Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
S scim skrev:
Nej, så är inte frågan ställd.
Jasså?
”att lämna barnen på förskolan när man är hemma och bygger (och är ledig från sitt ordinarie jobb).”
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Tydligen tycker 50% av dom som röstat det:cry:

edit-kanske inte soffpotatis men att vara hemma, vem vet?
Det är väl själva skillnaden? Alltså "jobbar" föräldern hemma, typ programmerar snickrar, putsar fönster, jagar, vad vet jag, så är är det bättre för alla parter att barnen är på förskolan. Det är också troligen till ingen högre kostnad för skattebetalarna om det sker sporadisk och i korta intervaller. Även till full kostnad handlar det om 800:- per dag.
 
engs
Okarlsson Okarlsson skrev:
Även till full kostnad handlar det om 800:- per dag.
Tragedy of the Commons var ju uppe, att lägga en kostnad för att få använda den gemensamma tillgången istället för att det ska vara fritt / utan extra kostnader. Brukar vara den enkla hållbara lösningen. Typ CO2-skatt.

Så lösningen här är då att om man lämnar när man ej har rätt till det enligt lokala kommunens regler, få man betala.
Exempelvis 800:- / dag? Naturligtvis utöver maxtaxan.

Borde vara en rimlig medelväg. (Om man bortser från hur enkelt det vore att fuska då).
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Jasså?
”att lämna barnen på förskolan när man är hemma och bygger (och är ledig från sitt ordinarie jobb).”
Ta och läs inlägget du kommenterade igen.
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag brukar vinluncha ett par gånger i veckan lite beroende på säsong, jag har kommit fram genom försök att ett glas vin är den perfekta mängden. 2 glas och du presterar sämre när du kommer tillbaka från lunchen. Mao om du ska få något gjort på renoveringen får det bli ett glas, tror inte ens den mest nitiska dagisfröken märker det. ;)
Haha, det blir väl till att blåsa i framtiden när man vill hämta sina barn på dagis, kanske även vid lämnin!. Även lämna pisseprov en gång i veckan
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
S scim skrev:
Ta och läs inlägget du kommenterade igen.
Läst, vad ska jag göra nu?;)

alltså, min tolkning är av inlägg #1- är det ok att vara hemma oavlönad, och motstridigt mot kommunens regler, att lämna barn i omsorg?

Har vi inte samma syn? I så fall vad tycker du det står?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Läst, vad ska jag göra nu?;)

alltså, min tolkning är av inlägg #1- är det ok att vara hemma oavlönad, och motstridigt mot kommunens regler, att lämna barn i omsorg?

Har vi inte samma syn? I så fall vad tycker du det står?
Inlägget du kommenterade var att få tycker det är ok att gå hemma som en "soffpotatis" och ändå ha barnen i förskola 40h i veckan. Frågan i tråden var huruvida det är faktiskt om det är ok att utföra något arbete hemma med barnen på dagis, och den säger absolut ingenting om vilken utsträckning det skulle anses vara ok. Jag har svarat "Ja" med kommentaren att det har hänt att jag slutat tidigare emellanåt för att fixa något hemma, handla, förbereda middagen, dra några drag med dammsugaren etc innan jag hämtat dottern på dagis 500 meter från hemmet. Flera andra som uppenbarligen svarat ja på frågan har gjort liknande kommentarer.

Frågan är alldeles för vagt skriven för att du ska kunna göra ett sånt påstående.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
S scim skrev:
Inlägget du kommenterade var att få tycker det är ok att gå hemma som en "soffpotatis" och ändå ha barnen i förskola 40h i veckan. Frågan i tråden var huruvida det är faktiskt om det är ok att utföra något arbete hemma med barnen på dagis, och den säger absolut ingenting om vilken utsträckning det skulle anses vara ok. Jag har svarat "Ja" med kommentaren att det har hänt att jag slutat tidigare emellanåt för att fixa något hemma, handla, förbereda middagen, dra några drag med dammsugaren etc innan jag hämtat dottern på dagis 500 meter från hemmet. Flera andra som uppenbarligen svarat ja på frågan har gjort liknande kommentarer.

Frågan är alldeles för vagt skriven för att du ska kunna göra ett sånt påstående.
Hmm, så du har rätt att tycka vad jag har rätt att tycka och vad jag kommenterar-näää så funkar det väl ändå inte?

Vi kanske kan enas om att vi har tolkat frågan olika, vill bara påpeka att det nämns bygga i trådstarten.
 
tttomten TomasJor skrev:
Hmm, så du har rätt att tycka vad jag har rätt att tycka och vad jag kommenterar-näää så funkar det väl ändå inte?

Vi kanske kan enas om att vi har tolkat frågan olika, vill bara påpeka att det nämns bygga i trådstarten.
Om du tolkar ett ja-svar på frågan i tråden som att den som svarat ja tycker att det är "ok att gå hemma som en soffpotatis med barnen på förskola 40h per vecka" så har du tolkat fel, det behöver du bara läsa tråden för att förstå. Att vi tolkat frågan olika är ju hela min poäng, den är vagt skriven och det går inte dra några starka slutsatser vad de som svarat egentligen tycker i detalj.

Du är fri att ha hur fel du vill, men förvänta dig inte att det ska undkomma okommenterat.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
S scim skrev:
Om du tolkar ett ja-svar på frågan i tråden som att den som svarat ja tycker att det är "ok att gå hemma som en soffpotatis med barnen på förskola 40h per vecka" så har du tolkat fel, det behöver du bara läsa tråden för att förstå. Att vi tolkat frågan olika är ju hela min poäng, den är vagt skriven och det går inte dra några starka slutsatser vad de som svarat egentligen tycker i detalj.

Du är fri att ha hur fel du vill, men förvänta dig inte att det ska undkomma okommenterat.
Då tycker jag du ska läsa vad jag skrivit igen, se inlägg #914 (inklistrat nedan) och därefter förklara varför DU tycker jag har fel (inte ATT jag har fel).
 
  • Skärmdump av ett foruminlägg där en användare refererar till en tidigare diskussion om föräldraskap och arbetsliv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tttomten TomasJor skrev:
Då tycker jag du ska läsa vad jag skrivit igen, se inlägg #914 (inklistrat nedan) och därefter förklara varför DU tycker jag har fel (inte ATT jag har fel).
Därför att du vet inte vad folk tycker baserat på vad de svarat på frågan.
 
S scim skrev:
Därför att du vet inte vad folk tycker baserat på vad de svarat på frågan.
Nu tror jag folk om gott så javisst, jag tror att dom som röstat också har koll på vad dom röstat på.

Men jag håller med till viss del att mitt svar var otydligt, skulle skrivit cirka 50% och inte som nu 50% då det faktiskt var någon tiondel ifrån.
 
Jag ska kasta in en ytterligare frågeställning här:

Om jag åker på en weekend med mina kompisar torsdag-söndag.
Är det okej att jag har barnen på fsk torsdag och fredag då, eller tycker ni att min fru ska ta semester bara för att jag har det?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Nu tror jag folk om gott så javisst, jag tror att dom som röstat också har koll på vad dom röstat på.
Har man röstat ja så kan det vara allt inom spannet "Ja, man kan vara hemma vid något enstaka tillfälle" och "Ja, man kan vara tjänstledig i flera år oavsett anledning". Detta avspeglas också i vad folk, inkl jag själv skrivit i tråden.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Campar Campar skrev:
Om jag åker på en weekend med mina kompisar torsdag-söndag.
Är det okej att jag har barnen på fsk torsdag och fredag då, eller tycker ni att min fru ska ta semester bara för att jag har det?
Det har jag nog gjort mig skyldig till också, jag var och såg en Premier League-match hösten -18 och var bortrest fredag-måndag. Självklart var dottern på förskolan och min sambo på jobbet den måndagen. Sambon var även på sin mosters begravning för ett år sedan, dottern var på förskolan och jag på jobbet. Tror väldigt få ens skulle reflektera över att det skulle vara fel på något sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.