Jag verkar betala 239 för 100/100. Undrar när de höjer för mig.
Som crazytok så har jag haft egna Unifi prylar och allt har varit superstabilt, så jag hoppas att inte behöva byta pga priset...
 
J JohanLun skrev:
Jag verkar betala 239 för 100/100. Undrar när de höjer för mig.
Som crazytok så har jag haft egna Unifi prylar och allt har varit superstabilt, så jag hoppas att inte behöva byta pga priset...
Ser att om jag byter till 500/500 så kostar det 619. Jag är rätt nöjd med 100/100 då... :)
 
C crazytok skrev:
Och sedan 649kr/mån efter 12mån? 😱
Ja, det blir tyvärr till att hoppa runt bland erbjudanden framöver. Men tröttnade på Bahnhofs höjningar till slut.
 
  • Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
Ni som skriver om Bahnhofs prishöjningar, ange vilken eventuell mellanhand, t. ex stadsnät eller Telia Öppen Fiber, som ni har. Jag tvivlar på att någon med Bahnhof Villafiber har problem med prishöjningar. Där finns bara en ganska låg avgift till Skanova för fibern, och vad jag vet så ökar den avgiften inte med hastigheten. Därför kan man få 10 Gbit/s till en rimlig kostnad.
 
På lokala fibern mellan kund och första fiberswitch är det i princip bara hårdvarukostnad och sedan underhåll. De flesta har väl idag 1 Gbit/s oberoende av beställt bredbandsabonnemangs hastighet, nästa standardhastighet kommer vara 10 Gbit/s när ny hårdvara installeras/byts.
Sedan när man hamnar i aggregerande utrustning/nät, speciellt på IP-nivå påverkas kostnaderna mera utifrån hur man dimensionerar.
Men sedan kan man ha en marknadsprissättning som är enklare att förklara, även mäta för kund.
 
B b_hasse skrev:
Ni som skriver om Bahnhofs prishöjningar, ange vilken eventuell mellanhand, t. ex stadsnät eller Telia Öppen Fiber, som ni har. Jag tvivlar på att någon med Bahnhof Villafiber har problem med prishöjningar. Där finns bara en ganska låg avgift till Skanova för fibern, och vad jag vet så ökar den avgiften inte med hastigheten. Därför kan man få 10 Gbit/s till en rimlig kostnad.
Bahnhof skyller på Telia öppen fiber att dom har höjt. Hur kan man framföra klagomål kring detta då? För Bahnhof har alltså höjt från 329kr till 499kr för 100mbit!!
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Du kan ju gnälla hur mycket du vill över det, men vad hjälper det? Kolla om du kan göra ett operatörsbyte till BH istället så får du ju 1000/1000 för de pengarna.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
På lokala fibern mellan kund och första fiberswitch är det i princip bara hårdvarukostnad och sedan underhåll. De flesta har väl idag 1 Gbit/s oberoende av beställt bredbandsabonnemangs hastighet, nästa standardhastighet kommer vara 10 Gbit/s när ny hårdvara installeras/byts.
Sedan när man hamnar i aggregerande utrustning/nät, speciellt på IP-nivå påverkas kostnaderna mera utifrån hur man dimensionerar.
Men sedan kan man ha en marknadsprissättning som är enklare att förklara, även mäta för kund.
Det finns utrustning med 2,5 Gbit/s på kundinterfacen som kan bli ett ekonomiskt mellansteg innan 10 Gbit/s.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Det finns utrustning med 2,5 Gbit/s på kundinterfacen som kan bli ett ekonomiskt mellansteg innan 10 Gbit/s.
Låter mycket troligt, har inte följt produktval på de senaste 5-6 åren och med stora volymer blir det pengar.
 
C crazytok skrev:
Men på senare tid, har det börjat strula! Dom har nu ändrat vår uppkoppling till 250/250 samt höjt avgiften till 499kr/mån! Och sedan dess är uppkopplingen instabil! Av någon anledning!?
Samma här faktiskt. Har gigabit med Telia öppen fiber men lite småstruligt med lägre hastighet lite då och då senaste månaden. Om man vill vara konspiratorisk sammanfaller det ganska väl med email från Bahnhof om högre högre gigabit-hastighet och tom 10Gbit 🙂
 
M Mjolnir skrev:
Fler som fått detta meddelande från Bahnhof?

Betalade 319 kr i månaden förra året, höjdes i januari till 389, och nu i juli till 449 kr. Nästan 50 % i höjning på mindre än ett år.

År 2022 redovisar de cirka 1,5 miljard i kostnader. Förväntas dessa blåsas upp med så pass mycket som 50 % så skulle det innebära 2,3 miljarder i årskostnader, då förstår jag att man överför kostnaden till kunden . Utan att vara insatt i bolaget så tror jag knappast att kostnaderna på grund av leverantörshöjningar växer med omkring 800 miljoner, så det verkar för mig som att de höjer bara för de kan - med en dålig förklaring som argument, för den som skrapar lite på ytan och förstår att höjningen är helt oproportionerlig.

Telenor erbjuder samma avtal för 329 kr/månaden - blir att byta för egen del, av principskäl.



[bild]
Och nu från 449 till 479 kr/mån för 100/100 från och med 1 februari.
 
  • Gilla
Jakob94
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Ni som skriver om Bahnhofs prishöjningar, ange vilken eventuell mellanhand, t. ex stadsnät eller Telia Öppen Fiber, som ni har. Jag tvivlar på att någon med Bahnhof Villafiber har problem med prishöjningar. Där finns bara en ganska låg avgift till Skanova för fibern, och vad jag vet så ökar den avgiften inte med hastigheten. Därför kan man få 10 Gbit/s till en rimlig kostnad.
Har Banhof via Piteå stadsnät i villa. Höjde samma tid ifjol. Sa upp och tog dem igen med kampanjpris då uppsägningen gick ut. Pratade med Piteå energi som äger stadsnätet om dessa höjningar bolagen gör. De sa att varje bolag sätter sitt eget pris, vi har inget med det att göra och kan inte påverka det heller.
 
U ullak40 skrev:
Har Banhof via Piteå stadsnät i villa. Höjde samma tid ifjol. Sa upp och tog dem igen med kampanjpris då uppsägningen gick ut. Pratade med Piteå energi som äger stadsnätet om dessa höjningar bolagen gör. De sa att varje bolag sätter sitt eget pris, vi har inget med det att göra och kan inte påverka det heller.
Kollar Telenor nu, 349 kr I månaden med 12 månader bindningstid. Då får vi 250/250 i stället för 100/100 plus en router från företaget att låna under tiden.
 
  • Gilla
th3stinger och 1 till
  • Laddar…
F
M Mjolnir skrev:
Kollar Telenor nu, 349 kr I månaden med 12 månader bindningstid. Då får vi 250/250 i stället för 100/100 plus en router från företaget att låna under tiden.
Ring bahnhof, fråga om de kan erbjuda samma som Telesnor annars byt.

Man får ingenting för att vara trogiven, tvärtom.
 
M Mjolnir skrev:
Kollar Telenor nu, 349 kr I månaden med 12 månader bindningstid. Då får vi 250/250 i stället för 100/100 plus en router från företaget att låna under tiden.
Finns inget bolag som har så mycket strul som Telenor och Tele 2.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.