Helt OT:
@DennisCA
Jag tycker det är väldigt intressant med språkens utveckling och hur er svenska skiljer sig från standardsvenskan, speciellt som jag också kan jämföra med min lokala "halvdanska" eller i vissa fall t.o.m med riktig danska. Ofta tycker jag era ord känns mer ålderdomliga men ändå naturliga, vilket de kanske också är då språken väl till viss del utvecklas åt olika håll. Men framför allt så tycker jag att den finlandssvenska språkmelodin är bland det vackraste som finns (näst efter skånskan då förstås).

Sedan kan jag inte låta bli att undra om detta också är ett gammalt finländskt uttryck:
DennisCA DennisCA skrev:
Gamla verktyg rular annars
:rofl:
 
jac jac skrev:
Sedan kan jag inte låta bli att undra om detta också är ett gammalt finländskt uttryck:
Gamla verktyg rular annars
Förmodligen översättning av en engelsk/amerikansk ordlek: Old tools rules.
 
Jag är såpass "engelsk-ifierad" att jag tänker på engelska i huvudet lika ofta som svenska om inte mera beroende på ämnet, uttrycket funkade bara på svengelska tyckte jag.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag skulle gärna vilja ha hela det här inlägget i min signatur om det ginge (konjunktiv preterium, kul!) Mycket kloka ord, Daniel!
Du får lägga en länk i signaturen;)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det tillverkas mycket mer skräp idag - men det betyder inte att det som är bra idag är sämre än det som var bra förr.
Bra skrivet! Har gått på några minor när det kommer till verktyg, senaste var en bandsåg för metall... Inte för att jag kunnat använda den till det här, men med tanke på skräp!

P Pysslarn skrev:
Gummidetaljerna är som nya
Det är alltid en tröst! Fått kasta några olika verktyg pga "soft grip" som gett upp, kvar blir kantig plast och dåligt grepp... En bortglömd skruvmejsel som torkade ihop och några andra som varit i betydligt skitigare miljö.
Blev hur som helst en beställning av en då jag inte hittade någon lokalt (utan att behöva leta aktivt, vilket hade gjort den ännu dyrare). Håller tummarna att det är den sista bågfilen jag behöver köpa :)

Får återkomma med en recension när jag hunnit använda den!
 
  • Gilla
TeeMan
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag är såpass "engelsk-ifierad" att jag tänker på engelska i huvudet lika ofta som svenska om inte mera beroende på ämnet, uttrycket funkade bara på svengelska tyckte jag.
Jo, jag fattade det. Jag tyckte bara att det var lite kul i samband med "järnsåg" som ivarjefall i skrift ser lite ålderdomligt ut för mig.

Men jag tror vi har en ny tag-line:
"Gamla verktyg rular - gammalt Österbottniskt djungelordspråk"

TILLÄGG:
Inblandningen av engelska ord är ganska vanligt numera. Häromveckan hörde jag något kul på lunchen. Vid bordet bredvid så satt det två yngre killar varav den ena tydligen hade startat ett företag för ett par år sedan som nu var ganska framgångsrikt. Men han betonade noga att han "fick struggla väldigt mycket" de första två åren.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar också ha svårt att förstå Dennis halvengelska........ men har är bra som han är.

Gambädåonin dåger vääl så braa såm na anna....... så säger jag det på österbottniska.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.