TommyJ skrev:
Vinkelslip överlägset snabbaste valet å bra mkt billigare än att köra multicuttern.
Snabbast möjligen men det gäller att man har koll på brandrisken.

Att klippa 150 spik med en lämplig ändavbitare tar inte lång tid. Garanterat snabbare än någon "multicutter."
 
Att köra med vinkelslip inomhus kräver att man vet vad man gör så man inte eldar upp huset.

Alfredos tips om ändavbitare är betydligt säkrare. Den lilla bit som ev. blir kvar trycks ju in i gipsskivan.
 
kör med en 1mm kapskiva, så går det riktigt snabbt!
 
Jag begriper inte riktigt!
Du har masonit innanför badrumsväggarna och spikarna som håller den på plats sticker in ca en centimeter på reglarna om jag fattat rätt.

Men hur långa är spikarna eller hur tunna väggar har du?

Normalt är väggreglar knappast tunnare än 45 mm för att få en vägg som inte viker sig om någon skulle trilla mot den.Om spikar trängt igenom väggen på ena sidan så hamnar de i tomrummet mellan väggskivorna och ställer inte till med några problem.
 
Mikael_L
Mina råd är:
* Ändavbitaren som redan länkats till

* Kraftavbitare (Själv har jag en kort knipex, riktigt bra, tar det mesta, själv skulle jag börjat med att testa den)
k7102200.jpg

* Tigersåg med ett ganska bra metallblad.



Använd ej vinkelslipen, brandrisken är uppenbar, och det kan bli en mycket svag liten pyreld som tar flera timmar på sig innan den plötsligt tar sig.
 
150 spikar är inte särskilt mycket. Skaffa en kraftavbitare så har du klippt av dem på mindre än en kvart.
 
Jag fattar inte, är masoniten verkligen fäst från "fel" sida med spik som går rakt igenom väggen? Verkar ju helt sjukt.

Är inte masoniten fäst på något annat sätt också så känns det som en uppenbar risk att masoniten antingen lossnar eller ännu värre, spikspetsarna gör hål på våtrumsmattan.
 
S
Många som missförstår, är jag så otydlig? Reglarna är 50mm tjocka, masoniten i badrummet är 9mm tjock, spikarna masoniten är fäst med är cirka 69mm långa, vilket gör att spetsen sticker ut med cirka en centimeter på "fel" sida av regeln.

Glasklart nu? :)
 
Nu fattar till och med jag! :D
Men jag begriper inte varför någon spikar masonit med så långa spikar! 3 gånger längre än tjockleken på det som skall spikas fast är mer än tillräckligt. Men en rejäl tång avhjälper detta misstag.
 
SueCia skrev:
Många som missförstår, är jag så otydlig? Reglarna är 50mm tjocka, masoniten i badrummet är 9mm tjock, spikarna masoniten är fäst med är cirka 69mm långa, vilket gör att spetsen sticker ut med cirka en centimeter på "fel" sida av regeln.

Glasklart nu? :)
Normalt spikas masonit med mängder med mycket korta spikar, runt 20mm långa, direkt på exempelvis ca 20mm tjock råspont. Alltså inget som sticker ut. Dessa småspikar är ett elände att ta bort när man river bort gammal masonit, det har nog de flesta som renoverat gamla hus provat... Så det är nog inte så konstigt att det missförstås hur det ser ut hos dig. Lite ovanlig konstruktion.

Sticker de ut så långt som en cm så borde det gå bra att kröka dom utan att de kryper ut också. Det är värre med sådant som sticker ut någon mm bara.
 
S
Fast kröka dom är inte rätt väg att gå känner jag, för om vi nån gång ska renovera andra sidan så blir det omöjligt att få ur spikarna då :/
 
Mikael_L
Tror jag du tänker rätt i.
Klipp eller såga dom

Men var noga så dom inte sticker ut sen. Eller att det ni sen sätter på är så mjukt att det inte pressar ut dom på fel sida. Gips är ju rätt mjukt.
 
I
SueCia skrev:
Fast kröka dom är inte rätt väg att gå känner jag, för om vi nån gång ska renovera andra sidan så blir det omöjligt att få ur spikarna då :/
Kan du inte klippa dem senare då? När och om du ska riva badrumsväggen?

Fast kapa dem är nog det rätta, ändå.:confused:
 
Redigerat av moderator:
Den största risken med att kröka dem känner jag är risken att man riskerar att slå tillbaka några spikar lite grand. Det skulle medföra att en "vass" spikskalle trycker mot våtrumsmattan med risk för skada som följd.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
Kan avlägga en rapport, tog tigersågen o drog av alla spikarna på cirka 20 minuter :) Kanonsmidigt!

Tack för tipsen!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.