Fastighetsmäklare skriver aldrig kontrakt och tar aldrig betalt per telefon utan de bokar en tid för en träff hemma i bostaden. Är man osäker och vill kontrollera att det verkligen är en licencierad mäklare går man in på företagets hemsida, ringer kontoret eller kontaktar Mäklarsamfundet.
 
De här skrytkorten när någon kåk i närheten blivit såld är intressanta. "Använd oss för vi är dyrast". Jag väntar på att Icas veckoblad ska anamma stilen: "Kom till oss och köp den dyraste potatisen och de dyraste korvarna".
 
J
P pingis skrev:
De här skrytkorten när någon kåk i närheten blivit såld är intressanta. "Använd oss för vi är dyrast". Jag väntar på att Icas veckoblad ska anamma stilen: "Kom till oss och köp den dyraste potatisen och de dyraste korvarna".
Fast mäklaren sålde inte. Det var säljaren. Elemtärt min käre Watson
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Fast mäklaren sålde inte. Det var säljaren. Elemtärt min käre Watson
Helt korrekt:D Jag uppfattade dock budskapet som att den som köper genom denne mäklare garanteras att få betala dyrt.
 
L LasseMorin skrev:
Särskilt som uppringaren uppgav ett annat firmanamn än det som telefonnumret gick till.
Helt rätt att vara försiktig (och t.ex. be att få ri ha upp vi kundtjänst om det gäller känsliga uppgifter). Gällande mäklare är det dock nästan mer regel än undantag att nummer är regnade på annat företag än man presenterar utåt. Många mäklarfirmor är franchise och då är ju namnet man använder tex Svensk fastighetsförmedling men namnet som står på bolaget som faktiskt äger det lokala kontoret kan ju vara vad som helst. Så det är inte nödvändigtvis skumt.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Du har ju rätt men man kan vända på det också: inte nödvändigtvis hederligt när firmanamnen skiljer sig åt.

Lösningen är förstås att inte göra som jag gjorde utan precis som i din parentes.

Och sprid gärna info om möjligheten att förfalska ett telefonnummer.

Lasse

O oscarthorn skrev:
Helt rätt att vara försiktig (och t.ex. be att få ri ha upp vi kundtjänst om det gäller känsliga uppgifter). Gällande mäklare är det dock nästan mer regel än undantag att nummer är regnade på annat företag än man presenterar utåt. Många mäklarfirmor är franchise och då är ju namnet man använder tex Svensk fastighetsförmedling men namnet som står på bolaget som faktiskt äger det lokala kontoret kan ju vara vad som helst. Så det är inte nödvändigtvis skumt.
 
  • Gilla
oscarthorn
  • Laddar…
L LasseMorin skrev:
Du har ju rätt men man kan vända på det också: inte nödvändigtvis hederligt när firmanamnen skiljer sig åt.

Lösningen är förstås att inte göra som jag gjorde utan precis som i din parentes.

Och sprid gärna info om möjligheten att förfalska ett telefonnummer.

Lasse
Så är det absolut!
 
S saltis99 skrev:
Jodå, NIX gäller fortfarande. Jag var tidigare ordförande i föreningen som administrerar NIX-systemet. Men det finns tre undantag när företag får ringa dig, även om du nixat ditt nummer:
1) Om du och det uppringande företaget har en relation sedan tidigsre
2) Om du på annat sätt godkänt att bli kontaktad av företaget
3) Om du har ett företagsnummer. Dessa kan inte nixas.

Om företag ringer ändå bryter de mot god marknadsföringssed. Anmäl dem till DM-nämnden eller, vid grova övertramp, till Konsumentverket.
Kan varmt rekommendera DM-nämnden. Anmälde ett företag som titt som tätt ringde och frågade efter en ”Leif” trots otaliga tillsägelser om att han inte finns på numret och att de skulle ta bort det. När de lyckades ringa två ggr samma dag lackade jag ur och anmälde. Efter några månader kom ett utslag från DM-nämnden där företaget fått på pälsen och sedan lovat bot och bättring.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
P pingis skrev:
Helt korrekt:D Jag uppfattade dock budskapet som att den som köper genom denne mäklare garanteras att få betala dyrt.
Men mäklarens budskap är till presumtiva säljare, inte köpare. "Vi har sålt i grannskapet och fick ut ett högre pris, så välj oss om du vill sälja och få mer betalt." Fullt naturligt säljbudskap från mäklaren.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.