Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag vet absolut inte hur du läser och och tolkar.
Jag har pratat om molnet framförallt.
Jag har inte pratat om olika servrar.
I artikeln från Internetstiftelsen som du hänvisar till som källa står:
Skärmdump av en text som diskuterar definitionen av en server och dess internetanslutning.

Denna förenkling är så grov att jag skulle kalla den direkt felaktig. Det finns massvis med servrar som inte har minsta kontakt med internet och en server behöver heller inte ständigt vara igång.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Eller hur ditt hem ser ut.
Nej men artikeln som du använder som källa skriver:
Skärmdump av en text som diskuterar webbservrar och deras syfte att hantera webbsidor över internet.

Och det är också en så grov förenkling så att den är felaktig. Detta exemplifierade jag med att jag har flera webbservrar som absolut inte publicerar något på internet.


Sen ett litet förslag i all välmening. Du har en vana att ifrågasätta andra personers kunskaper som gränsar till otrevliga personangrepp.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du är inte så dum som du vill låtsas så ta och kliv upp upp till en normal nivå.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men helt ärligt hur är det med din dator kunskap?
Jag tycker du ska dra in lite på dessa för speciellt i trådar som denna blir det nästan lite komiskt när du ifrågasätter andras kunskap. 😉
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I varje fall Nordea och Swedbank har sådana och säkert även andra banker.
På SEB och Handelsbanken kan man fortfarande logga in med deras gamla dosor utan QR-skanning. Borde detta fungera idag? Det har ju pratats om "nya rutiner" som ska säkerställa att man faktiskt befinner sig där man loggar in men jag har inte koll på detaljerna.
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
På SEB och Handelsbanken kan man fortfarande logga in med deras gamla dosor utan QR-skanning. Borde detta fungera idag? Det har ju pratats om "nya rutiner" som ska säkerställa att man faktiskt befinner sig där man loggar in men jag har inte koll på detaljerna.
Jag vet inte hur SEBs inloggning ser ut, men Handelsbanken har två varianter som använder dosa och kort
1) Dosa med sladd = BankID på kort. Går ändå inte att använda av någon annan på en annan plats, så QR-kod tillför inget
2) Dosa utan sladd ≠ BankID. En lösning med challenge/respons som endast fungerar mot banken
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte hur SEBs inloggning ser ut, men Handelsbanken har två varianter som använder dosa och kort
Bägge bankerna kan säkert ha flera varianter men det var Handelsbankens ej sladdanslutna dosa med "smartcard" som jag syftade på.

Dessa två dosor fungerar alltså fortfarande utan att någon QR-kod skannans:

Handhållen Handelsbankens kodgenerator för banktjänster utan sladd och smartcard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ej sladdansluten säkerhetsdosa från SEB med knappsats och display, nyckelring fäst vid ena änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane
Ja den fungerar utan QR, men kan endast användas på banken och har inget med BankID eller mobilt BankID att göra.

Visst går det att lura en kund med den förstås. Ungefär som det går att lura folk att lämna ifrån sig kreditkort, bankdosar, guld etc genom att ringa på dörren och vara trevlig. "Den snälla mannen hämtade allt mitt guld för att väga det så jag skulle vara rätt försäkrad".
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja den fungerar utan QR, men kan endast användas på banken och har inget med BankID eller mobilt BankID att göra.
Nej det har du naturligtvis rätt i. Jag extrapolerade nog den här QR-kods tvånget lite långt och fick för mig att det blivit ett krav vid all bankinloggning och inte bara vid inloggning via Mobilt BankID. Sorry för bruset...

Men man kan ändå konstatera att Swedbank och Nordea har hoppat på trenden att skanna QR-kod med sina dosor och jag gissar att övriga banker kommer att följa med då det bör vara en bra metod att minska riskerna för bedrägerier.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag kunde inte hålla mig. Våra vanligaste, Jula clas Ohlson och Biltema var på 230V
När jag tittade på Bauhaus så var större delen på 230V Men det handlar om storlek.
På hornbach fanns några på 400V men det var de största maskinerna. Så det vanligaste är 230V framförallt hos våra vanligaste leverantörer!
Här köper riktiga Karlar vedklyv:
https://www.hylte-lantman.com/faxes

😉
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet vad molnet är (det finns flera)

Jag har inte hittat på att du sagt något, utan att det låter som att du tror att molnet och Internet är samma sak.

Ja, det är IT-tjänster som tillhandahålls över Internet, men det verkar som att du drar slutsatsen att allt som tillhandahålls via Internet är molntjänster, vilket inte stämmer.

Volvo XC60 är en bil, men från den informationen kan man inte säga att alla bilar är Volvo XC60.

Banker (och BankID) sköter generellt sina servrar och applikationer i egna datorhallar och publicerar ut saker på Internet, vilket är något annat än en molntjänst. Sen kan banker till vissa saker använda molntjänster.
Jag har följt den här diskussionen ett tag nu. Men jag förstår inte riktigt vad din (och @Alfredo s) definition av moln är?

Jag jobbar på ett företag som tillhandahåller lagring och analys av en specifik typ av data. Detta för att företag i en bransch ska kunna följa krav som definieras av lagar och förordningar.

Data samlas in och laddas upp via internet och resultatet av analysen visas i ett gränssnitt i en webbrowser.

Är det en molntjänst? Eller behöver ni veta hur driften av vårat system ser ut för att kunna avgöra det?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det har du naturligtvis rätt i. Jag extrapolerade nog den här QR-kods tvånget lite långt och fick för mig att det blivit ett krav vid all bankinloggning och inte bara vid inloggning via Mobilt BankID. Sorry för bruset...

Men man kan ändå konstatera att Swedbank och Nordea har hoppat på trenden att skanna QR-kod med sina dosor och jag gissar att övriga banker kommer att följa med då det bör vara en bra metod att minska riskerna för bedrägerier.
Det tror jag inte Bankid på kort är minst lika säkert och får plats i plånboken också 😉.

Nått säger mig att det är billigare också.

edit

Inte för att jag springer runt med mitt i plånboken 😎
 
G Greger_08 skrev:
Det tror jag inte Bankid på kort är minst lika säkert och får plats i plånboken också
Är det lika säkert? Är det inte en nackdel att någon annan kan logga in någon annanstans genom att lura till sig koderna från den som har dosan? Är det inte denna bedrägerivariant som "QR-skanningen" stoppar?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det har du naturligtvis rätt i. Jag extrapolerade nog den här QR-kods tvånget lite långt och fick för mig att det blivit ett krav vid all bankinloggning och inte bara vid inloggning via Mobilt BankID. Sorry för bruset...

Men man kan ändå konstatera att Swedbank och Nordea har hoppat på trenden att skanna QR-kod med sina dosor och jag gissar att övriga banker kommer att följa med då det bör vara en bra metod att minska riskerna för bedrägerier.
Jag har en dedikerad dosa som scannar "cronto"-kod (Sparbanken Skåne), en digipass 770.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det lika säkert? Är det inte en nackdel att någon annan kan logga in någon annanstans genom att lura till sig koderna från den som har dosan? Är det inte denna bedrägerivariant som "QR-skanningen" stoppar?
För att använda bankid på kort så måste dosan vara kopplad till datorn för att prata med bankid på datorn.

Kör du utan sladd så är det inte bankid på kort utan en annan lösning du kan t.o.m jacka i kreditkortet om aktiverat den funktionen.
 
M msundberg skrev:
Eller behöver ni veta hur driften av vårat system ser ut för att kunna avgöra det?
Ja enligt "min definition" av molntjänst behöver jag veta det. Om den "lagring och analys av en specifik typ av data" som jag köper av er utförs på era egna servrar i eran egen datorhall ser jag det inte som en molntjänst.

Om den däremot utförs "någonstans" hos exempelvis Azure eller Amazon ser jag det som en molntjänst.

Funktionsmässigt kan det kvitta men definitionsmässigt och avtalsmässigt är det för mig stora skillnader.

Sen finns det naturligtvis en glidande skala mellan dessa två, för mig, tydliga ytterligheter...

Sen är väl begrepp som molnet, internet, server med mera med mera inte så entydigt och enhetligt väldefinierade som vissa verkar tro...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
För att använda bankid på kort så måste dosan vara kopplad till datorn för att prata med bankid på datorn.
OK. Då håller jag med om säkerheten.

G Greger_08 skrev:
Kör du utan sladd så är det inte bankid på kort utan en annan lösning du kan t.o.m jacka i kreditkortet om aktiverat den funktionen.
OK. Ja det var den "handelsbankslösningen" jag syftade på som mindre säker.
 
Skulle nog säga att bank id på kort nog är det säkraste av dom alla.. Rent teoretisk kan en bedragare dela sin skärm d.v.s du scannar hans QR kod.
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.