Evi skrev:
Skulle nog vara fin i brun liggande panel, men liggande panel är tillval, kostar och jag vet inte om det är bra..? Beror ju på i vilken omgivning huset skall ligga.
Lycka till ni också!
Ja, det är himla snyggt!

När jag frågade om liggande panel på Funktion för ett tag sen så fick jag svar
att det skulle kosta cirka 13.500 kronor. Inte såååå farligt om det blir snyggt
och man blir glad varje gång man ser sitt hus! ;)

Vi är lite inne på tegel. Det finns ju många färger på tegel nuförtiden, kanske
skulle något grått kunna passa. http://www.randerstegl.dk/se/RT511/
Vi är lite lata så tegel vore väl det bästa för oss, fast det kostar ju på att välja
tegel. Å andra sidan är det helt underhållsfritt...
 
Tegel är fantastiskt. Både snyggt och beständigt Vi har viskat tanken, men avfärdat den p.g.a vi tror det är alldeles före dyrt. ,

Det var billigare än jag trodde med liggande panel. Vilket som är bäst, liggande eller stående panel, verkar det finnas delade meningar om. Skall läsa in oss mer på det.

Roligt att planera!
 
Ja det är roligt!

I många delar av Sverige har man traditionellt byggt med liggande panel,
så jag tror knappast att det behöver vara sämre än något annat egentligen.

Jag tycker ni ska ta kontakt med en säljare på LB-hus så ni får lite info
om priser och så. Annars blir det ju att man bara gissar att olika saker
är dyrt. Men tegel kostar på ja, 200k cirka. Å andra sidan behöver man
ju då inte bry sig i att måla om. Vi får se hur det blir för oss! Jag tänker
att man kanske tjänar in tegelpengen om man antar att man är så lat
att man inte orkar måla om huset själv i framtiden utan måste anlita
målarfirma (den risken är väl rätt stor för oss eftersom vi är ganska lata...).

Det blir spännande detta! När är ni på gång med att börja bygga tror du?
 
Ja i Norge t.ex är de flesta husen med liggande panel, och där är det mycket blåst och regn..En del menar annars att avrinningen är bättre på stående panel. Men på liggande panel kan man byta nedre bräda mot grunden om d'är är skador, svårare med stående.

Vi har kontakt med en säljare på Lb-hus som tålmodigt svarar på frågor i tid och otid, ibland har vi väl frågat samma sak två ggr..Mycket bra, samtliga säljare som vi haft kontakt med där.

Byggstart bör ske sommar-höst 2009. Och ni?

Ja man tjänar in tegelpengen på sikt. Vårt nuvarande hus målades om 10 år efter nybyggnation. Ommålningen kostade 45000 (för 2 år sedan).
 
Evi skrev:
Byggstart bör ske sommar-höst 2009. Och ni?
Oj, det dröjer nog åtminstone till 2010 nån gång. Vi är fortfarande i
spara-hysteriskt-mycket-pengar-fasen. ^_^

Evi skrev:
Ja man tjänar in tegelpengen på sikt. Vårt nuvarande hus målades om 10 år efter nybyggnation. Ommålningen kostade 45000 (för 2 år sedan).
Åh vad bra med en prisuppgift på målning av hus! Det tackar jag för! Då
anlitade ni en firma som målade allting antar jag?

Jag känner mer och mer att Funktion Y4 skulle passa oss bra. Särskilt nu
när jag hörde att det gick att göra gäst-WC för en ganska liten peng av
klädkammaren. Håller med om att LB-hus verkar seriösa och bra. Vi har
också ställt galet mycket frågor...
 
Ja, de tog garaget också. Vi tog in offerter tillsammans med några andra familjer. Är man flera kan man få ner priset. Man kan tycka att 45000 var mkt pengar, men om man räknar färgkostnad, arbetstimmar, hyra stegar o.s.v. så är det skäligt. De gjorde ett toppenjobb.

Vi har tittat på massor av hus. Det finns de som har högre takhöjd - 2,5 som standard än Ugglan (2,4), de som har mer fönsteryta, o.s.v, men vi tycker det är ngt speciellt med LB-hus. Rejäla. Vårgårdahus har också känts gedigna. Smaksak förstås.

När vi startar bygge och får mer erferenhet av huset får du gärna ställa frågor. Om ni fortfarande är inne på samma.
 
Evi skrev:
Vi har tittat på massor av hus. Det finns de som har högre takhöjd - 2,5 som standard än Ugglan (2,4), de som har mer fönsteryta, o.s.v,
Jaa, fast Ugglan ska göras om så att det blir 2.5 meters takhöjd. Vet inte när
det blir men vad jag förstår ska det ske snart.

Evi skrev:
När vi startar bygge och får mer erferenhet av huset får du gärna ställa frågor. Om ni fortfarande är inne på samma.
Vad snällt! Ja det blir spännande!
 
Friedschen skrev:
Jaa, fast Ugglan ska göras om så att det blir 2.5 meters takhöjd. Vet inte när
det blir men vad jag förstår ska det ske snart.



Vad snällt! Ja det blir spännande!
tyckte jag läste i någon tråd att lb hus kör 2.50 nu åxå?????
 
nybyggd skrev:
tyckte jag läste i någon tråd att lb hus kör 2.50 nu åxå?????
Jaa men då är det ju nu. Det var ett tag sen säljaren ska att det skulle
införas om ett tag, så då har det väl gått "ett tag" nu.

Oj, det där blev rörigt. ^_^
 
Har hört att den ordinarie optimalserien nu har 2,5 m, men att Ugglan också skulle få det..har inte hört det men det vore toppen.

optimalhusen är redan anpassade till nya energikraven, Ugglan blir det nu i vår. Ännu bättre på energifronten alltså.
 
Evi skrev:
optimalhusen är redan anpassade till nya energikraven, Ugglan blir det nu i vår. Ännu bättre på energifronten alltså.
Ja, det blir ju alla tiders!
 
-Friedschen
Första inlägget så känns det ju som att Basic har mest +

Vad gäller konstruktionsstandarden mellan de båda har jag fått uppfattningen generellt att A-hus står för snäppet bättre standard. Har dock inte jämfört dessa serier, vet att LB hus pratar mycket om sina fönster, men resten vet jag inte så mycket om.

Vi har kollat runt med många husföretag, säljare men även fått tillfälle att prata med kunder som byggt hus med de aktuella säljarna, och i den långa processen det innebär att bygga ett hus, så är det otroligt viktigt med en säljare som har ett stort engagemang.

Som "TobbeSturefors" skrev i ett tidigare inlägg så har de husköpare jag pratat med inte alls upplevt att de behövt "Jaga" sina säljare, utan fått snabba besked både via telefon och mail.

Vad gäller energifronten har jag förstått att det kommer ske generella kravförändringar i och med nästa årsskifte. Detta kommer självfallet innefatta samtliga husleverantörer men framförallt husköpare inom det närmsta!
 
jossi_villan skrev:
-Friedschen
Första inlägget så känns det ju som att Basic har mest +

Vad gäller konstruktionsstandarden mellan de båda har jag fått uppfattningen generellt att A-hus står för snäppet bättre standard. Har dock inte jämfört dessa serier, vet att LB hus pratar mycket om sina fönster, men resten vet jag inte så mycket om.

Vi har kollat runt med många husföretag, säljare men även fått tillfälle att prata med kunder som byggt hus med de aktuella säljarna, och i den långa processen det innebär att bygga ett hus, så är det otroligt viktigt med en säljare som har ett stort engagemang.

Som "TobbeSturefors" skrev i ett tidigare inlägg så har de husköpare jag pratat med inte alls upplevt att de behövt "Jaga" sina säljare, utan fått snabba besked både via telefon och mail.

Vad gäller energifronten har jag förstått att det kommer ske generella kravförändringar i och med nästa årsskifte. Detta kommer självfallet innefatta samtliga husleverantörer men framförallt husköpare inom det närmsta!

Vi byggde A-hus Basic men var också inne på LB-hus Ugglan. Det som fällde avgörandet var, och det är tämligen viktigt enligt mitt tycke, råspont i taket. Det har inte Ugglan utan man kör med board, vilket Smålandsvillan också gör. Vi ville ha ett reellt tak där man lätt kan fästa beslag o dyl för skorstenen - då blir det garanterat tätt. Här vet jag att flera som kör med plast på taken (Älvsbyhus) har problem eftersom man inte lyckats fästa skorstenen bra.

Andra fördelar med A-hus basic är att köket blir mycket ljusare efterom du har fönster på många håll liksom att du kan välja till helglasade fönsterdörrar med utgång direkt från kök. Planlösningen är mera öppen om man vill ha det - det blir i alla fall ljusare.

Plus för LB-hus är 30 cm isolering i plattan, här har a-hus bara 20. Förövrigt troro jag som sagt att de är ganska likvärdiga och att båda är mycket hus för pengarna.
 
Man lär kunna välja till råspont som tillval till Ugglan. Jag har inte kollat
detta med säljaren ännu, men enligt andra här på forumet så ska det gå
att det göra det.

Jo, husen är ju ganska likvärdiga. Ska bli spännande att se utvecklingen
framöver när energireglerna ändras!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.