S
varför skall du fälla in dom liggande spikreglerna??
 
hahalj
Se inlägg #13
 
S
hahalj skrev:
Se inlägg #13
jaha oisolerat också. kör på då. fast jag skulle nog tulla lite på reglerna
 
Jag brukar aldrig skråspika kortlingar mellan reglarna, om jag nu ska ha sådana. Endera sätter jag dem två tum över/under varandra, för att kunna spika genom reglarna. Alternativt spikar jag genom den ena regeln och sätter ett litet vinkeljärn på motsatt sida.
 
hahalj skrev:
Förrådet ska vara oisolerat och för att hålla mig inom de yttre friggebodsmåtten och ändå maximera invändig yta så måste det bli kortlingar mellan de stående väggreglarna. 35 mm spikläkt runt om skulle innebära att jag går över 15 kvm.


Tanken har slagit mig, men det lär ju synas utifrån även med målad panel... nä, då får det hellre vara lite krångligt för att få det snyggt.
Men det är väl 15m2 markyta som räknas. Man räknar inte in väggarnas yttermått.

Har för mig man måste räkna in taket om taksprången är för långa.
 
Såga ur och fäll in spikregeln för panelen.
 
hahalj
huggan skrev:
Såga ur och fäll in spikregeln för panelen.
Såga ur i de stående väggreglarna? Och hur påverkar det hållfastheten?
 
hahalj skrev:
Såga ur i de stående väggreglarna? Och hur påverkar det hållfastheten?
Obefintligt om du inte sågar för mycket, det ska sitta tight. Enklast är att spänna ihop flera stående reglar sen kör du med cirkelsågen genom alla på en gång och slår bort träet med ett stämjärn.
 
hahalj
Jag förstår, så typ såga nån mm för smalt då och slå in dem? Nu hade jag ju tänkt använda 95-reglar för både de stående reglarna och kortlingarna emellan, blir ju till att såga även i kortlingarna isåfall. Onödigt grovt kanske, hade väl varit enklare att fälla in 45-reglar, men men... vi får se.
 
S
hur många kvadrat extra blir det om du sätter 45an på reglerna?:)
 
hahalj
Ca 0,7 kvm. Om nån är nitisk så ... vill inte riskera det.
 
S
hahalj skrev:
Ca 0,7 kvm. Om nån är nitisk så ... vill inte riskera det.
dom måste va riktigt bittra i västra götaland efter min flytt
 
Om du sätter varannan kortling 1 centimeter lägre så kan du dra spiken från "baksidan" regeln med en näst intill rät vinkel och samtidigt kan du spika fasaden i en rad.

För att spika fast de stående reglarna i den liggande skulle jag lägga en regelbit tillfälligt med stöd mot den senaste spikade regeln och sen dra en (eller två) spik på den "fria" sidan, sen ta bort regelbiten och spika andra sidan. fortsätt sedan med nästa. Kolla bara så att du håller cc60 hela vägen.

Hoppas min snygga ritning inte förvirrar... :D

Spikning-page-001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



... å varför det blev två vete fan, jag tog ju bort den första (nedre) för att vrida bilden och lade in den igen... Får inte bort den... :confused:
 
  • Spikning-page-001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kioskdavid och 1 till
  • Laddar…
S
är tänkt att vara 95 regler så
så är det ett mycket bra förslag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.