Tossegubbe skrev:
Alla större plåtfirmor brukar ha fellängdad och transportskadad plåt liggandes som du kan köpa som II-sort till bra pris fast det eg inte är ngt fel på den.
Min erfarenhet är nog inte att det växer så mycket mer på en plast-plåt än vanlig plåt men däremot så syns det mycket mer på en genomskinlig plast än på en plåt, att det kommer att bli mer på vår typ av tak är ganska givet eftersom det kommer att bli mycket fuktigare där eftersom solen aldrig kommer att lysa direkt på plåten.
Men googlar du på algpåväxt så kke du hittar mer vetenskplig info, min åsikt grundar sig enbart på praktisk erfarenhet aven massa altan och uterumsbyggen genm åren.
Får ta och kolla med mina lokala plåtfirmor då och se om man kan få tag i lite bitar...
Nu är jag med på hur du tänker med algerna, vi får se om det blir plåt lr plast.

Har nu fått offerter både från den lokala bygghandlaren och en annan större bygghandelskedja, Byggmax bankar de vanliga bygghandlarna med ca 2500kr. Tror att det blir till att handla på byggmax ändå. Och i nuläget tror jag att jag bara bygger balkongen och väntar med undertaket eftersom ekonomin inte räcker till allt roligt man behöver göra just nu...q(;^;)p

I övrigt funderar jag på om det ser konstigt ut om jag använder 28*145trall istället för 28*120. byggmax har iaf väldigt bra pris på 28*145 just nu, skiljer ca 500 spänn till det grövres fördel.
Någon som har byggt balkong/altan med så grov trall som vill dela med sig av sina tankar?

/Samuel
 
Det som skiljer är att det är 145mm kan kupa sig mer och om du lägger den åt fel håll så kommer det att bli vatten ståendes på brädorna.
Personligen tycker jag dock att 145 är snyggare än 120 men 95 ger slätast golv ;)
 
Har nu köpt trall och reglar till räcket. Det blev 28-145 eftersom byggmax har en kampanj på den dimensionen, 9,95kr/LM mot 12,95kr/Lm. Sparar ca 750kr mot ordinarie pris och ytterliggare lite mot om jag skulle köpt 28-120. Det blev ett lagom lass på släpet, ca 1,3ton. Tur man har bece behörighet...

Jag antar att du tänker att man ska lägga årsringarna som en glad gubbe (jag vet att det finns milsvis med inlägg i ämnet...:x).

Ska börja lägga trall till helgen och kanske hinner jag även med räcket i helgen. Tänkte lägga upp lite bilder under arbetets gång.

Som försmak kommer här en sketchup-bild på hur det är tänkt att det ska se ut när det är färdigt.
 
  • balkong med hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja då var balkongen i princip färdigbyggd, saknas bara kryss i staketet. Nästan hela påskhelgen gick åt för mig och en hitrest kompis. Inte bara blev balkongen färdig utan vi fick också tillfälle att hårdtesta hans nyinköpta 10.8v makita maskiner, mycket trevliga att arbeta med. Länk till bilder på balkongen (och maskinerna) under och efter arbetet finns längst ner.

Nu över till min nya fundering ang undertaket.
Hade ju som bekant tänkt att göra som Tossegubbe och sätta ett plast/plåttak under balkongen för att slippa dropp ner på bilen. Eftersom inte ekonomin tillåter dylika projekt i nuläget funderar jag på alternativa (tillfälliga?) lösningar.
Det jag funderat mest på är om jag inte skulle kunna köpa en pressening i lämplig storlek, typ 8*4m eller likande, skära upp i remsor typ 70*400cm och senan skruva fast dessa med smala reglar med fall mellan golvreglarna. Det som kan bli problem med denna lösning, som för övrigt är inspirerad av Til-tak:s produkt för montering efter att trallen är lagd (tack arne för länken), är att det skulle droppa från själva reglarna, och då tappar ju hela projektet sitt syfte.
Alternativet är att försöka sätta upp HELA presseningen på samma sätt så att den ligger under reglarna och går upp imellan reglarna. :x
Jag bifogar ett par bilder på hur jag tänkte mig med remsorna.

http://picasaweb.google.se/samuel.dahlor/Balkong?authkey=Gv1sRgCMyRt4fz1oWzfg&feat=directlink
Tack till min kompis Karin för bilderna.
 
  • balkong med pressening.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • balkong med pressening 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men blir en pres biligare då?
Du kan ju inte använda en sådan där billig lättviktspres för den kommer att vara trasig innan sommaren är över och ska du ha en riktig PVC så kostar den i storleksordningen 2-3000kr om du inte kan åka till ngn som tillverkar kapell och köpa spillremsor tex?
Tror du inte det kommer att fladdra och smäcka i den när det blåser föresten?
 
Tossegubbe skrev:
Men blir en pres biligare då?
Du kan ju inte använda en sådan där billig lättviktspres för den kommer att vara trasig innan sommaren är över och ska du ha en riktig PVC så kostar den i storleksordningen 2-3000kr om du inte kan åka till ngn som tillverkar kapell och köpa spillremsor tex?
Tror du inte det kommer att fladdra och smäcka i den när det blåser föresten?
Som jag räknat på det blir en pres billigare. Köper jag en sån här från Harald Nyborg så räcker den till remsor för hela balkongen, kostar ju inte mer än en 5-hundring. Tycker att den borde hålla då den både är uv-beständig och armerad.
Sen kommer jag, om jag fullföljer iden, att sätta upp presseningen sträckt mellan reglarna istället för med lite slack som jag har ritat. Då slipper jag ju fladder.
I förlängningen ska jag klä in långsidan och ena kortsidan oxå och då slipper jag rätt så mycket av vindbelastningen.
 
Bumpar lite.. Några bilder på slutresultatet? Nöjd 10 år senare? :)
 
Bra bumpning!
Det blev aldrig av att jag satte någon pressening. Balkongen står fortfarande men med stöttor under mitten då det är lite för lång spännvidd och därmed lite väl mkt svikt. Planerar att riva och bygga ny inom 3 år då trallen börjat lossna från bjälkarna som gjordes av hemma-impregnerat virke. Eventuellt ställer jag en 20’ container under eftersom mitt företag tar upp mer och mer av ytan i ladan och jag behöver förvaring!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.