nanowire nanowire skrev:
Eftersom det är en så låg frekvens, man ser ju hur bladet viker av, skulle jag inte tro det är resonansvibrationer utan endera en avvikelse i ena gummit eller i bladet (dvs svetsen). Prova att spänna hårdare, är det löst kan det bli så att skarven inte böjer lika som resten av bladet. Långsökt men värt ett försök :)
A axel_n skrev:
Tror också på bladet. Jag har haft nya band som ”vibrerat” sådär.
Jag har testat att spänna riktigt hårt och det blir nog lite bättre då, men inte helt bra. Hade ju varit suveränt om det bara var bladen det var fel på, Jag har köpt lite olka storlekar från både bandsågblad.se och thebandsawshop.com och tycker inte att jag ser någon jätteskillnad mellan dessa vilket ju tyvärr talar för att det är något med maskinen men det är kanske värt att dubbelkolla, Någon som har något tips på en 3:e affär man kan få tag i blad hos?
Ska man köra in nya blad på något sätt?
 
I ivp skrev:
Jag har testat att spänna riktigt hårt och det blir nog lite bättre då, men inte helt bra. Hade ju varit suveränt om det bara var bladen det var fel på, Jag har köpt lite olka storlekar från både bandsågblad.se och thebandsawshop.com och tycker inte att jag ser någon jätteskillnad mellan dessa vilket ju tyvärr talar för att det är något med maskinen men det är kanske värt att dubbelkolla, Någon som har något tips på en 3:e affär man kan få tag i blad hos?
Ska man köra in nya blad på något sätt?
Nej, troligen inte fel på alla blad. Sedan är ”jättehårt” subjektivt. Generellt går allt bättre med högre bladspänning. Fram till den punkt något går sönder.
Du har ingen skarv i gummit som slår igenom?
 
nanowire nanowire skrev:
Nej, troligen inte fel på alla blad. Sedan är ”jättehårt” subjektivt. Generellt går allt bättre med högre bladspänning. Fram till den punkt något går sönder.
Du har ingen skarv i gummit som slår igenom?
ingen skarv, men sprickan från bild nr 4 i originalinlägget är inte helt bortslipad, hade nån ide om att kanske vulka igen den med något, oklart vad dock.
 
Om du vet hastigheten på sågen går det ju att räkna fram om det är ett knas per sågbladsvarv eller hjulvarv.
 
Kan du köra med nedre luckan öppen? Kolla isåfall om bladet vibrerar i takt med att hjulet ev glappar på nedre axeln.
 
I ivp skrev:
ingen skarv, men sprickan från bild nr 4 i originalinlägget är inte helt bortslipad, hade nån ide om att kanske vulka igen den med något, oklart vad dock.
Börja med det. Jag skulle prova att fylla med ngt som går att slipa. Inte otroligt har du en försänkning runt sprickan/skarven i gummit som också behöver fyllas ut.
 
I ivp skrev:
Jag har testat att spänna riktigt hårt och det blir nog lite bättre då, men inte helt bra. Hade ju varit suveränt om det bara var bladen det var fel på, Jag har köpt lite olka storlekar från både bandsågblad.se och thebandsawshop.com och tycker inte att jag ser någon jätteskillnad mellan dessa vilket ju tyvärr talar för att det är något med maskinen men det är kanske värt att dubbelkolla, Någon som har något tips på en 3:e affär man kan få tag i blad hos?
Ska man köra in nya blad på något sätt?
har du testat att rulla hjulen och känna med handen om det känns slätt?
 
Kunde inte hålla mig så jag jag har VAB:at lite idag på förmiddagen (Vård Av Bandsåg), trots att jag egentligen borde sitta vid datorn...

Hittade ytterligare ett smalare blad som jag inte prövat än, (16mm istället för 24mm), dvs enklare att få på rejäl bladspänning och det vibrerade inte alls :) Tyvärr så drog det iväg och la sig fruktansvärt snett på hjulen så jag antar att jag får börja slipa bomering igen eller nåt (vrida på trackinghjulet hjälpte inte nämnvärt den här gången). Nåväl, framsteg och hopp om liv. Återkommer ikväll när jag haft mer tid att greja.
 
Efter ett längre upphåll så har jag tagit tag i att få igång åbäket igen. Ännu aggresivare bombering av gummit och en liten ställning som gjorde att jag kan driva det övre hjulet med en borrmaskin utan att ha bladet på så gick det enklare att bombera/slipa det också.

Har på förmiddagen lyckats såga till en 0.8mm fanert i furu, sjukt nöjd över att tracking mot anhållet funkar så pass bra som det gör. Tyvärr så är inte ytan så slät som jag skulle vilja men de är en enorm skillnad från tidigare, oklart om det är vibrationer eller att jag kör för snabbt med för grov tandning på bladet.

Skjutmått mäter träbitens tjocklek mot ljus träbakgrund, hand håller verktyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bandsåg närbild, sågar trä, Metallstyrning, spån, rött topphjul, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett trästycke på ett bordsågsbord intill en sågklinga, möjligen förberett för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Börja med att 'fulshimsa' och se om det löser problemet. Ta något som får stöd mot låsringen och inte tar i kullagret utanför inre ringen. Som någon föreslog, en låsring till, jag gör shims av vanliga aluminiumburkar.
Det ska bara ta upp spelet så hjulet sitter stumt.

Hur mår din fjäder vid övre hjulet?
Väcker liv i den här tråden igen. Det som hänt sen sist är att jag trodde att jag skulle få det lite bättre om jag köpte nytt gummi (spoiler alert, det fick jag inte). Så jag inhandlade orimligt dyra polyuretanband på ebay från USA, tyvärr så visade det sig när jag väl skulle sätta på dem att de inte passade riktigt, då mina hjul har en liten skåra för att hålla bandet centrerat så köpte jag band med en motsvarande läpp, men läppen på gummibandet var mycket större än skåran visade det sig. Säljaren rekommenderade att jag skulle slipa bort läppen men det var inte så lätt (hade sen länge passerat skamgränsen för att skicka tillbaka), polyuretan är inte ett lättarbetat material så det är fortfarande lite ojämnheter på undersidan som är väldigt svåra att få bort. Har mätt med mätklocka och det är ca 0.35mm diff på radien över ett helt varv på det nya (se film nedan) medans det nedre gamla gummihjulet har jag lyckats slipa till typ 0.05mm. Är 0.35mm för dåligt ? Vad säger ni ska jag bara ta förlusten och limma på "vanligt" gummi, såg att swedendro börjat sälja gummibelagd kork på löslängd för bandsågar, nån som prövat det? Fattar inte riktigt om det går att slipa bombering på dessa eller om man då bara slipar bort gummibeläggningen.



övre hjulet med nya polyuretanbandet (när det hackar till rejält så är det svetsfogen i bandet som passerar mätklockan, men den är insänkt så det bordet inte spela någon roll tycker jag.)


undre hjulet, gamla beläggningen som jag slipat.

Har även shimsat bort spelet i det undre hjulet och tagit bort, rengjort och smörjt in upphängningsmekanismen för det övre. Fjädern såg hel ut enl min lekmannabedömmning, kan man mäta en så styv fjäder på något sätt?

Händer som håller ett polyuretanband och maskindel med en skåra, närbild på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Svetsfog på ett blått polyuretanband nära kanten, där bandet möter grå maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

svetsfog i polyuretanbandet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Självklart skall du slipa bombering.

Du kan också behöva sätta dit någon liten balanseringsvikt på hjulet.
 
H heimlaga skrev:
Självklart skall du slipa bombering.

Du kan också behöva sätta dit någon liten balanseringsvikt på hjulet.
Kanske var lite otydlig, frågan var inte huruvida det ska vara bombering utan om man kan slipa de gummibelagda korkbanden som swedendro-tools säljer. Om man inte kan slipa dessa är det ju pengar i sjön, men jag har läst att det finns bandsågar som har bomberingen i själva hjulet, och då funkar det ju med att platt gummi/korkband men det gäller ju inte min såg.
https://swedendro-tools.se/se/produ...ar-justersagar/hjulbelagbandage-for-bandsagar
Av beskrivningen att döma så är de ju bara gummibelagda, känns som om man snabbt slipar bort det yttersta lagret gummi eller? Nåväl jag får väl kontakta dem nnär påskhelgen är över och fråga.

Ang balansering, jag bedömmer hjulen som perfekt balanserade. De rullar aldrig tillbaka och de stannar inte på samma ställe när man sätter fart på dem lite lätt för hand utan sågblad installerat. Finns det något mer test man kan göra?
 
Kan du inte slipa bombering i poluretanen? Så gör folk när de sätter på poluretanbelägg. Om du bygger en ställning för vinkelslipmaskin med sandpapperstrissakan du slipa bort eventuell orundhet ur poluretanen.

När allt är färdigslipat kan du ta en liten bricka och tejpa fast på hjulet och ställa måtklockan mot maskinstommen och starta och se hur mycket nålen viftar. Genom att prova tejpa fast brickan på olika ställen och olika sidor kan du leta efter punkten som får nålen att vifta minst. Sedan provar du med olika tunga vikter där.
Då har du gjort en fullgod dynamisk balansering.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.