Ett bra tips för att slippa frusna rutor är ju en carport. Då slipper man "klar himmel utstrålningen"
 
Matte_Nörden skrev:
Om vi nu ska nördar till det lite... Är verkligen 90 grader en optimal vinkel på eggen?
Det är det väl inte, men fördelen är att du har två eggar att slita på.

Nä, bilen under tak, men inte i värme. Ergo: Carport.
 
Jag använder lexanplast som sågas upp i lämpligt stora bitar, typ 120*200. Håll efter eggarna med en pansarfil då och då så håller de ett tag.
 
Matte_Nörden skrev:
Om vi nu ska nördar till det lite... Är verkligen 90 grader en optimal vinkel på eggen?
45 grader och man ska bara skjuta, inte dra. Dvs lyft skrapan på tillbakavägen.

Jag föredrar skrapor med kort handtag som har en stålegg och en gummiläpp för daggvåta rutor.
 
Nyfniken skrev:
och en gummiläpp för daggvåta rutor.
Eller så slår man på vindrutetorkarna. :p
 
Alfredo skrev:
Eller så slår man på vindrutetorkarna. :p

Sitter inte dom på insidan??? Brrrruuuuummmmmm.... ;)
 
Alfredo skrev:
Eller så slår man på vindrutetorkarna. :p
Har du vindrutetorkare på sidorutorna? Lyxigt!
 
Nyfniken skrev:
Har du vindrutetorkare på sidorutorna? Lyxigt!
Japp, fast av någon anledning är knappen felmärkt som "fönsterhissar". :D
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft en skrapa som jag varit ganska nöjd med under ett par års tid. Funktionen är helt OK och greppet passar mig riktigt bra. Tyvärr så sprack infästningen till bladet lagom när den här tråden dök upp. Naturligtvis så har jag ingen aning om var jag köpt skrapan så jag var på gång att beställa den "svenska skrapan" som länkats till tidigare men jag har inte fått tummarna loss.

Nu i helgen så klev jag in på Classe och mitt i entren så står där en hel korg full med exakt den modellen som jag haft tidigare. T.o.m. streckkoden var identisk så jag slog till. Även om det möjligen skulle finnas något som är bättre så tycker jag absolut att denna är värd sina 19 kronor: http://www.clasohlson.com/se/Isskrapa/Pr170111003
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Finns filtar i något aluminiumfärgat material att köpa på Biltema. Funkar kanon. Då slipper man iaf skrapa framrutan.
 
jac skrev:
Jag har haft en skrapa som jag varit ganska nöjd med under ett par års tid. Funktionen är helt OK och greppet passar mig riktigt bra. Tyvärr så sprack infästningen till bladet lagom när den här tråden dök upp. Naturligtvis så har jag ingen aning om var jag köpt skrapan så jag var på gång att beställa den "svenska skrapan" som länkats till tidigare men jag har inte fått tummarna loss.

Nu i helgen så klev jag in på Classe och mitt i entren så står där en hel korg full med exakt den modellen som jag haft tidigare. T.o.m. streckkoden var identisk så jag slog till. Även om det möjligen skulle finnas något som är bättre så tycker jag absolut att denna är värd sina 19 kronor: [länk]
Läser Classes beskrivning och noterar "Bra att ha i bilen". Nähä? Trodde den var bra att ha i picnic-korgen...
 
pelpet skrev:
Jag har tänkt beställa en Swedish Ice Scraper länge, och tack vare den här tråden fick jag ändan ur. 119:- ink frakt är ju givetvis vansinnigt dyrt för en isskrapa men om den är så bra som de lovar så lär det vara värt varenda krona.
Efter att ha testat min nya finskrapa på några isskorpor kan jag inte säga att jag är överdrivet imponerad. Den skär visserligen bättre än min gamla slitna skrapa, Kungs Max-Is, men Max-Is är ändå bättre eftersom jag kan jobba med tvåhandsgrepp och dessutom kommer åt bättre på vindrutan. Förhoppningsvis säljer kungs utbytesskär till max-is.
 
phl skrev:
Läser Classes beskrivning och noterar "Bra att ha i bilen". Nähä? Trodde den var bra att ha i picnic-korgen...

Du hade nog inte så fel....det är snart dags med picnic-korg..... 4:e Januari och 5-6 plusgrader då behövs inga skrapor....räcker gott med torkarna och lite T-röd att hålla dom rena.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.