Stickan56
T TheGame skrev:
Ok, även fast jag har Volvo så är jag aldrig på Volvohandeln eller tanka/tvätta så är nog inget för mig. Okq8 är stort sett samma :)
Jag använder det till alla kortköp. Har ej Volvo.

Stickan
 
R RapidSledge skrev:
Trams, för de flesta företagare är inte det bundna pensionskapitalet viktigt jämfört med andra tillgångar. Du ser det hela ur ett tjänstemannaperspektiv.
Inte alls enbart "tjänstemannaperspektiv" utan ALLA som har pension via någon eller flera av de former jag nämnde tidigare och många mindre företagare som slarvat med pensionsdelen har det ännu sämre. Det finns ca 9% egenföretagare i landet, så ca 90% är beroende av de vanliga pensionen.
 
Kom på att jag faktiskt har kontanter men de är i utländska valutor som inte växlas in efter resa, beteendet finns kvar efter tiden när jag reste mycket i arbetet. Mestadels är det euro som det kan ligga x00 av i reseplånboken men bra som marginal i semesterpengar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vi kan nog inte hur än bra vi designar appar, ersätta vår fysiska verklighet. Även om det kan göras känns det för mig som att gå över ån efter vatten.
Det är nog så att det är inte är vi "äldre" som styr det utan de unga och kommande generationer påverkar utvecklingen.
De yngre saknar våra referenser till hur det varit och ser inte det på samma sätt.
De vet inte vad en bankbok är för de har inte haft det, de ifrågasätter kontanter när de enklare kan betala elektroniskt och så vidare då de inte har våra referenser att jämföra med.
Rätt eller fel, men så har alltid vår utveckling ;)
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag använder det till alla kortköp. Har ej Volvo.

Stickan
Jo det företog jag, menade mer att jag har ingen nytta av den bonusen kortet ger :)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är nog så att det är inte är vi "äldre" som styr det utan de unga och kommande generationer påverkar utvecklingen.
De yngre saknar våra referenser till hur det varit och ser inte det på samma sätt.
De vet inte vad en bankbok är för de har inte haft det, de ifrågasätter kontanter när de enklare kan betala elektroniskt och så vidare då de inte har våra referenser att jämföra med.
Rätt eller fel, men så har alltid vår utveckling ;)
Ja fast ibland leder en sådan utveckling käpprätt åt helvete. All utveckling är inte bra.

När man som vi gjorde en gång har kört 350 kilometer enkel resa för att hämta en begagnad bandsåg är det extremt opraktiskt om betalningstjänsten inte fungerar så man tvingas köra hem igen och återkomma en annan dag.
Det skulle också vara extremt opraktiskt att inte kunna betala åt privatersoner när man som utlänning är i Sverige. Hur betalar man då en begagnad maskin? Med kopparskrot enligt vikt? Svartarbetar av betalningen? Med euro?
Vad gör man då man har kör ned ena framhjulet i ett duke och går till närmaste bondgård för att be om hälp att dra loss bilen..... det är inte säkert att bonden ställer upp om han inte kan få en liten slant för besväret.

Även om de yngre dras med i ett mode och lever kontantlöst så kommer kontantbehovet emot förr eller senare. Livet flyter inte så som man trodde då man var 20.
 
Stickan56
H heimlaga skrev:
Ja fast ibland leder en sådan utveckling käpprätt åt helvete. All utveckling är inte bra.

När man som vi gjorde en gång har kört 350 kilometer enkel resa för att hämta en begagnad bandsåg är det extremt opraktiskt om betalningstjänsten inte fungerar så man tvingas köra hem igen och återkomma en annan dag.
Det skulle också vara extremt opraktiskt att inte kunna betala åt privatersoner när man som utlänning är i Sverige. Hur betalar man då en begagnad maskin? Med kopparskrot enligt vikt? Svartarbetar av betalningen? Med euro?
Vad gör man då man har kör ned ena framhjulet i ett duke och går till närmaste bondgård för att be om hälp att dra loss bilen..... det är inte säkert att bonden ställer upp om han inte kan få en liten slant för besväret.

Även om de yngre dras med i ett mode och lever kontantlöst så kommer kontantbehovet emot förr eller senare. Livet flyter inte så som man trodde då man var 20.
H heimlaga skrev:
Ja fast ibland leder en sådan utveckling käpprätt åt helvete. All utveckling är inte bra.

När man som vi gjorde en gång har kört 350 kilometer enkel resa för att hämta en begagnad bandsåg är det extremt opraktiskt om betalningstjänsten inte fungerar så man tvingas köra hem igen och återkomma en annan dag.
Det skulle också vara extremt opraktiskt att inte kunna betala åt privatersoner när man som utlänning är i Sverige. Hur betalar man då en begagnad maskin? Med kopparskrot enligt vikt? Svartarbetar av betalningen? Med euro?
Vad gör man då man har kör ned ena framhjulet i ett duke och går till närmaste bondgård för att be om hälp att dra loss bilen..... det är inte säkert att bonden ställer upp om han inte kan få en liten slant för besväret.

Även om de yngre dras med i ett mode och lever kontantlöst så kommer kontantbehovet emot förr eller senare. Livet flyter inte så som man trodde då man var 20.
Och sedan skall säljaren stå på banken och förklara var han fått pengarna ifrån son han vill sätta in på sitt konto.:rofl:

Stickan
 
galento
Stickan56 Stickan56 skrev:
Och sedan skall säljaren stå på banken och förklara var han fått pengarna ifrån son han vill sätta in på sitt konto.:rofl:

Stickan
Detta tycker jag är kränkande av banken , vet att de måste fråga men känns inte bra
när man jobbat och varit kund i banken i 45 år. Det finns nog andra kriminella
nätverk att lägga resurser på än vanliga knegare.
 
Fattar inte att gammelbankerna är så sega med Applepay och liknade. Fick mig att avsluta mitt VISA kort (med avgift) på Swedbank och skaffa ett från Klarna (utan avgift) istället. Det kortet drar pengarna från mitt Swedbank konto. Nackdelen är att jag måste in i Klarnas app för att se mitt kontoutdrag. Fördelen är att jag kan få en notis i mobilen vid varje inköp så man märker direkt om man blir skimmad.

Bara ett dubbeltryck på hemknappen vid betalning så verifieras betalningen med mitt fingeravtryck.
 
Nä bort med kontanterna, eller så kommer det att bli, ser bara banker mm, att det kostar att betala räkningar över disk, samt att kostar 49:- att få en pappersfaktura! Bara bökigt med kontanter, barnen vill inte ha, samt lättare att ge månadspeng mm digitalt..framtiden är här!
 
  • Gilla
  • Ledsen
twoody och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi bor i Portugal sen 4 månader. Bor i en tillfällig lägenhet tills vår är färdig. Här behövs kontanter, kan inte betala espresson som kostar €0,75 med kort. Inte heller alla middagar, och Inte heller specialbesiktningon om €80 för att få portugisiska reg.plåtar.

Vi tar ut €800 varje månad. ,€750 går till lägenheten vi hyr inkl. el, gas och vatten, resten till småutgifter och restaurantbesök. Självklart behöver man kontanter om man vistad utsnför Sverige.
 
Stickan56
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi bor i Portugal sen 4 månader. Bor i en tillfällig lägenhet tills vår är färdig. Här behövs kontanter, kan inte betala espresson som kostar €0,75 med kort. Inte heller alla middagar, och Inte heller specialbesiktningon om €80 för att få portugisiska reg.plåtar.

Vi tar ut €800 varje månad. ,€750 går till lägenheten vi hyr inkl. el, gas och vatten, resten till småutgifter och restaurantbesök. Självklart behöver man kontanter om man vistad utsnför Sverige.
Man kan fundera över hur mycket som är svarta pengar,

Stickan
 
T TheGame skrev:
Förstår hur du tönker.
Själv är jag frekvent kortanvändare.
Men inte av bankkort att det dras från konto när jag handlar utan jag kör alltid med kreditkort som ger nån form av cash back.
Gratis ska det vara, kört Ica banken kredit så länge det var gratis och gav rabatt på Ica tillbaka. Det tog dom bort så jag bytte till okq8.
Får återbäring då som jag kan använda på okq8 eller ta ut i kontanter.
Remastered är också ett bra kreditkort vad jag hört, skulle jag byta skulle det nog vara till det.
Det är inte gratis hur som helst. Det finns inga gratis luncher. Även om inte du betalar direkt till kortfirman så är det handlaren. Och handlaren tar pengar från dig genom ökade priser.
Det är så alla betala för kontantlös betalning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Och sedan skall säljaren stå på banken och förklara var han fått pengarna ifrån son han vill sätta in på sitt konto.:rofl:

Stickan
Helt fel. Säljaren kan använda pengarna för att köpa varor, mat och vin.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Man kan fundera över hur mycket som är svarta pengar,

Stickan
Det svaret är hur dumt som helst. Om du köper en espresso for 0,75 så vill inte krögaren betala avgifter till kortföretagen. Därför är kontanter oslagbara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.