hahalj
Kommer börja bygga regelverk till mitt blivande förråd nu till helgen så nu skulle jag gärna vilja ha era bästa råd och tips kring hur man får skråspikning av reglar att bli bra! Vilka är era bästa tips?
Kommer handspika allt, inget annat än en vanlig handhållen hammare... :x:cool:
 
Planera så du har utrymme att slå med hammaren, skråspika i trånga utrymmen kan göra att bygget går baklänges.

Sätt foten på andra sidan när du spikar regel i syll, även att ha 5-10mm glidmån för regel till streck.

Slå ett slag på spiken rätt in i regeln innan du skråar, så spiken inte glider mellan fibrerna.

Skråar du nära ändträ kan det hjälpa att platta till spetsen på spiken för att förhindra sprickor i virket.

Använd inte fyrtumspik
 
hahalj
Tackar! Men varför inte 4-tumspik? Verkar ju annars vara vanligt.
 
Galvad fyrtum sitter som hejkomåhjälp mig, träffar du en kvist har du en krokig spik som sitter som satan. desutom kommer virket spricka både här och där. Om det inte är 6tums virke skulle jag hålla mig borta från dom, antar att det är 3 eller 4 tums virke du kör med om det är ett föråd.

Hade en chef som bestämt ville spika takläkt med galvad fytum, blev felräknat och vi fick ta bort all läkt. Det var en väldigt rolig procedur.
 
  • Gilla
Blockus
  • Laddar…
hahalj
Kommer använda 45x120mm (2x5 tum), virke i golvreglarna. I väggreglarna blir det 45x95mm (2x4 tum). Vet inte om jag förstår dig rätt, men menar du att jag borde använda klenare spik?
 
Kan du inte spika regelverket liggande istället. Brukar vara enormt mycket snabbare och enklare, när allting ligger still. Skråspikning blir också helt onödig, då man bara spika genom hammarband och syll.
 
hahalj
Jo väggarna ska spikas liggande, där behövs ingen skråspikning för de bärande stående reglarna, men kommer också ha tvärreglar mellan dessa för panelen, dessa måste skråspikas om de ska sitta på rak horisontell linje.
Golvreglarna kommer spikas rakt igenom kantreglarna på yttersidorna, men måste skråspikas mot bärlinan i mitten.
 
Tar bort lite av känslan med hammarsnickeri att bygga väggelement, vill man ha det effektivt så är skråspikning med pistol oslagbart mycket mer effektivt. och bygger man regelverk liggandes är det smidigare att skruva.

Du kan skråspika 95s reglar med 4tum, jag anser dock att det är överdimensonerat då det sitter bättre med 3-4 st 3tumspik än 2st 4tum. risken att det blir sopor av virket är större med 4tums spik, specielt om man inte är van med processen.
 
När du ska skråspika tvärreglarna kan du kapa till en regelbit som du ställer mot syll och har som stöd när du skråspikar uppifrån, då får du alla tvärreglar på samma höjd.

Jante
 
Kortlingar är ganska utdaterat, kör på spikläkt istället. går nog fortare iaf.
 
Redigerat:
kan du inte sätta tvärreglarna för panelen växelvis på olika höjder, så slipper du skråspika utan kan spika som vanligt
 
Blir nog inte den snyggaste spikraden då :)
 
hahalj
Jonatan Aasa skrev:
Tar bort lite av känslan med hammarsnickeri att bygga väggelement, vill man ha det effektivt så är skråspikning med pistol oslagbart mycket mer effektivt. och bygger man regelverk liggandes är det smidigare att skruva.

Du kan skråspika 95s reglar med 4tum, jag anser dock att det är överdimensonerat då det sitter bättre med 3-4 st 3tumspik än 2st 4tum. risken att det blir sopor av virket är större med 4tums spik, specielt om man inte är van med processen.
Effektivitet är inte prioritet hos mig, har hela sommaren på mig att bli klar ;)
Ska fundera på spiklängden, känner mig inte helt övertygad om att använda klenare och kortare spik, men, men... skruva, ja möjligen, men det är en kostnadsfråga. Försöker hålla nere kostnaderna, tar hellre att det tar längre tid bara resultatet blir likvärdigt.

Jante skrev:
När du ska skråspika tvärreglarna kan du kapa till en regelbit som du ställer mot syll och har som stöd när du skråspikar uppifrån, då får du alla tvärreglar på samma höjd.
Jante
Om jag då bygger väggarna liggande utan tvärreglar och sedan reser väggarna och sätter tvärreglarna efteråt? Bra tips, borde bli lättare både att resa väggarna och sätta tvärreglarna efteråt.

Jonatan Aasa skrev:
Kortlingar är ganska utdaterat, kör på spikläkt istället. går nog fortare iaf.
Förrådet ska vara oisolerat och för att hålla mig inom de yttre friggebodsmåtten och ändå maximera invändig yta så måste det bli kortlingar mellan de stående väggreglarna. 35 mm spikläkt runt om skulle innebära att jag går över 15 kvm.

thestrut skrev:
kan du inte sätta tvärreglarna för panelen växelvis på olika höjder, så slipper du skråspika utan kan spika som vanligt
Tanken har slagit mig, men det lär ju synas utifrån även med målad panel... nä, då får det hellre vara lite krångligt för att få det snyggt.
 
Du SKA använda fyrtumsspik då tretumsspik inte går tillräckligt långt in i hammarband och syll. Böj ca 15-20mm avspetsen på spiken ca 30-40grader så är det lättare att skråspika. På detta sätt så slår du i spiken som vanligt och spiken drar sig själv rätt ner i Syllen utan att komma ut på andra sidan vid skråspikning.
 
  • Gilla
bygga2015
  • Laddar…
hahalj
Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.