Vill köpa en riktigt bra sticksåg. Jag har en grön Bosch av urgammal modell, funkar bra till plywood, men inte så mycket mer, drar snett osv. Nu vill jag ha en riktigt bra såg, kan tänka mig att lägga upp mot 1500:- till 2000:- Har kört dyra sågar några få gånger och vet att det lönar sig att lägga pengar på just sticksåg.

Bosch GST 135 (CE/BCE) verkar vara the shit om man vill ha precision. Tyvärr är den dyr i Sverige. På toolstop och Lawson finns visserligen handväske-modellen (BCE), men jag vill helst ha limpan (CE). Är det stor skillnad på precision med GST 135 med nya "precision control" och t.ex GST 150 utan PC? Är PC bara överreklamerad nymodighet? 150 modellen kan såga grövre brädor, men det är jag mindre intresserad av, det är finliret i 3-50 mm klassen jag vill åt.

Vilka andra modeller är riktigt bra? Makita? Festool (snordyr), andra?
 
Redigerat:
Stod också och övervägde 135an, men landade på GST150 rak modell från Seltmann i Tyskland, 1500:-
Är supernöjd med den såhärlångt för både kurvtagning och raka snitt. BCE-modellen har ju dock fördelen att man kan mjukstarta och "gasa" med strömbrytaren, det kan man ju inte med "limpan". Föredrar dock känslan av att ha tyngdpunkten nära det man sågar.

Beställer du från tyskland slipper du mecka med stickkontakten för övrigt...tror det är fördelaktigt för garantin...
 
Aeg:s modell är en prisvärd maskin. Princip samma som bolagsägarens Milwaukee:s maskin.images
 
Är också nöjd med min AEG. Jag köpte en blå när CO sålde ut. Vid ett tillfälle körde jag med polarens Bosch 135:a men gick efter ett tag och hämtade min AEG, jag tyckte Boschen var för klumpig. Visserligen hade den rätt slitet blad i men ändå...
 
Jag är också nöjd med min aeg sticksåg, bra känsla och precision.
 
Har klämt på AEG ST 800 XE på Bauhaus. Lagom stor och bra grepp, plus att man kan ändra sågvikel utan verktyg. Men den kostar typ 1800:- har jag för mig. Har inte hitta bättre pris nånstans. Har en del AEG-grejor, riktigt bra. Ska bli en sån cirkelsåg om jag byter.

Seltmann... bra tipps! Om frakten ligger på 15 euro så blir det nästan exakt 2000:- för Bosch 135:an med transportväska (systainer känns onödigt).

Tradera-objektet är helt klart intressant om priset ligger still. Tyvärr är min erfarenhet att blå Bosch och liknande prylgalnings verktyg brukar komma upp i Axminister-priser. Såg en blå vinkelslip utan sprängskydd (=oanvändbar) som kom upp i UK-nypris. Men man kan ju lägga ett bud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.