jag har tänkt mig ca 2000 l acc tank i pannrummet + det som blir i "slaven" i källaren, det lutar åt att acc tanken blir en egen konstruktion med öppet exp. kärl... ;)
läste någonstans (här på byggahus.se) att 100l per 10m[sup]2[/sup] är en tumregel man kan använda för att grovt uppskatta acc tank behovet, är jag ute och cyklar? ???
 
Hej ni vedeldare!

Snackade just med min tänkta VVS leverantör. Dyrt blir det!

Jag vill he ett kostnadsförslag på en Solo Inoova 30 med tankar. Han rekommenderade (efter snack med Baxi) en Solo Innova 50 med 3m3 tankar. Tydligen så "kräver" min yta en så kraftig anläggning. Visst är det bra med rejäla grejor men det blir ju lite dyrare.

Pannan + acctank + allt annat som hör till+radiatorkrets med tre element +golvärme för 130m2+intrimmning odyl = 156 papp inkl moms. Tur man kan få bidrag!
Har ni ngn siffra som jag kan gämföra med?

Jag har givetvis begärt offerter från andra VVS fimror men inte fått ngt svar än.

/Jörgen
 
Om du behöver 30, eller 50 kW beror ju lite på hur stort huset är och hur mycket energi det drar. Jag tror att Baxi och vvsarn resonerar som så att man bara vill göra att vedinlägg per eldning. För att inte behöva elda mer än en gång om dagen mer än ett par gånger per år så behöver du minst 3000l ack. Men för att värma 3000l med ett vedinlägg så behövs en 50 kW panna.

Jag resonerar så här: Ett vedinlägg i en Solo Innova är på 135 liter. Det är ungefär 130 - 160 kWh beroende på vedkvalitet. Om ditt hus drar (värme och vatten) 144 kWh per dygn, dvs ungefär 6 kW, utom när det är som allra svinkallast så kan du nöja dig med en Innova 30.

Ackvolymen kan gott vara 3000l i alla fall (eller gärna mer). Då har du lite buffert och behöver inte nödvändigtvis vänta tills tankarna är helt urladdade innan du eldar igen. Ett par dagar per år då det är riktigt svinkallt så får du gå ner i pannrummet tre timmar efter första vedinlägget och lägga i lite mer ved för att kunna ladda tankarna fulla.

Det beror alltså i hög grad på hur mycket värme och varmvatten som går åt och hur bekvämt du vill att det ska vara.

Vad gäller priset så vete katten om det är så dyrt. Det ingår ju 130 kvm golvvärme och installation. Bara pannan går ju på minst 40', 3 kbm ack minst 25'-30'. Till det kommer laddkoppel, blandnings- och säkerhetsventiler, expkärl, shunt, rör, osv på minst 10'. Till det tillkommer jobb. Vad golvvärme kostar har jag ingen aning om, men är det dyrt med 75' för allt jobb och ett vattenburet system med några radiatorer och 130 kvm golvvärme? (Obs att mina grova prisuppskattningar kan vara lite i underkant.) Det vore intressant att höra vad de andra har kommit fram till.

Hur skulle ackvolymen vara uppdelad, dvs hur många och hur stora tankar? Finns sol- eller kulvertslingor i nån tank? Typ av varmvattenberedning? En eller flera slingor eller förrådberedare? Såna saker påverkar också priset en del.

Det blev långt det här, men ni får väl blunda om jag tråkar ut er.... ;-)
 
Hej igen Svenno,

Med tanke på allt som ingår kanske det inte är så dyrt, men man vill ju gärna spara lite slantar.

Det är tre tankar. En med beredare på 120 liter med elpatroner och två slavtankar. Ingen av tankarna är med solvärme el. kulvertslinga, detta vill jag dock ha utifall det blir att dra kulvert till garaget. Såg även på baxi.se att det finns stora rektangulära tankar, man skulle kunna byta ut de två slavtankarna mot en stor sådan.

En liten förklaring gälland golvvärmen; Priset inkludrar allt material och ihopkoppling. Själva dragningen av slangen och montering av golvvärmeplåtar gör jag och snickarn själv.

Jag är inte speciellt bekväm av mig men det är ju klart, en större panna medför ju mindre spring till pannrummet. Frågan är hur många dagar per år det är så kallt att ett vedpålägg i en Innova 30 inte räcker. Det är ju trots allt ett nytt hus med allt vad det innebär i fönster och isolering.

/Jörgen
 
Om du väljer att sätta i slingor så kan det vara idé att koppla förvärmning av varmvattnet i en slinga lågt i tanken. Med en 120 l beredare så skickar du in kallvatten ungefär mitt i tanken och det rör om skiktningen rejält nedanför beredaren.

Det blir färre vedinlägg om du har en 50 kW panna, men du har inte så mycket marginal vad gäller volymen. Om du ska kunna lägga in ett fullt vedinlägg i en Innova 50 kW så måste dina 3kbm vara redigt urladdade, annars värmer du bara upp råttorna i avloppet (om du har kylslinga) när tankarna är fulla och du har brinnande ved kvar i pannan. Du får alltså rätta dig efter när tankarna är urladdade eller inte lägga in fullt i vedmagasinet.

Innova 30 värmer upp ungefär 2500 liter på ett inlägg och då har du lite större marginal och kan lägga i fullt även om du har 500l värme kvar. När det är smällkallt så får du fylla på två gånger några gånger per år, men det som tar tid är ju att vänta på att tändbrasan ska få fart. Pannan är som effektivast vid full drift och då vill man lägga i fullt så ofta som möjligt. Om man lägger i andra vedinlägget när det fortfarande är ordentlig glödbädd så tar det sig mycket fortare. Å andra sidan så kommer det att brinna under längre tid.

Antingen kan du ju hänga på mer ackvolym eller ta den mindre pannan. Fråga Baxi om Innova 50 är svanenmärkt med bara 3kbm tank. Innova 30 ska ha 2450 liter för att svanenmärkningen ska gälla.
 
är inte en extern vvb att föredra just för skiktningens skull, vet inte riktigt hur det ser ut i praktiken men jag tror jag läste så någonstans...
Om man tillverkar en ack. tank har formen någon roll ur skiktnings synvinkel? smal och hög eller spelar det ingen roll?
 
Jo, en extern vvb är bra ur skiktningssynpunkt. Var det inte nån i panelen som hade en gammal elpanna som vvb/liten acktank? Man kan koppla en sån till den övriga ackvolymen och placera den högt.

Jo, jag har för mig att det finns någon form av idealproportioner för en acktank. Kan det vara att höjden ska vara 4 gånger diametern? Fast då blir det lite svårt om man ska en enda tank på 3 m[sup]3[/sup]. :) Med 3ggr diametern så skulle en sån tank vara över 3 m hög. Det finns inte många pannrum där man får in en sån tank.
 
Är det någon som vet något om en panna som heter Focus PE-30 resp. Veto 40 (Biola)

Jag försöker hitta ett alternativ som fungerar både med ved och fliseldning...
 
Roligt att få lite synpunkter!

Matti, Jag är också inne på din linje. För att kunna utnyttja en Innova 50kw fullt ut så känns 3m3 lite i underkant. Skulle kunna tänka mig att ha en Innova 30 med 3m3 accvolym. Då föreligger det ingen risk att man "laddar för fullt". Om man då måste göra ett extra vedinlägg 10 dagar per år spelar ju ingen roll.

Angående skiktningen i tankarna så var tanken som sådan. En primär tank med 120 liters beredare och elpatron. En kulvertslinga till garaget skulle hamna i tank nummer två. Dvs endast vedvärme går över till garaget. Om elpatronen kickar in så värmer den enbart beredaren och huset.

Matti och Svenno, var i Sverige står era kåkar. Det kan ju skilja en del beroende på om man bor i Malmö eller i Kiruna. Själv så bygger vi i Piteå, inte helkallt, bara halvkallt!

/Jörgen
 
I Bollnäs, Hälsingland.
 
Finland, Åland...
Min tanke är att uppföra en pannbyggnad bredvid en befintlig garagebyggnad modell rätt stor, ack.tanken kan jag sätta inne i garaget och den kan vara så stor som jag vill ha den. Så det gäller att komma fram till hur stor ack.tank som skall göras. Inne i huset blir värmeväxlaren med en extra elpatron för varma sommardagar och lata höst- och vårdagar.
Det lutar åt att det ev. blir en innova 30 (om jag får ett bra pris) eventuellt kan svärfar ordna en billig panna åt mig, vet inte riktigt vilket märke.
I ett första skede installerar jag tanken i källaren och kör endast på el och eldar lite mera i vedspisarna som finns, när huset är renoverat fortsätter vi med garaget och pannrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.