Toblin 25 Toblin 25 skrev:
Körde in i inloppet till bädden och i främre och bakre avluftare under 3dagar (50liter dagen). Efter i fyllning så väntade jag ca 15min sedan körde jag på med vatten. Blev sådan snabb värme när jag gjorde blandningen så därav var jag lite orolig för förhög värme i bädden, därav ville jag fylla på med vatten ganska snabbt.
Är ju rätt brutalt med > pH14 lösning rätt ut i infiltreringen... - men försvinner en del av slammet (och omvandlas till tvål typ) så måste nedbrytningen av slammet i verket ha varit rätt dålig om det är så mycket biologisk material kvar...

Vad har ni för aktiv pH i kamrarna när det produceras mycket mer slam än förväntat gentemot antal personer, och där det funkar - vad är det för arbetande pH-nivå i kamrarna i det fallet ??

Används flockningsmedel/fosforfällningsmedel? - dessa förbrukar mycket alkalitet och kan sura ned kemin i verkets kamrar.

---

Såg nämligen i en annan tråd som jag inte lyckat hitta igen där man kämpade med överdriven slambildning och det inte gick att få ordning på under lång tid (om det inte var någon av BAGA-verken rent av), att denne i desperation la ned en skaplig mängd med kalkgranulat i verket - helst på ställe där vattnet cirkuleras runt och igenom dessa och inte blir täckt av slam, och slamproblemen minskade radikalt.

Med andra ord slambildningen eller om man vill dess reduceringstakt i det fallet kunde man se en koppling till verkets arbetande pH-nivå, vilket då höjdes med kalktillsatsen

---

Har själv sett liknande effekt i mitt verk att när jag började kontrollera att pH inte sjönk under pH 6 under lång tid för denitrifieringsbakteriernas hälsa (och toppade upp med lite pool-kemikalier (natriumsoda) - typ 1 dl pulver på 3 m³-storlek så fort det närmade sig nedåt pH 5.5, att jag fick fokus på detta var när jag började med att kolla nitratnivåerna) - att slammet, som under dryga första året efter köpet till stor del var från förra ägarna, att slammängden minskade sakta med tiden trots att jag 'fyllde på' hela tiden och att det _inte_ var pga. slamflykt med i bilden med tanke på att jag under det mesta av tiden hade ca 1 meter siktdjup med vit käpp i slamfällningskammaren innan vattnet gick ut ur verket.

Det gick ifrån ca 60% slamnivå till under 30% slamnivå på 1.5 år och lagom just då skulle den kommununala slamsugningen forceras igenom utan hänsyn till vad som var lagom nivå av slam i verket. - är fortfarande ganka dåligt med slam och inte ens i närheten av 30% slamnivå som är den rekomenderade mininivån nu ett år senare och det kommer i höst att sugas igen vare sig det behövs eller inte... ...suck... ...jag skulle kunna köra lätt 5 år mellan slamsugningarna...

- Och jo, jag har fosforfällningsmedel... det är den som driver ned pH pga. att vattnet jag har är mjukt och buffrar dåligt.

---

Jag tror att man behöver titta på och ev justera pH-nivån i de lägen man har överdrivet mycket slambildning i verket i jämförelse med förväntat med antal personer i hushållen.

Har bakterielivet skadats mycket pga. för låg pH under för lång tid (flera dygn i rad), så kan det ta rejäl tid innan det har kommit igång igen när det gäller denitrifiering - typ mer än enstaka månad, så det är inget för den otålige när det gäller se förloppet mellan insats och resultat/återkoppling.

Ett sätt att kolla om kalk löses ut efter en kalktillsats och man har mjukt vatten, är att använda JBL pro 'GH' - man tar provet innan kalktillsatsen, kanske flera gånger över tid och ser att det är stabilt (brukar vara ungefär som dricksvattnet) - noterar det och efter kalktillsatsen och typ 14 dagar senare ser att hårdheten på utgående vattnet är någon till flera grader högre (samt pH högre), så vet man att kalk har lösts ut i processslammet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.