P
Alfredo Alfredo skrev:
Jäkligt tråkigt hur som helst! :cry:
Ja, det är tråkigt, men bävrar är (i allmänhet) ett trevligt inslag i vår fauna. Det bästa är att försöka få bävern att flytta istället för att skjuta den, men jag har tyvärr inget bra förslag om det.
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Skjuta dem kan vara en lämplig lösning. Men när folk föreslår att frysa ihjäl dem långsamt undrar jag hur det är ställt med förnuftet.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skjuta dem kan vara en lämplig lösning. Men när folk föreslår att frysa ihjäl dem långsamt undrar jag hur det är

Håller med dig! Detta är djurplågeri!!!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Q
arneri68 arneri68 skrev:
Bävern har skördetid av ekar vid den här tiden på året.

[bild]
arneri68 arneri68 skrev:
Bävern har skördetid av ekar vid den här tiden på året.

[bild]
Den fäller i alla fall i samma riktning och lägger inte träd över varandra, det blir lättare att kvista och aptera...
 
Bor vid en damm där vi har påhälsning av bäver då och då.
Jag tycker det är roligt men grannen hatar dom :D och det blir då ännu roligare när man ser han ute i skymningen på span mot bäver att skrämma :D

En bäver var upp och snodde ved, låg mindre pinnar nån meter från vedhögen enl grannen jag vet inte sanningshalt...

Tyvärr byggde den senaste en hydda mot dammluckan, vattnet steg och dammen brast så nu har vi kanske 1m lägre vattennivå
 
De äter bark så om veden var färsk kan de ta den. Men helst tar de färskt ris. De är gulliga ända tills favoritäppelträdet skadas. Då ringer man en jägare.
 
  • Arg
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
H henrik65 skrev:
De äter bark så om veden var färsk kan de ta den. Men helst tar de färskt ris. De är gulliga ända tills favoritäppelträdet skadas. Då ringer man en jägare.
Jag har aldrig haft bäver som gått upp på gräsmattan. De stannar i strandkanten, eller där jag hade mer lövsly-ytor.
 
De flesta bävrar är skygga. Om boet ligger väldigt nära bebyggelse kan de vänja sig, speciellt avkomman, och t ex simma runt 10 meter från människor. De har inga problem att gå ganska långt på land och fälla mindre träd som äppelträdet. Det brukar vara dessa ”tama” bävrar som orsakar mest skador inne på tomter och stadsparker men lokala förhållanden spelar in. De gillar ris från de flesta lövträd men barken är olika god. Ekarna i tråden tror jag fälldes för risets skull, gamla ekar har skorpig bark. Al och asp uppskattas. Det var min bror som blev av med sitt finaste äppelträd nyligen, stod ovan en brant backe ca 20 meter från sjön.
 
Finns det bäver i området är det lämpligt att sätta kycklingnät runt alla lövträd som man vill ha kvar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Myrstacken
T Troberg skrev:
Jag har aldrig haft bäver som gått upp på gräsmattan. De stannar i strandkanten, eller där jag hade mer lövsly-ytor.
I facebookgruppen som vi har här i området var det en som stötte på en bäver på cykelbanan på väg till bussen tidigt en morgon..
Lyckligtvis filmade personen den glade gynnaren och lade upp på sidan när den lunkade fram på vägen annars hade jag nog inte trott på det själv..
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
I facebookgruppen som vi har här i området var det en som stötte på en bäver på cykelbanan på väg till bussen tidigt en morgon..
Lyckligtvis filmade personen den glade gynnaren och lade upp på sidan när den lunkade fram på vägen annars hade jag nog inte trott på det själv..
De kan röra sig en bit från vattnet, men när de fäller träd så vill de vara alldeles vid vattnet.
 
T Troberg skrev:
De kan röra sig en bit från vattnet, men när de fäller träd så vill de vara alldeles vid vattnet.
Inte här, de flesta ekar som dom angripit ligger mellan 20 - 50m från vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.