Vet inte om detta är rätt kategori men tyckte att det var närmast, moderator kan flytta om det finns nån mer lämplig.

Håller på att bygga en balkong på ca 30m2 (7*4m). Under denna kommer jag att ha carport. Eftersom jag inte vill att det ska droppa från trallen ner på bilen hade jag tänkt att sätta ett plåt/plasttak under trallen med lite fall ut från huset. Hur gör jag detta lättast? Ska jag sätta undertaket innan jag lägger trallen? Fallet blir ca 200mm från huset och ut till ytterkanten.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut i dagsläget.

/Samuel
 
  • DSCF6198.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF6194.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte mycket till svar men det finns någon norsk produkt med takplåt som är gjord just för detta. Kommer dock inte på namnet för tillfället.
 
Haha kan tro du kopierat mitt projekt ;)
Min balkong blev samma storlek 8.5x4m och jag gjorde helt enkelt som så att jag klöv till 5st reglar i 2grader och stigande höjd som jag sedan skruvade på undersidan bjälklaget och skruvade sedan upp vanlig takplåt (silverfärgad) under dessa.
I mitt fall blev lutningen från väggen och utåt och fallhöjden på 4m ca 100mm.
Detta fungerar utmärkt och jag kan inte se ngt problem utom på vår/höst då det kan bli lite isbildning men inget som ställt till problem för mig iaf.
 
Tossegubbe skrev:
Haha kan tro du kopierat mitt projekt ;)
Min balkong blev samma storlek 8.5x4m och jag gjorde helt enkelt som så att jag klöv till 5st reglar i 2grader och stigande höjd som jag sedan skruvade på undersidan bjälklaget och skruvade sedan upp vanlig takplåt (silverfärgad) under dessa.
I mitt fall blev lutningen från väggen och utåt och fallhöjden på 4m ca 100mm.
Detta fungerar utmärkt och jag kan inte se ngt problem utom på vår/höst då det kan bli lite isbildning men inget som ställt till problem för mig iaf.
Ja, inte har jag kopierat det medvetet iaf, det visar ju bara att jag inte är den ende på detta forumet som har lite udda ideer...:D

Lite följdfrågor har jag dock; Vad hade du för cc avstånd på reglarna du satte upp och hur satte du upp dem? Genomgående skruv rakt underifrån och upp i bjälkarna lr använde du vinkeljärn? Om du kan visa bilder på ditt bygge så blir jag mkt glad.
Använde du förresten tryckt virke till reglarna?

/Samuel
 
Har inga bilder i dagsläget men ska se om jag kan hitta ngn, för mycket snö att fota nu :p
Men kan svara på frågorna iaf och ja det var tryckt virke i klass A (dvs sådant för bryggor mm) eftersom det kommer att bli en fuktig miljö där.
Jag borrade och försänkte genomgående fransk-skruv 8x180 i högsta regeln men funkar lika bra med vinklar om man vill fast blir mer pill.
CC avståndet blev ca 90cm men är nog inte fel att ha tätare heller, jag resonerade som att det aldrig kommer att bli ngt snötryck eller så på plåten.
Sedan är det bra om du kan låna en skivhiss när plåten ska upp, skulle inte klarat det utan en sådan.
Bara att fråga om du undrar ngt annat.
 
Tossegubbe skrev:
Har inga bilder i dagsläget men ska se om jag kan hitta ngn, för mycket snö att fota nu :p
Men kan svara på frågorna iaf och ja det var tryckt virke i klass A (dvs sådant för bryggor mm) eftersom det kommer att bli en fuktig miljö där.
Jag borrade och försänkte genomgående fransk-skruv 8x180 i högsta regeln men funkar lika bra med vinklar om man vill fast blir mer pill.
CC avståndet blev ca 90cm men är nog inte fel att ha tätare heller, jag resonerade som att det aldrig kommer att bli ngt snötryck eller så på plåten.
Sedan är det bra om du kan låna en skivhiss när plåten ska upp, skulle inte klarat det utan en sådan.
Bara att fråga om du undrar ngt annat.
Tack för infon!d^_^b
Jag var på den lokala bygghandlaren nu i eftermiddags för att få en offert på resten av materialet till balkongen, får den imorn. Ska bli spännande och se om de kan slå byggmax-priserna som jag räknade på själv. Vill ju gärna gynna den lokala handlaren men inte om det är orimligt dyrt...
I vilket fall så tyckte inte säljaren att jag skulle behöva ha klass A i reglarna även om han gick med på att räkna på det.
Med 5 reglar får jag ett cc på 80cm. Står oxå i valet och kvalet om jag ska köpa 2.5 lr 4 meters takbitar. Det blir ca 600kr dyrare (enligt byggmax) med 4 meters bitar men det är ju mindre jobb att sätta upp det. Med 2,5m bitarna får jag ju en skarv som jag nog bör ha en regel till under...
Tror jag kan klara mig utan skivhiss om man bara är ett par personer. Annars kan man ju alltid bygga ihop ett T-stöd som man trycker upp taket med innan man skruvar fast det.

@ Arne: Kollade på Til-tak, grymt smart system! Synd att det är så dyrt bara. Ringde nämligen till en av deras återförsäljare i huvudstaden för att få lite mer info och priser. För mitt altanbygge skulle det kosta dubbelt så mycket som trall och räcke gör och 5 gånger så mycket som ett plasttak, då var det inte intressant längre:x

Allmän fråga:
De hade ju en variant (Til-Tak light) som man kunde montera efter att man lagt golvet som bestod av nån plastduk som sattes fast i en båge mellan varje balk. Borde man inte kunna göra en variant på det med en vanlig presenning? Skulle ju bli sjukt mycket billigare än att sätta upp ett plast/plåttak.


/Samuel
 
Förresten Tossegubbe; Hur har du gjort med takavvattning? Har du rännor precis som vanligt lr låter du det bara droppa rakt ner från plåten?

/Samuel
 
Hmm hur kan det bli dyrare med 4m plåt är 2.5 meters??
Måste vara ngt fel där?
Vad ger du för plåten? jag brukar betala 55krm2 om det inte finns andrasort som man får för ca 35kr/m2

Priset på klass A tryckat är samma som för klass AB (vanlig altan) men det är giftigare att handskas med.

Takavvattning är på G men har inte blivit av än, ska bli en hängränna längst ut är meningen men i mitt fall är det inget större problem då jag har ganska grovt singel där det droppar så det stänker inte upp så farlig och gör ingen skada.

En anna sak du ska tänka på är att du måste kunna rensa ovansidan av plåten ibland från löv mm som samlas där, jag löste det genom att lämna innersta trallbrädan lös så man bara kan lyfta och spola uppifrån med tex högtrycket.
 
Det billiga taket (2.5m) är bara 0.8mm tjockt och kostar 38,95kr/m2 eller 100,42kr/skiva. Det dyra (4m) är 1mm tjockt och kostar 59,95kr/m2 lr 249,39kr/skiva. Går jag upp till 1mm på 2.5m bredden så blir det samma pris som 4m biten fast mer spill och jobb.:@

Det var ju skönt att höra att det är samma pris på klass A som AB, trodde det skulle vara hutlöst mkt dyrare med A.
Giftigt med klass A? Pah:D! Jag har ett trettiotal gamla slipers som ligger bakom ladan och väntar på att jag ska hitta ett lämpligt användningsområde för dem...:cool: Där kan vi snacka giftigt med kreosot och skit:blushing:

Hur ska du sätta hängrännan? Innaför lr utanför stolparna. Alltså, vad jag frågar är egentligen om plåtarna slutar innanför lr utanför stolparna...

Mina takplåtar (fast de blir i plast...) kommer att sluta innanför stolparna eftersom bärlinan ligger på insidan och för att det känns som mycket extra jobba att skära upp i plåtarna där stolparna kommer.

Din ide med löstagbar innerbräda var ju smart men jag funderar på om inte det räcker med att kunna spola in från långsidan. Kommer ju att vara en glipa mellan bärlinan och trallen eftersom jag inte (just nu iaf) har för avsikt att klä runt om ramen med trall.
Se bild nedan.

Svart är stolpe, rött är bärlina, blått är bjälklag och rosa är undertaket.
 
  • balkong.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm 1mm? antar du menar plasten då för inte kan det vara 1mm plåt? mina är 0.6 och hårda som f-n

Skulle nog inte vilja ha plast för det kommer att bli så skitigt efter ett tag och du kommer inte direkt åt att tvätta heller, iom att det blir skugga där under trallen kommer det att växa en massa alger mm där.

Mitt bygge skiljer lite i framkant för jag har en stålbalk och ingen mittstolpe som du har så min ränna kommer att hamna emellan stolparna kan man säga.
 
Kom att tänka på att du skulle kunna ha hängrännan innanför bärlinan om du vill dölja den lite och få en diskretare placering.
Jag har ingen bärlina under så som du har utan mitt bjälklag ligger i nivå med stålbalken/bärlinan i framkant eftersom jag ville ha så mycket frihöjd som möjligt då jag har vanligt våningsplan under.
 
Tossegubbe skrev:
Hmm 1mm? antar du menar plasten då för inte kan det vara 1mm plåt? mina är 0.6 och hårda som f-n

Skulle nog inte vilja ha plast för det kommer att bli så skitigt efter ett tag och du kommer inte direkt åt att tvätta heller, iom att det blir skugga där under trallen kommer det att växa en massa alger mm där.

Mitt bygge skiljer lite i framkant för jag har en stålbalk och ingen mittstolpe som du har så min ränna kommer att hamna emellan stolparna kan man säga.
Jo det var plasttak jag menade, försöker ju bygga så billigt som möjligt utan att tulla på kvaliten för mycket.
Så du menar att plasttak skulle få algpåväxt snabbare än plåttak? Eller är det så att plasttaket tar mer skada av algerna än plåttaket? Har inte ens funderat på att det skulle kunna vara så, har du egna erfarenheter eller kan du hänvisa till nån källa, skulle vara intressant att veta "på riktigt";).
Det blir typ 10kr dyrare per m2 om jag väljer plåt istället så jag kan ändra mig om det faktiskt är så att det växer snabbare på plast.

Hängrännan hade jag tänkt ha innanför bärlinan om jag avslutar plåtarna innanför. Har egentligen inte med estetik att göra utan som jag skrev innan mer praktiskt eftersom jag slipper klippa i plåtarna vid stolparna.
 
Tossegubbe skrev:
Hmm hur kan det bli dyrare med 4m plåt är 2.5 meters??
Måste vara ngt fel där?
Vad ger du för plåten? jag brukar betala 55krm2 om det inte finns andrasort som man får för ca 35kr/m2
...
Var får du tag på 2:a sorterings plåttak? vanliga byggahndlarna lr hos plåtslagare?
 
Alla större plåtfirmor brukar ha fellängdad och transportskadad plåt liggandes som du kan köpa som II-sort till bra pris fast det eg inte är ngt fel på den.
Min erfarenhet är nog inte att det växer så mycket mer på en plast-plåt än vanlig plåt men däremot så syns det mycket mer på en genomskinlig plast än på en plåt, att det kommer att bli mer på vår typ av tak är ganska givet eftersom det kommer att bli mycket fuktigare där eftersom solen aldrig kommer att lysa direkt på plåten.
Men googlar du på algpåväxt så kke du hittar mer vetenskplig info, min åsikt grundar sig enbart på praktisk erfarenhet aven massa altan och uterumsbyggen genm åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.