Tack för era svar! Vi ska fundera på saken och huvudsaken verkar ju vara att entreprenören ger samma garanti oavsett vad vi väljer. (vi får samma pris på målat som för tapetsering)
 
Pratade med vår husleverantör imorse om detta och hon har själv målat hemma, enligt henne går eventuella sprickor på tvåårsbesiktningen :) Fördelen med att måla nu i dessa tider med de extrema vintrarna är att eventuella torrsprickor pga extra tyngd på taken osv dyker upp inom dessa två år, för de som byggde för fem år sedan som de senaste åren fått sprickor pga detta får ju åtgärda det själva.
Vi kommer garanterat spackla och måla!
 
mhg_3 skrev:
Vi målade vår källare efter renoveringen och där har det spruckit på många ställen, när vi köpte vårt nuvarande hus som är byggt på 30-talet syntes inga sprickor. Nu sedan vi målat på tapeterna har sprickor dykt upp på många ställen kring just fönster och dörrar :(
Det är precis det du beskriver som händer målade ytor, dvs det finns ingen flexibiltet i väggfärg till skillnad mot enfärgade tapeter.
Och hus "torkar" inte och sedan är det klart. Trä förändrar sig mellan årstider.
Jag hör knäppningar i väggarna när det är kallt ute och jag eldar i kaminen i vardagsrummet, huset byggt -60. Tidigare var det det målad gips som fick sprickor på vintern, efter det att vi tapetserat så har problemet försvunnit, men knäppningar kvarstår.:D
 
Vi har tapetserat alla rum i vårat hus byggt 2008, och har inte en spricka någonstans. Vet målaren vad han gör när han hänger tapeter så blir det oftast bra. Tapeter ger enligt min mening en mycket snyggare och mer ombonad känsla än en målad vägg. Vi har valt neutrala enfärgade tapeter i flera rum för att helt enkelt inte tröttna för snabbt, men har mönstrat i några. Och vill vi ändra på något så tapetserar vi om, inte mer med det. Så vår röst faller lätt på tapet! :)
 
Blindnit skrev:
Bara för att gå emot strömmen så tycker jag tapet ser "lyxigt" ut och målade väggar kan anses som snik ;)
Men beror såklart mycket på rummet i övrigt, vad man ska ha det till samt möbler osv.

Jag tror "lyx"känslan man oftare får av tapet än målat har en hel del med just glansen att göra, plus att det är inte helt enkelt vid målning att välja precis rätt kulör för att passa "just den väggen/det rummet". Med tapet är det lite enklare då de oftast har någon mönstring (mer eller mindre).
Ett tips om man väljer målat men vill ha den lite "lyxigare" känslan är att gå på en matt väggfärg - t.ex Lady väggfärg.
En matt färg ger ett mjukare intryck, känns liksom behagligare för alla sinnen på något sätt.

Apropå sprickor då...
En tapetserad vägg håller som regel bättre mot sprickor än en målad vägg gör, dels iom att själva tapeten i sig utgör extra armering av skarven, men mest för att tapeten är något mer elastisk än vad färg är.
Tapeten spricker givietvis den med tids nog, men sett till just tiden så håller en tapetserad vägg sprickorna stången längre än vad motsvarande målad vägg gör.
Så i ett nybyggt hus kan det vara "smart" att välja tapet, just för att det håller sig helt lite längre under den tid som huset sätter sig.

Med dagens EasyUp tapeter så krävs ju minimalt med underarbete för att senare måla väggen istället...
 
Ja, men ha inte övertro på den där Easy-up tapeten... Det gäller ändå att ha skapligt undertill, annars syns det igenom!
 
petersson79 skrev:
Ja, men ha inte övertro på den där Easy-up tapeten... Det gäller ändå att ha skapligt undertill, annars syns det igenom!
Nu var det ju inte underarbetet det var fråga om riktigt...ska man måla är det ju ännu viktigare med underarbetet.
Gör man bara ett normalt underarbete så kvittar det om man sätter tapet eller målar.
Fördelen med EasyUp är just att den sätts kant-i-kant, och därmed minimerar man behovet av eventuell skarvspackling om man senare vill måla.
Det var liksom det jag syftade på när jag föreslog EasyUp som ett första steg.


Edit: Kan ha varit min lite klantiga formulering som ställde till det...vad jag menade var att om man senare vill måla istället för att ha tapet så är EasyUp bra på det viset att det krävs minimalt med underarbete för att kunna måla över.
Insåg nu att jag hade formulerat mig tokigt...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.