K kuse skrev:
Det tror jag inte gäller här i min EcoEl+Ecoair-uppsättning, där finns ingen ventilation inblandat. Det som sker är att önskad innomhustemp sänks.
Självklart. Jag tänkte att du hade Nibe F-serien :)
 
  • Gilla
kuse
  • Laddar…
J jh8001 skrev:
Jag testade först att låta relät aktivera nattsänkning, som det står i trådstarten. Jag noterade dock att med de utetemperaturerna vi har just nu så gav det inte särskilt mycket eftersom pannan oftare gick för varmvatten än för uppvärmning av huset. Nu har jag kört med rundstyrning i några dagar och det verkar fungera hyfsat bra, förutom att varmvattnet tar slut. Framförallt om någon duschar. Men det är också för att jag är hyfsat aggressiv med hur många timmar det ska vara avstängt per dygn. Framöver tänker jag att jag dels ska gå tillbaka till att styra nattsänkning och dels använda den huvudstrategi du använder Kuse, där man kan välja hur många timmar det måste vara igång mellan avstängningarna. Som jag kör nu så kan det vara avstängt 6 timmar eller mer i sträck ibland.

Kom på att "Extra varmvatten" går att styra med schema så nu har jag lagt ett schema där det är aktiverat kl 04-06 på vardagar (då är det oftast billig el) för att ladda upp pannan inför morgonen. Det verkar fungera bra.

Det här med avfrostningen tål att funderas på. Men det känns lite konstigt om en inbyggd funktion skulle kunna förstöra pumpen? Det lär ju vara när det är som kallast som elbolagen skulle vilja kunna styra förbrukningen med rundstyrning? (Enligt instruktionsboken är rundstyrning tänkt att användas av elbolaget för att styra elanvändningen i ett område, som jag förstår det.)
Startade ju en tråd på värmepumpsforum gällande avfrostning (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=78019.0) och verkar som avfrostningen kanske inte är något problem enligt svar där.

Switchar tillbaks till rundstyrning nu igen och ska jämföra igen om några dagar mot nattsänkning
 
  • Gilla
jh8001
  • Laddar…
J
Kom på att det även går att schemalägga nattsänkning, såklart. Så senare i vinter blir det kanske till att sänka inomhustemperaturen med schema när elpriserna är höga och kombinera det med rundstyrning som helt blockerar under dagens högsta pristoppar.
 
K kuse skrev:
Startade ju en tråd på värmepumpsforum gällande avfrostning ([länk]) och verkar som avfrostningen kanske inte är något problem enligt svar där.

Switchar tillbaks till rundstyrning nu igen och ska jämföra igen om några dagar mot nattsänkning
eventuellt ett problem är att laddpumpen in stängas under rundstyrning vilket stoppar cirkulation av varmt vatten till utdelen om man kör luft/vatten.
 
Ja det kan ev bli problem. Jag kommer nog som ovan att switch över fjärrstyrningen från rundstyrning till nattsänkning när går mot kallare snitt, inte lika effektivt med man vill ju inte riskera värmepumpen
 
J
Jag skickade en fråga om laddpump och avfrostning till CTC och fick följande svar:


Hej XXXXX.

Laddpumpen kommer att gå om det är under +2 grader men om du blockerar både värmepump och elpatron så kommer det inte finnas någon värme i systemet och då kommer anläggningen frysa sönder till slut.

Efter som Värmepumpen spärras så kommer den inte göra några avfrostningar.

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Eftermarknad/Service

Edit:Namn borttaget
/Moderator
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Stoffy
  • Laddar…
Tack för infon.

Men då blir det att köra nattsänkning när det är under nollan och rundstyrning när det är över
 
P
J jh8001 skrev:
Jag skickade en fråga om laddpump och avfrostning till CTC och fick följande svar:


Hej Jakob.

Laddpumpen kommer att gå om det är under +2 grader men om du blockerar både värmepump och elpatron så kommer det inte finnas någon värme i systemet och då kommer anläggningen frysa sönder till slut.

Efter som Värmepumpen spärras så kommer den inte göra några avfrostningar.

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Eftermarknad/Service
Fast det är samma vatten som cirkulerar i värmepumpen och radiatorerna
Så bor man i huset lär man nog reagera på låg temperatur innan värmepumpen fryser sönder.
 
  • Gilla
jh8001
  • Laddar…
J
K kuse skrev:
Tack för infon.

Men då blir det att köra nattsänkning när det är under nollan och rundstyrning när det är över
Jag tolkar det som att det går alldeles utmärkt att köra rundstyrning någon timme även om det är under nollan, så länge man inte låter det blockera så länge att värmen helt tar slut i systemet.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Hej, kan någon sammanfatta vad ni kommit fram till.
Jag har EcoEl från 2000 med reläingång för nattsänkning som jag styr med Plejd puck och kontaktor så den slutet reläingången 23-5. Hus temp är inställd på 18 grader och 10 graders inomhus temp sänkning med innegivare.
Nu har det varit hyfsat varmt ute (6-10) länge så det är inte helt uppenbart på elförbrukningen om jag minskar förbrukningen dagtid då sänkningen är aktiverad.
Har ni sett tydliga effekter?
Med vänlig hälsning,
Kari
Sollentuna
 
Svårt att säga än, jag har kört mitt system nu ett tag för att testa av hur det går att slå på/av nattsänkning/rundstyrning baserat på pris från nordpool och då verifiera att mina peakar är vid prisdalarna och vice versa plus att innetempen inte skjunker för mycket.
Det har funkat över förväntan faktiskt men det är ju inte vargavinter än å andra sidan.

Tibber startar 1 Nov då blir det på riktigt och kan kanske ge dig ett svar framåt årsskiftet
 
Hej, tack. Men är det en effekt av rundstyrningen mer än nattsänkningen?
 
Vet inte hur du menar nu men i min pump (Ecoel från ca 2006) så kan jag välja antingen nattsänkning eller rundstyrning när jag sluter relät.

Har testkört lite med båda och det lutar nog åt nattsänkning för att inte förhindra avfrostning osv. på utedelen. Dessutom ökar ju risken att stänga ner kompressorn mitt under körning med rundstyrning
 
Hej, min EcoEl är från 1997 så jag har bara nattsänkning inget mer.
 
P
K kuse skrev:
Vet inte hur du menar nu men i min pump (Ecoel från ca 2006) så kan jag välja antingen nattsänkning eller rundstyrning när jag sluter relät.

Har testkört lite med båda och det lutar nog åt nattsänkning för att inte förhindra avfrostning osv. på utedelen. Dessutom ökar ju risken att stänga ner kompressorn mitt under körning med rundstyrning
Enligt CTC manualen går laddpumpen om yttertemperaturen är under +2, oavsett om man aktiverat Rundstyrning eller ej. Så aggregatet ska inte frysa sönder om det finns vatten i radiatorkretsen och Ecoel som är flytande.
 
  • Gilla
Juckeo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.