Annemi Annemi skrev:
Vi bor i ett Borohus från -85. Har Bahco minimaster som uppvärmning. Vi tycker att den har blivit lite sämre senaste åren, hade hit ens om rengjorde kanalerna. Har bytt ut den ena fläktmotorn och ska byta ut den andra.
Den hantverkaren från Bravida tyckte att vi skulle flytta insuget som sitter vid golvet upp mot taket till väggen bakom vår kamin.
Kan det vara rimligt?
Jag tänker att det måste finnas en anledning till att den sitter nere vid golvet?
Samt att vi skulle installera en luftvärmepump.
Finns det någon som kan svara på detta skulle jag bli glad.
Varken jag eller sambon kan nåt om det här.
Och det är svårt att hitta bra företag här på landsbygden.
Annemi Annemi skrev:
Vi bor i ett Borohus från -85. Har Bahco minimaster som uppvärmning. Vi tycker att den har blivit lite sämre senaste åren, hade hit ens om rengjorde kanalerna. Har bytt ut den ena fläktmotorn och ska byta ut den andra.
Den hantverkaren från Bravida tyckte att vi skulle flytta insuget som sitter vid golvet upp mot taket till väggen bakom vår kamin.
Kan det vara rimligt?
Jag tänker att det måste finnas en anledning till att den sitter nere vid golvet?
Samt att vi skulle installera en luftvärmepump.
Finns det någon som kan svara på detta skulle jag bli glad.
Varken jag eller sambon kan nåt om det här.
Och det är svårt att hitta bra företag här på landsbygden.



Viktigt ätt förstå att Minimaster endast är ett luftbehandlingsaggregat. Luftbehandlingsaggregatet effekt är endast avsett för avfrostningsfunktion och förvärmning av intagsluften och inget annat- Tilluftstemperaturen i ventilationssammanhang skall dessutom vara 2-4 grader lägre än inomhustemperaturen beroende på vilken inblåsningsdon som används.Takspridare med inblandningszon vid tag medger en lägre tilluftstemperatur. Det dräller av frimicklare som blandar ihop uppvärmning med ventilation. Du/Ni skall skaffa ett uppvärmningssystem i någon form. En luft/luft värmepump kräver öppen planlösning för att dess varmluftsfördelning ska drabba alla utrymmen.OBS att innedelen på värmepumpen tar inte in någon uteluft utan cirkulerar rumsluften Hörnrum brukar annars bli kalla.Återigen så är luft/luft värmepumpen skild från ventilationuppgiften som minimastern fixar. Ett vattenburet värmesystem är överlägset alla andra teknikval pga att dessa kan konverteras mot alla energislag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.