Jag försökte avråda min kompis i Hamburg från att skaffa balkongkraftverk men utan framgång. Han får ju inget betalt för det som matas in på nätet. I bästa fall kan han förbruka alla 600 W runt middagstid själv men på sommaren nästan omöjligt. Visst, han kan ju tvätta då men även tvättmaskinen går ju intermittent.
Men han bara ville ha det och så hjälpte jag honom i alla fall med det elektriska.
 
holziehw13 holziehw13 skrev:
Tjena...
/.../
Där finns flera poäng som säga nej till solceller på denna set.
- anslutningen finns risk.. jag ved om denna "Wieland"- in-, uttag men ändå NEJ
- brandrisk
- överbelastning i husets/ lgh. kablar, kan också pga "mindre diameter...
- behövs en el-mätare som elen inte släppas ut...
- installation från en reg. elinstallatör...
- tillåtet av hem/ villa försäkring?!
...
Det är nu så att relevanta sakkunniga organ och myndigheter i flera mellaneuropeiska länder gått igenom just dessa frågor och bedömt att de nämnda riskerna är obefintliga och att det därför är ok. Det kan man också förstå, om man är lite kunnig om den bakomliggande fysiken samt tyska språket och följer hur diskussionen gått därnere.

I Tyskland är för närvarande också ny lagstiftning på gång som skall dels göra det mindre byråkratiskt med solel generellt, men också innehåller specifika förenklingar för att förenkla och uppmuntra till användning av balkongkraftverk. Ett exempel är att lagstiftningen föreskriver att anslutning via schuko-kontakt skall vara tillåten, och att effekten höjs till 800VA på invertern (med upp till 2kW installerade paneler).

Man kan naturligtvis (ur luften, troligen) påstå att de svenska installationerna är så otroligt mycket sämre än de tyska, österrikiska, schweiziska etc, att det är farligt här även om det inte är det i de nämnda länderna, men mer realistiskt är att det är byråkrater i Sverige som nämner allt det där utifrån formalia, inte för att man verkligen gjort en saklig och grundlig genomgång av faktaunderlaget till det man säger.

(Jag vet att det är en gammal tråd, men vill ändå nämna eftersom den kommer högt upp på sökmotorer.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
H H.M.K. skrev:
Det är nu så att relevanta sakkunniga organ och myndigheter i flera mellaneuropeiska länder gått igenom just dessa frågor och bedömt att de nämnda riskerna är obefintliga och att det därför är ok. Det kan man också förstå, om man är lite kunnig om den bakomliggande fysiken samt tyska språket och följer hur diskussionen gått därnere.

I Tyskland är för närvarande också ny lagstiftning på gång som skall dels göra det mindre byråkratiskt med solel generellt, men också innehåller specifika förenklingar för att förenkla och uppmuntra till användning av balkongkraftverk. Ett exempel är att lagstiftningen föreskriver att anslutning via schuko-kontakt skall vara tillåten, och att effekten höjs till 800VA på invertern (med upp till 2kW installerade paneler).

Man kan naturligtvis (ur luften, troligen) påstå att de svenska installationerna är så otroligt mycket sämre än de tyska, österrikiska, schweiziska etc, att det är farligt här även om det inte är det i de nämnda länderna, men mer realistiskt är att det är byråkrater i Sverige som nämner allt det där utifrån formalia, inte för att man verkligen gjort en saklig och grundlig genomgång av faktaunderlaget till det man säger.

(Jag vet att det är en gammal tråd, men vill ändå nämna eftersom den kommer högt upp på sökmotorer.)
Komplettering: 800VA och många andra delar av lagstiftningen ("Solarpaket I") har redan trätt ikraft, medan normen för anslutning med schuko-kontakt inte är klar än, men intentionen verkar vara att den skall bli det inom kort.
 
Låter bra att ämnet används fortfarande...
Jag tecknade nu i höst kontraktet för en solcells anledning, blivit klart till slut av februari, dvs. nu snart 3 månader i drift...
Är absolut nöjd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.