300mm tror jag är max på 30 mm Granit om jag inte ska ha stödben. Har för mig att någon stenleverantör sa att minst 2/3 skall ligga på bänkskåpet. Har med hållfasthet och brytpunkt att göra.
 
Mikael_L
Vi har en 1,8 meter lång halvö som sticker ut i 90° från köksskåpsraden längs väggen i köket.
Ön agerar alltså avdelare mellan köket och v-rummet, i den annars helt öppna planlösningen.

Denna halvö består av en 75cm djup bänkskiva och står på en rad med underskåp så det är bara 15 cm överhäng ut mot v-rummet, dvs passar ganska illa för någon slags barstolar där, knäna slår i.
Skivan ligger på samma höjd som andra skivorna, 90 cm, och det finns ingen upphöjd del.


Tankarna med halvön var några olika.
Markera gränsen mellan kök och vardagsrum.
Ge köket tillräckligt med skåputrymmen och arbetsytor.
Skapa en möjlighet för gäster att hänga lite /att hjälpa till lite. Vi har fällt in en ho där, åtkomlig från bägge sidorna delvis av den anledningen.
Tanken var också att ön skulle bli huvudsaklig matberedningsyta, väl avskiljt från diskdelen.
Sen är det också tänkt att den kan användas som serveringsbord, och alla får gå dit och hämta.


Har det funkat då?
Tja.
Största problemet är att vi är slarviga och sprider grejer överallt, så halvön tenderar till att alltid vara obrukbar för det den var tänkt för.
Jag tog en bild i fm, då jag stökat av en 60-80 cm längst bort för att baka lite bröd men annars visar bilden rätt bra hur hemsk bänken allt som oftast kan se ut. :surprised:
kökshalvö.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



De gånger den är avstädad så tycker jag det funkar bra.
Den har varit klockren att ställa upp en massa mat på vid diverse olika fester.
Folk har dock inte hängt speciellt mycket där, men det beror nog på att matbordet står ju mitt i köket och de flesta slår sig alltså ner där, vi har inga stolar runt halvön heller.
Och är ön avstädad så är det otroligt skönt att bre ut sig där när man lagar mat.

Jag ångrar inte valet, och jag vet vad som måste till för att det ska bli som det var tänkt, lite disciplin att inte hela tiden lägga saker där.
Och just det, jag måste också få upp en bra arbetsbelysning över ön också, men sen ... ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.