Nej. Då måste kontrollera.

En balun är en anpassare men vad de anpassar kan variera ordentligt
 
OK. Har köpt 2 st http://www.elbutik.se/?product_id=105043? av elbutiken för att använda tillsammans med cat 6, trots försäljarens protester :) . Har ju hört olika uppfattningar om det fungerar eller ej. Återkommer med min rapport när jag har testat Antenn->coax->balun->cat6->balun->Boxer->TV
 
Känns lite tveksamt att cat-6 kabel skulle klara 1000 MHz. All kabel leder vilka signaler som helst men hur stor dämpningen blir beror på.

Föresten varför frågar du? Du har redan köpt så det är väl bara att prova.

Prototypen
 
Mycket spänd över hur detta fungerar då jag själv är i behov av en likande lösning.
 
Jag köpte efter mitt första inlägg. Tänkte, vad fasen, Bäst att testa själv :)
 
Det var någon som testade tidigare utan problem och i kommentarstråden till nätverksskolan finns det uppgifter om att åtminstånne ett fall där det fungerade på 5E men jag vet inget om avstånd eller kvalitet där
 
Jo, såg att det det var både ris och ros och säljaren på elbutik.se förkastade idén. Därför ville jag testa själv. Tyvärr så hann jag inte få grejorna idag och nästa vecka är jag bortrest, så rapporten dröjer ett tag.
 
Ser fram emot den.
 
jag med. Har lite ideer om uppgraderingar häromkring men det blir nog först efter nyår någonstans
 
Perkele - Har du hunnit testa balunerna än?
 
Ursäkta mig, men jag fattar inte varför man skulle vilja ha in antennsignalen i en nätverkskabel, varför inte köra bra koax hela vägen? Saker och ting brukar fungera bäst med så raka snören och så lite jox på vägen som möjligt.
 
Men fotografen, nätverk är hippt! Det som inte går att göra via nätverk, digitalt och internet är fullständigt passé och helst ska det vara cat 8 kabel, minst, typ.

EDIT: Jag glömde det ska vara trådlöst också.

Protte

Jo jag får väl erkänna att jag har kört video på partvinnat tillsammans med PWM:ad motorström i 30 m lång kabel. En del utrustningar störde lite när man körde motorerna (fjärrstyrda inspektions kameror).
 
Fotografen skrev:
Ursäkta mig, men jag fattar inte varför man skulle vilja ha in antennsignalen i en nätverkskabel, varför inte köra bra koax hela vägen? Saker och ting brukar fungera bäst med så raka snören och så lite jox på vägen som möjligt.
Du kan inte förutse exakt var man vill ha TV i framtiden under hela husets livstid, och om det kommer att distribueras på samma sätt, och det är besvärligt att dra både antenn och nätverk till varje rum, speciellt om man inte behöver, utan kan köra allt över samma kabel.

Jag kör allt över nätverk (lexcom, så kablage som klarar betydligt högre frekvenser än cat 6), även HD-satellit-TV, och det funkar. Inte testat över cat-6 dock.
 
Ledsen över att det tog lite tid.

Här är förutsättningarna.
Det är det digitala marknätet jag kollar på och antennen är en Digiality DA-5000 DVB-T som lyssnar på Vännässändaren som ligger ungefär 50km bort. Balunerna i test 2 är ett par http://www.elbutik.se/?product_id=105043. Nätuttaget är ett Eljo Senso Modularuttag tele/data, UTP. Det är ca. 18m koax mellan antenn och digitalmottagare, inget antennuttag utan koaxen går direkt från antenn till TV. Lite längre total kabellängd med Cat6. Det är kanal 4 som är på vid alla test, om det nu har någon betydelse. Alla test är gjorda inom loppet av 10 minuter för en timma sedan.
Är novis på antenner och sånt. :) Visar alla värden så får de som förstår tyda dem...

Test 1: Koax hela vägen
Med Antenn->20m koax->Boxer, är mottagarens status som följer:
Signalstyrka 66%
SIgnalkvalitet 78%
Frekvens Synk Ja
TPS Synk Ja
Lock Front-End Ja
BER <1.0E-7
Center frekvens offset 0.65kHz
Signal till brus 21 dB


Test 2: Cat6 och 2st LexCom Baluner
Antenn->9m koax->3m Balun-> 14m Cat6 UTP-> uttag->3m Balun-> Boxer

Signalstyrka 58%
SIgnalkvalitet 76%
Frekvens Synk Ja
TPS Synk Ja
Lock Front-End Ja
BER <1.0E-7
Center frekvens offset 0.62kHz
Signal till brus 24 dB

Funkar OK Kan inte se någon skillnad på bilden iaf.


Snikgubben inom mig gav upphov till ett ytterligare test... Undrade var Balunen satt i de där Balunerna för 480kr. Köpte en 3m Cat6 FTP Patchkabel. Klippte av den och pillade dit en antennkontakt i varje avknipsad ände. (Brun till skärmen och halvbrun till ledaren). Förtennande den halvbruna så att den blev lite styvare. Totalt 60 kr för 2 st FulBaluner.

Test 3: Fulbaluner
Antenn->9m koax->0,5m FulBalun-> 14m Cat6 UTP-> uttag->2,5m FulBalun->Boxer

Signalstyrka 58%
SIgnalkvalitet 78%
Frekvens Synk Ja
TPS Synk Ja
Lock Front-End Ja
BER <1.0E-7
Center frekvens offset 0.86kHz
Signal till brus 21 dB

Tycker att Fulbalunerna fungerar lika bra. Kan iaf inte se någon skillnad på bilden. Kommer att fortsätta att använda Fulbalunerna.

Vore kul att veta om man fick mindre dämpning med skärmad Cat6.

Vad tror panelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.