Nissens
E Espen68 skrev:
Men på en fastighet som har vært ut til salgs i nesten 2 år uten ett eneste bud ?
Det märkligaste är bäl att du väntat i 2år med att ge ett bud trots att du verkar intresserad av det… varför lade du inte bud tidigare? Det verkar ju ha varit kanonläge att lägga ett ”skambud” då…
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
BirgitS
E Espen68 skrev:
Men på en fastighet som har vært ut til salgs i nesten 2 år uten ett eneste bud ?
Budgivaren vet väl inte det, de flesta håller inte på och bevakar hus i två år innan de ger ett bud utan de ger ett bud när de ser ett hus de vill ha.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Varför skulle man bjuda säljare och mäklare på en halv miljon? Du kan anmäla till FMI om du misstänker fusk. I Sverige kan mäklare fuska ganska rejält till stora vinster och gör det också utan några ordentliga straff (se FMI:s digra ärendelistor). Svenska staten uppmuntrar alltså kriminalitet och mycket av värdeökningarna i Sverige beror sannolikt på mäklarnas manipulering av marknaden.

har du tappat det helt, eller helt enkelt bara glömt äta den dagliga dosen av pepparkakor?

kolla vad ärendena handlar om, det är knappast kriminella utövningar hos dem registrerade fastighetsmäklarna.
Du kan anmäla en mäklare till FMI för att hen hade blå strumpor på sig, då skapas ett ärende. Men då majoriteten av dem anmälningar som kommer in inte leder till något så avskrivs det.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det märkligaste är bäl att du väntat i 2år med att ge ett bud trots att du verkar intresserad av det… varför lade du inte bud tidigare? Det verkar ju ha varit kanonläge att lägga ett ”skambud” då…

Jeg har vel inte sakt at jeg vil kjøpa fastigheten ? jeg prøver og forstå hvorfor det kommer ett bud som dette :)
 
Finns ju också en förklaring att köparen lägger 4.5m och. Säljaren meddelar att under 5m inte accepteras. Köparen höjer då direkt till 5m
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E Espen68 skrev:
Jeg har vel inte sakt at jeg vil kjøpa fastigheten ? jeg prøver og forstå hvorfor det kommer ett bud som dette :)
Det tror jag inte man kan förstå, och jag tror inte att man ska titta på bara ett objekt för att förstå marknaden. Vissa beter sig konstigt, men de är få.

Om du däremot är intresserad av fastigheten får du väl fråga dig om du kan leva med både den nya prisnivån och risken att ha blivit uppbudad av en bulvan. Om inte båda sakerna är sanna får du väl fortsätta vänta eller agera som om budet aldrig lagts.
 
A Alexn72 skrev:
Finns ju också en förklaring att köparen lägger 4.5m och. Säljaren meddelar att under 5m inte accepteras. Köparen höjer då direkt till 5m
Det här tänker jag är en väldigt rimlig förklaring, säljaren vill ha minst 5 m, trots att utgångspriset är satt lägre.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt omöjligt att veta.
Det enda man kan göra är att bjuda emot om man verkligen vill ha det, eller chansa på att det är en bluff och avvakta med risk att objektet säljs.

Det finns bluffbud etc, men jag tror att det är mindre vanligt än vad många andra tror. Vem som har rätt är svårt att säga, men jag har sett o jakt där många är tvärsäkra på att det är bluffbud som lagts och sen säljs det huset till högsta budet.
Hur vet man om det är bluffbud när man vinner får man ju lista på budgivare kan det vara någon kompis till mäklaren eller är det för stor risk i det hela därför inte så vanligt som många tror?
 
E Espen68 skrev:
Jeg har vel inte sakt at jeg vil kjøpa fastigheten ? jeg prøver og forstå hvorfor det kommer ett bud som dette :)
Det finns ju ingen här som vet, så varför inte ta mod till dig och ring mäklaren och fråga så får du kanske svar. Allt här är gissningar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hur vet man om det är bluffbud när man vinner får man ju lista på budgivare kan det vara någon kompis till mäklaren eller är det för stor risk i det hela därför inte så vanligt som många tror?
Det vet man som sagt inte. Man får en lista med något namn och telefonnummer. Man ringer och ingen svarar, vad vet man då? Inget.
Man ringer och någon svarar och säger, ja jag har lagt bud på det huset, vad vet man då? Inger.

Sist vi sålde ett hus var mäklararvodet 1%. Om någon skulle lägga bluffbud så är det mer rimligt att vi hittade en kompis som gjorde det, ön att mäklaren gjorde det.
 
Nissens
E Espen68 skrev:
Jeg har vel inte sakt at jeg vil kjøpa fastigheten ? jeg prøver og forstå hvorfor det kommer ett bud som dette :)
Så du har följt ett objekt under flera år utan att vara intresserad av det?

Är lite nyfiken på hur det kommer sig…
 
  • Gilla
Espen68
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hur vet man om det är bluffbud när man vinner får man ju lista på budgivare kan det vara någon kompis till mäklaren eller är det för stor risk i det hela därför inte så vanligt som många tror?
Varför en kompis till mäklaren? Varför alltid ifrågasätta mäklaren. Säljaren är trots allt den som har något att vinna på att driva upp en budgivning. Inte mäklaren…
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det vet man som sagt inte. Man får en lista med något namn och telefonnummer. Man ringer och ingen svarar, vad vet man då? Inget.
Man ringer och någon svarar och säger, ja jag har lagt bud på det huset, vad vet man då? Inger.

Sist vi sålde ett hus var mäklararvodet 1%. Om någon skulle lägga bluffbud så är det mer rimligt att vi hittade en kompis som gjorde det, ön att mäklaren gjorde det.
Intressant.

N Natalie_s skrev:
Varför en kompis till mäklaren? Varför alltid ifrågasätta mäklaren. Säljaren är trots allt den som har något att vinna på att driva upp en budgivning. Inte mäklaren…
Sant varför har jag inte tänkt på det?
 
Nissens Nissens skrev:
Så du har följt ett objekt under flera år utan att vara intresserad av det?

Är lite nyfiken på hur det kommer sig…
Bra at du er nyfiken !
Det er vel en skilnad mellan at vara interesserad av en fastighet og kjøpa den, og det kan vara flere orsaker til at man er interesserad, og det omhandlar inte denna tråden
 
T
Fairlane Fairlane skrev:
Har du det minsta tillstymmelse till bevis för detta?
Det säljs massor med fastigheter varje år i Sverige och det finns lite rykten om fusk, men väldigt få konkreta fall.

Man bjuder väl inte mäklaren på 500' genom att bjuda det extra? Det är pengar som går till säljaren, eventuellt minus en viss provision, men det vet vi ju inte. Kanske är det fastpris? Kanske är det 1% provision, dvs 5000 till mäklaren, inklusive moms och 495' till säljaren. Vem är det som har mest att vinna på anlita en bulvan?

Nyfiken på hur man ska beskriva sina misstankar till FMI. "Hej, jag vill anmäla misstänkt budgivningsfusk. Som bevis vill jag anföra min alllmäna misstro mot mäklare, mer har jag inte att stödja mina misstankar på, men det borde räcka."
Jag skrev inte att man bjuder endast mäklaren på överbudet utan också säljaren, om du brytt dig om att läsa inlägget och förstå vad du läser. Sen är det nog så att de flesta inte bjuder en halv miljon över priset när det inte finns några bud, så TS har rätt och hans och mina misstankar kommer nog delas av andra tänkare som exempelvis FMI som kan vilja titta närmare på fallet. Jo, det är ganska mycket mygel och mäklare som "prickas". Eftersom du inte läste och förstod mitt inlägg så återigen, titta på ärenden och beslut hos FMI. Mäklarbranschen är för dåligt reglerad och det bäddar för kriminella beteenden.
 
  • Gilla
Espen68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.