har orsakat incidenter tidigare så är elektriker till inkopplingen absolut nödvändigt då jobbet dessutom kräver behörighet och dina elkunskaper verkar vara lite gör begränsade för jobbet
 
  • Gilla
A Stenberg och 3 till
  • Laddar…
Du kan ju alltid sätta dig billiga värmare ändå..
 
Antingen anlitar du en elektriker för att koppla in en fast monterad panel i uttaget i taket eller så ansluter du panelen med stickpropp i uttaget (om den är försedd med sladd och stickpropp).
Valet är ditt...
 
  • Gilla
Merin
  • Laddar…
Du kan använda infravärmare med stickkontakt. Ha bara i åtanke att det finns en maxgräns för hur mycket effekt du kan ta ut, som tidigare sagt ca 2300 W max. Kopplar du in fler grejor och ökar belastningen så går säkringen.
 
  • Gilla
Merin
  • Laddar…
Hmm... Tror eluttaget inte kommer orka. Iså fall om jag köper en golvstående infravärmare på 600-800w men är rädd att de kan brinna för jag sågar ibland där ute o de blir mkt damm.

Vart hittar man elektriker då? Finns de på någon sida man kan anlita?
 
Om du är rädd att dammet kan börja brinna så spelar det väl ingen roll om infravärmaren sitter i vägguttaget eller dosan i taket?
Själva uttaget 'orkar' 2300W och det ska inte kunna börja brinna av att det är lite damm i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.