henrik-78: förr målade de plåten när den var lagd, med lite lite sand i som fungerar som halkskydd, det "trollade bort" näst intill alla skavanker. Idag kommer plåten redan lackerad och det resulterar i att den är både repkänslig och bucklor syns om man bankar fel.

pbengtsson: Priset har med hur taket ser ut, hinder lutning osv. Angående snöras, finns skydd som du säger. dock vill tomasx ha fotränna som fungerar som ett snöras skydd i princip.
Snö som finns kvar på ett korrekt falsat plåttak (dubbelfalsat med olja/m82) så läcker det inte de stackats veckorna det ligger snö, det är där klicktaken (som är enkelfalsade) brister. Förstår verkligen inte hur det kan vara godkänt.
Om det står vatten är det med största sannolikhet en lutning under 8 grader, då ska det vara sömsvetsad rostfri plåt, men då snackar vi helt andra priser.
 
Goteborg skrev:
Jag är såpass ung att de som investerar i dehär systemen kommer generea jobb åt mig längre fram i livet, likaså aluzink som av någon anledning är poppulärt =)
Vad är nackdelen med aluzink? Vi hade det som ett alternaiv när vi bytte tak men blev avrådda från det och det var inte förstahandsvalet så vi bara avskrev den lösningen utan ytterligare förklaring.
 
Klokt beslut av ett att inte lägga Aluzink. Av någon anledning har folk fått för sig att det är en blandning av aluminium och zink vilket inte är fallet. Det är vanlig stålplåt med en ytbeläggning med aluminium och zink. Tyvärr har det materialet visat sig ha brister i kvalitén. När plåten behandlas har den en tendens att rosta. Det går inte att ha Aluzink i närheten av tryckimpregnerat virke eller putsfasad. Någon form av kemisk reaktion gör att Aluzink skiktet försvinner och stålplåten exponeras mot väder och vind som resulterar i rost.
 
Nog fan klarar man lägga ett tak utan en falsslutarmaskin för 30 lök.
Det går alldeles utmärkt med en dubbelfalsslutare(2700+ moms) att nypa ihop falsarna. Tar givetvis mer tid, men för ett tak finns ingen anledning att köpa en sån maskin.Är man bara lite noggrann blir det inte repigt och sånt heller.
Sen behöver du ju lite klubbor, tänger, falsjärn osv.
Rätt kul att pilla med själv och är det bara rak bandtäckning är det inte svårt heller. Bara man får lite råd på vägen av nån plåtispolare. Dock kan det bli jäkligt svårt så fort det inte bara är rakt på. även nock behöver man lite råd och hjälp med.
 
Nä där har du ifs rätt, på ett litet garage tak hade falsslutaren fått vila och svensken jobba :) det var ifall han kunde hyra / låna som det hade varit lyx. Men i andra sidan känner han ingen plåtis, då räcker svensken helt klart. Med färdigtillverkad fotränna, o raka skivor inget svårt slänge (som du skriver) man vet hur nock och språngfals ska utföras.
 
Ja, dom som la vårat ganska avancerade tak på 300kvm använde inte falsslutarmaskin, utan körde bara med handverktyg uppe på taket, jag la särskilt märke till falsslutarverktyget de hade. I alla fall de gånger jag var där och tittade under arbetets gång.
 
Nu tycker plåtkonsulterna att man ska ha ett falslok istället för sverigetång på flackare ytor eftersom det inte kläms åt tillräckligt med enbart sverigetång. Sen vill jag bara vara märkvärdig och påpeka att man kan bandtäcka ner till 6 grader och inte 8.
 
Då kan väl jag vara lite mer märkvärdig och säga att man enligt AMA får lägga ner till 4° om det rör sig om ytor utan hinder :) Annars är det 1:10 som gäller, eller 5.7°.

När det är så flakt bör man dock använda M82-fogmassa istället för falsolja.
 
  • Gilla
jakre67
  • Laddar…
Pris på bandtäcknig i uppland ligger på 400-550kr +moms (Sadeltak).Fotränna ca 1500-2000kr+m per meter.Valmade 700-1000kr/kvadrat+moms.
 
Ca Pris på bandtäckning i Södermanland:

Sadeltak 550-650kr/kvm
Fotränna 1800-2000kr/kvm
Valmade 1000kr-1200kr/kvm

Sedan beror det på taklutningen, över 30 grader påslag på 12% och över 40 grader påslag på 35%.

Sedan tillkommer tex alla hinder på taket, Im-kanal, avluft, kamin, ventilerad nock m.m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.