Vi tänkte ha merparten av våra väggar målade och tapet enbart i enstaka rum nu när vi bygger nytt hus. Vår entreprenör har inkluderat tapeter i priset men lät inte omöjlig med att måla istället. Jag antar att de målar på sån där väv och inte direkt på skivorna (så var det gjort i vår förra lägenhet, nyproducerad).
Nu säger en vän, som byggt nytt med Myresjöhus, att de inte fick välja målat utan var tvingade att välja tapeter för husföretaget tycker att nya hus rör sig för mycket och kan inte garantera att det målade blir bra (men garanterar alltså tapeter). Är vi korkade som väljer målade väggar, även om vår husleverantör och entreprenör inte sagt nåt om saken?
 
S
Jag älskar tapetfria målade väggar. Själv river jag alltid ner tapeter och målar därefter. En ren målad vägg är ett stort plus i mina ögon om jag ska köpa en bostad. Då kan man enkelt göra om som man vill utan att lägga ner massa tid på att göra massa förarbete. Väv är stort minus enligt mig och bode förbjudas. Kör på färg utan väv. Skulle det bli någon spricka i skarvarna så är det bara att spackla och måla över efter några år då huset satt sig på plats och träet torkat ut.
 
Fast den väv som satt i vår förra lgh var liksom ingen väv och syntes inte alls (tror det heter microlit eller nåt sånt?). Kan man skippa den kanske? Ska väl höra med målaren om den saken, förstås.
Men ja, själv vill jag också ha målade väggar. Lätt att göra om och lätt att flytta runt tavlor och bara snabbt måla över gamla små skavanker! Men om det spricker i hörnen och ser illa ut så kanske jag måste köra med tapeter istället...
 
P
Bellasmamma skrev:
Är vi korkade som väljer målade väggar,
Nej! Ni är inte korkade. Det är ju ni som ska bo i huset och vill ni ha målade väggar så ska det vara det. Och om ni tröttnar på den trista färgen :D så är det ju lätt att smälla upp en klatschig tapet i framtiden.
 
Målat är i mitt perspektiv klart mycket snyggare.
 
Jag håller fullständigt med!
Så lite tapet som möjligt!
 
Säger detsamma, målat är klart att föredra. En fondtapet kan vara fint men inte mer.
 
Bara för att gå emot strömmen så tycker jag tapet ser "lyxigt" ut och målade väggar kan anses som snik ;)
Men beror såklart mycket på rummet i övrigt, vad man ska ha det till samt möbler osv.
 
Är det enfärgade väggar ni strävar efter så är det mera arbete med en målad vägg än att tapetsera, dvs kräver mera underarbete och flera lager färg.
Spacklade skarvar och hörn har alltid en tendens att spricka och även ge mikrosprickor i ytan.
Och jag skulle gissa på att husföretaget/säljare vill friskriva sig mot efterarbete.
Har sett 2 nyproducerade bostadsrätter, 2år gamla, där man redan fått åtgärda just dessa microsprickor.
Sätter du någon form av "renoveringstapet/väv" så minimerar du riskerna.
Så kan du acceptera att leva med lite småsprickor fungerar det, om inte bör man sätta ett ytmaterial på väggskivorna och sedan måla på det, dvs "tapetsera" och sedan måla.
 
Min fråga var egentligen inte estetisk, vad som är snyggast. Jag undrar vad erfarenheten säger om att måla på nya väggar i nya hus. Spricker det i högre grad än vad tapeter gör? Att det blir mer underarbete spelar egentligen ingen roll, jag betalar inte per timme men kommer antagligen att få bekosta eventuella extra materialkostnader.
 
Remsar man i fogar/skarvar, vill det mycket till att det ska spricka...
Men blir det för stora rörelser i nybyggda kåken blir det sprickor i vilket fall som helst, men då är det ju lättare att ordna till, om det är en målad vägg.

Använd pappremsa, det är mycket bättre än glasfiberremsa
 
Bellasmamma skrev:
Min fråga var egentligen inte estetisk, vad som är snyggast. Jag undrar vad erfarenheten säger om att måla på nya väggar i nya hus. Spricker det i högre grad än vad tapeter gör? Att det blir mer underarbete spelar egentligen ingen roll, jag betalar inte per timme men kommer antagligen att få bekosta eventuella extra materialkostnader.
Ja, det spricker lättare. Oberoende av om du enbart målar eller tapetserar ska alla skarvar spacklas och förses med en remsa. Alla hörn ska även säkras.
Lägger du nu på ett ytskikt som "renoveringstapet" eller vanlig tapet så får du ett extra skikt som dessutom har viss flexibilitet.
Hus rör sig beroende av årstid och luftfuktighet så är naturlagarna om man bygger med trämaterial. även med gipsskivor. Vissa mera, andra mindre.
Sedan så är vi olika att se sprickor, tapetskarvar, ojämnheter, etc. så ta även med detta som en parameter och även acceptera dem som något som "händer" med en bostad.
 
Bellasmamma skrev:
Min fråga var egentligen inte estetisk, vad som är snyggast. Jag undrar vad erfarenheten säger om att måla på nya väggar i nya hus. Spricker det i högre grad än vad tapeter gör? Att det blir mer underarbete spelar egentligen ingen roll, jag betalar inte per timme men kommer antagligen att få bekosta eventuella extra materialkostnader.
Jag har både tapet och målat. I alla rum där det är målat har det blivit sprickor i hörnen, kring fönster osv. I rummet med tapeter har det klarat sig. Firman jag byggde med hade samma pris på målat och tapetserat och kom och fixade till sprickorna kostnadsfritt efter första vintern.
 
Det här var en intressant tråd, vi bygger nytt och funderar också på tapet vs målning. Målning är snyggare men jag håller med, det blir mer synliga sprickor. Är det så att tapeten verkligen sväljer dessa sprickor, för sprickor blir det ju oavsett.
Vi målade vår källare efter renoveringen och där har det spruckit på många ställen, när vi köpte vårt nuvarande hus som är byggt på 30-talet syntes inga sprickor. Nu sedan vi målat på tapeterna har sprickor dykt upp på många ställen kring just fönster och dörrar :(

Vad tar er entreprenör extra för att måla? För jag antar att det kostar mer då det kräver mer underarbete?
 
Vi flyttade in i vårt Myresjöhus i oktober 2010 och det var inga problem att välja bort tapeterna som ingick och istället få målade väggar. Dock blir det en merkostnad för detta för att målaren behöver vara mer noggrann med underarbetet ( med facit i hand så är ju underarbetet lite si och så...).Huset har en boyta på 152 kvm och vi målade ungefär hälften för det betalade vi ca. 11,000 :- extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.