Bilderna visar det som är kvar av vår bakugn. Den murades igen och nya rökkanaler drogs då man satte in vedspisen.
Vedspisen är nu flyttad till höger om bakugnsöppningen och jag tänkte dra ett nytt rökrör som vinklar av snett åt vänster och ansluter längre upp i samma rökkanal som den var kopplad till förut.
Bakugnen tänkte jag försöka få iordning på genom att foga om det som är kvar och är i ok skick samt att mura på de varven som tagit bort när man satt in vedspisen.
Rökkanalerna har jag inte riktigt kommit fram till hur jag ska göra. Det går två kanaler ner till kåpan, en som vedspisen satt på och en som köksfläkten satt på.
Ett alt är att låta både vedspis och bakugn gå på samma med separata spjäll. Ett alt är att ha vedspsisen på köksfläktens gamla och bakugnen på vedspsisen (fint med allt gammalt matflott). Ett alt är att låta bakugnens gå ut fritt i kåpan och sugas ut via köksfläktens kanal. Har förstått att det var vanlig med den lösningen att röken gick ut i kåpan och sedan fick sugas ut från kåpan av sig självt, vet bara inte hur komfortabelt det är och vad sotarn tycker om en sådan lösning
När jag kommit till rökkanalsfrågan så tänkte jag blanda in någon branding/sotare som får säga vad dom kan tänka sig att godkänna.
Svårt o avgöra hur det var tänkt från första början men på bilderna ser man att det fanns minst två hål i toppen av bakugnen som mynnar ut framåt i en rökkanal, vart den sedan tog vägen är omöjlig o säga då det varvet slogs bort när man murade vedspisens kanal
På bilderna ser man även askhålet där askan efter att man eldat upp värmen i ugnen rakades ner.

Kommer börja ta tag i detta arbete nu efter jul o nyår, har dock en tråd startad på alternativ.nu som jag kommer rapportera i för den intresserade.....
 
  • P1000281.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000283.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000289.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000290.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000305.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lenny skrev:
Svårt o avgöra hur det var tänkt från första början men på bilderna ser man att det fanns minst två hål i toppen av bakugnen som mynnar ut framåt i en rökkanal, vart den sedan tog vägen är omöjlig o säga då det varvet slogs bort när man murade vedspisens kanal
På bilderna ser man även askhålet där askan efter att man eldat upp värmen i ugnen rakades ner.
Jag gissar att rökkanalen mynnar ut strax ovanför bakugnsöppningen. Röken fångas upp i spiskåpan och sugs in i murstockens rökkanal.
 
Ja känns rätt sannolikt att det var så, frågan är om det är en lösning som man vill och får ha idag..... Funkar det så vore det ju bra för mkt enklare kan det ju inte bli.
 
Du får förmodligen göra så. Och om draget är okej, så vet jag inte varför man inte skulle vilja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.